Gå til innhold

Kalorier og vektnedgang


catslide

Anbefalte innlegg

Hei!!

Er ei jente på 22 år som er 173 cm høy og veier 61-62 kg.

Målet er å komme under 60.

Trener 4-5 ganger i uka alt fra:

jogging (1-1,2 mil - ca 600-700 kcal)

jogging (5km) + styrke (400 - 600 kcal)

Spinn +- styrke (400 - 600 kcal)

Andre gruppetimer

Går i tillegg til og fra jobb, samt er i noe akitivitet på jobb.

Når det gjelder maten spiser jeg alt fra 1000 - 1600 kcal i løpet av dagen.

Frokost - Dobbel 0 yoplait + knekkebrød + appelsin (200 - 250 kcal)

Lunsj - Grove rundstykker med div.pålegg + frukt (350 - 450 kcal)

Middag - Varierer veldig (grøt, suppe, kjøtt fisk osv. VELDIG lite potet,ris og pasta). (300-500 kcal)

Kvelds - dobbel 0 yoghurt, appelsin, snack a jack osv. (50 - 150 kcal)

Ligger stort sett på 2000 kcal i helgene.

Spiser også noe sukkerfrie drops samt og drikker cola zero og pepsimax.

Synes selv at matinntaket er såpass lavt at vekta burde gå nedover, noe som ikke skjer.

Hadde en kjempesprekk i går med godteri og kom opp i 4000 kcal, hvor mye kommer dette til å ødelegge vektnedgangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du spiser så lite som 1000 kcal noen dager og ikke noe særlig mer enn 1600 kcal til vanlig så er du dømt til å sprekke, fordi dette er alt for lite for et normalt friskt og aktivt menneske. Spis minst 2000 kcal om dagen.

Du er 173 cm høy og veier 61-62 kg, hvorfor i all verden vil du under 60 kg? Tror du at du blir noe lykkeligere av det? Du har en fullstendig normal vekt, du er i nedre del av det som Verdens Helseorganisasjon har definert som normalvekt, så du trenger absolutt ikke gå ned noe som helst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du spiser så lite som 1000 kcal noen dager og ikke noe særlig mer enn 1600 kcal til vanlig så er du dømt til å sprekke, fordi dette er alt for lite for et normalt friskt og aktivt menneske. Spis minst 2000 kcal om dagen.

Du er 173 cm høy og veier 61-62 kg, hvorfor i all verden vil du under 60 kg? Tror du at du blir noe lykkeligere av det? Du har en fullstendig normal vekt, du er i nedre del av det som Verdens Helseorganisasjon har definert som normalvekt, så du trenger absolutt ikke gå ned noe som helst.

Jeg er helt klar over at det er for lite kalorier, men likevel vises det ikke på vekta. Har tidligere veid en god del mer, noe som gjorde at jeg startet å slanke meg. Har satt meg ett mål, og vet at det er lite MEN ikke skadelig lite. Føler meg midt i det som er normalt når det gjelder fettprosent. Jeg er ei jente som jobber for å nå mine mål, gir meg skjelden.

Det at jeg gikk på en smell i går er virkelig ikke "normalen", og skjer veldig sjelden. Merker likevel at dager jeg spiser opp til 2000 kcal i løpet av en dag, gjør at vekta stiger. Blir helt forvirret av all kcal-fokuset når vekta hopper opp og ned hele tiden.

Vil legge til at vektnedgangen har skjedd over laang tid, 2-3 år, men de siste mnd har vekta stått stille eller gått opp, til tross for større kcalunderskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at du ikke går ned fordi du spiser for lite. Prøv å ligge på hvertfall 1600 om dagen en stund og se om du går ned da. Det høres rart ut, men det er faktisk sant at spiser du for lite går du ikke ned!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt klar over at det er for lite kalorier, men likevel vises det ikke på vekta. Har tidligere veid en god del mer, noe som gjorde at jeg startet å slanke meg. Har satt meg ett mål, og vet at det er lite MEN ikke skadelig lite. Føler meg midt i det som er normalt når det gjelder fettprosent. Jeg er ei jente som jobber for å nå mine mål, gir meg skjelden.

Det at jeg gikk på en smell i går er virkelig ikke "normalen", og skjer veldig sjelden. Merker likevel at dager jeg spiser opp til 2000 kcal i løpet av en dag, gjør at vekta stiger. Blir helt forvirret av all kcal-fokuset når vekta hopper opp og ned hele tiden.

Vil legge til at vektnedgangen har skjedd over laang tid, 2-3 år, men de siste mnd har vekta stått stille eller gått opp, til tross for større kcalunderskudd.

Det er også viktig å huske på at muskler veier mer enn fett. I tillegg er det slik med jenter at vekta kan variere alt etter hvor i menstruasjonssyklusen du er, for eksempel. Vekta betyr altså ikke alt når det gjelder å ha en sunn kropp.

Dropp slankingen, tren fordi det er gøy og spis normalt. Du er faktisk i mål og vel så det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at du ikke går ned fordi du spiser for lite. Prøv å ligge på hvertfall 1600 om dagen en stund og se om du går ned da. Det høres rart ut, men det er faktisk sant at spiser du for lite går du ikke ned!

Utrolig frustrerende at det å spise for lite kan ødelegge for vektnedgang... MEN hver gang jeg øker kcalinntaket så øker vekta.. til tross for at jeg trener såpass mye. Kompliserte greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig frustrerende at det å spise for lite kan ødelegge for vektnedgang... MEN hver gang jeg øker kcalinntaket så øker vekta.. til tross for at jeg trener såpass mye. Kompliserte greier...

Hvis du prøver noen uker kan det hende du går opp littegrann først, for så å gå ned igjen. Kroppen din er vant til å gå på lite mat og dermed vil den spare på det den får. Ettervært som du øker inntaket og holder det slik en stund vil det sannsynligvis rette seg. Men jeg er ingen ekspert altså, vet bare at de fleste har positiv erfaring ved øking av kalorier :) Det kan også være at kroppen din ikke vil lenger ned i vekt fordi du tross alt er normalvektig. Bare en tanke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...