Gå til innhold

Gynekolog

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har flyttet til ny kommune og jeg har sagt opp fastlegen jeg hadde gjennom mange år. Jeg lurer blant annet på; trenger jeg å gå via fastlegen for å få time hos en gynekolog? Pleier dere å ta gynekologiske undersøkelser hos fastlegen eller tar dere det hos en gynekolog?

Jeg er ikke helt komfortabel med gynekologisk undersøkelse hos fastlegen - syns det er greit å gå til spesialist for slike undersøkelser.

Det er ikke noe spesielt jeg skal ha time for, bare ren kontroll i og med at jeg hadde celleforandringer i skjeden som yngre og helst skal ta en celleprøve årlig.

Takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har flyttet til ny kommune og jeg har sagt opp fastlegen jeg hadde gjennom mange år. Jeg lurer blant annet på; trenger jeg å gå via fastlegen for å få time hos en gynekolog? Pleier dere å ta gynekologiske undersøkelser hos fastlegen eller tar dere det hos en gynekolog?

Jeg er ikke helt komfortabel med gynekologisk undersøkelse hos fastlegen - syns det er greit å gå til spesialist for slike undersøkelser.

Det er ikke noe spesielt jeg skal ha time for, bare ren kontroll i og med at jeg hadde celleforandringer i skjeden som yngre og helst skal ta en celleprøve årlig.

Takk for svar.

Uten henvisning fra fastlegen koster det kanskje litt ekstra for undersøkelse hos gynekolog, men det går altså fint å få bestilt time på private klinikker/kontorer.

Det er for øvrig ingen vits i å dra til gynekolog bare for rutine-undersøkelse, selv om du føler det mer komfortabelt. Fastlegene er vel så flinke og rutinerte og gjør disse undersøkelsene flere ganger daglig. Gynekologer burde få bruke tiden sin på de pasientene som virkelig trenger deres kompetanse. Men du får vurdere selv hvor ukomfortabelt du synes det er hos en allmennlege. Det viktigste er at du får tatt de nødvendige undersøkelsene.

Skrevet

Det er for øvrig ingen vits i å dra til gynekolog bare for rutine-undersøkelse...

What? Når jeg skal sjekke over tennene mine en gang i året, går jeg ikke til fastlegen, selv om fastlegen visstnok skal ha peiling på menneskekroppen. Gynekologen tar seg av understellet på et vis som ikke alle fastleger kan. De er spesialister på området.

Jeg vil anbefale trådstarter å betale de få hundrelappene ekstra og få en skikkelig grundig undersøkelse hos...gynekolog!

Kan ta direkte kontakt med privatpraktiserende gynekologer. :)

Skrevet

What? Når jeg skal sjekke over tennene mine en gang i året, går jeg ikke til fastlegen, selv om fastlegen visstnok skal ha peiling på menneskekroppen. Gynekologen tar seg av understellet på et vis som ikke alle fastleger kan. De er spesialister på området.

Jeg vil anbefale trådstarter å betale de få hundrelappene ekstra og få en skikkelig grundig undersøkelse hos...gynekolog!

Kan ta direkte kontakt med privatpraktiserende gynekologer. :)

Reinspikka tøv. Allmennleger foretar rutinemessige gynekologiske undersøkelser hver dag, de gjør ingenting annerledes i forhold til gynekologene. Allmennleger er derimot, som alle andre leger (inkludert gynekologer), ikke utdannet tannleger, derfor går du ikke til fastlegen din og sjekker tennene.

Skrevet

Er det kun rutineundersøkelse, test for sos, celleprøve, soppinfeksjon eller andre vanlige undersøkelser er fastlegen vel så kvalifisert som en gynekolog.

Dersom det ikke er noe enhver kvinne må inn til legen for innimellom er det riktig å dra til en spesialist. På samme måte som fastlegen kan fjerne en føflekk eller sy et sår, mens du må videre til en kirurg ved større inngrep.

Med en henvisning er timen mye billigere. Men man kan selvfølgelig bestille privat også. Hvorvidt legen vil skrive ut en henvisning er avhengig av hva problemet er. Man kan ikke missbruke spesialister til rutineundersøkelser på statens regning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...