AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #1 Skrevet 5. februar 2011 Har en sønn på 5 og et halvt år som elsker bensinlukt. Hver gang jeg fyller skal han på død og liv ut og stikke nesen ned i bensinen. Har stusset litt på å gi han lov til dette. Er det farlig? Han liker også røyken som kommer fra peisen når vi fyrer om vinteren. Noen som har noen meninger om jeg skal slutte å gi han lov til dette?
Gjest Solmåne Skrevet 5. februar 2011 #2 Skrevet 5. februar 2011 Å lukte på bensin er ikke farlig, men sniffe derimot. Det kan gi en slags rusende effekt.. alkoholliknende som varer i alt fra noen minutt til en time. Jeg hater bensinlukt for alt i verden, så i motsetning til din sønn som vil stikke å lukte på bensinen, pleide jeg å springe ut av bilen og over veien til fyllingen var ferdig,. Ironisk at jeg jobber deltid på bensinstasjon nå da..
fruBeist Skrevet 5. februar 2011 #3 Skrevet 5. februar 2011 Jeg ville ikke latt en 5-åring stå og innhalere bensindamp. 4
Sugerøret Skrevet 5. februar 2011 #4 Skrevet 5. februar 2011 (endret) Jeg ville ikke latt en 5-åring stå og innhalere bensindamp. enig! Hold barnet unna. fant litt ang. dette ; Ved sniffing og nærkontakt kan en få "POTENSIELLE HELSEFARER: Hudirritasjon. Kan medføre irritasjon i øyne og luftveier, hodepine, svimmelhet, kvalme, bevisstløshet og ved ekstrem eksponering, mulig død Væske med lav viskositet. Den kan komme i lungene og gi lungeskader ved svelging. Overeksponering for benzen kan medføre kreft, blodsykdommer og skader på benmargen. Langtidseksponering for bensindamp har forårsaket nyre- og leverkreft hos forsøksdyr. Rapporter fra kronisk bensinmisbruk (som sniffing) og misbruk som løsningsmiddel har vist et spekter av nervesystemeffekter, plutselig død etter hjertesvikt, blodeffekter og blodkreft. Disse effektene forventes ikke ved eksponeringsnivåer som forekommer ved transport og bruk av bensin som drivstoff." http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:v0ifWRrLD1EJ:www.landol.no/files/HMS_blyfri_95.pdf+sniffe+bensindamp&hl=no&gl=no&pid=bl&srcid=ADGEESihMdEBe9VlBkuMz9hmo6lPWYiWCkJ-3wJNKVI03ZCUmdToc_fqSNktNzhSkGWZMwHjclJi5qACoQuqDet34IHtxaAlMOZmczJFfQbfaQExu005i0bs9g4ptGnoM6L15Nim6Urw&sig=AHIEtbT6LE9H2krGPgQsmIM7uaiSB8WgDQ Endret 5. februar 2011 av Kårky
Gjest *boff* Skrevet 5. februar 2011 #5 Skrevet 5. februar 2011 Ikke gi barnet så mye oppmerksomhet på dette, fordi med en gang en snur ryggen til så... eneste som jeg ser som et problem er åpen ild og en gryende fascinasjon for bensin.
Gjest JB Skrevet 8. februar 2011 #6 Skrevet 8. februar 2011 ikke la gutten gjøre dette! bensin inneholder mange farlige stoffer, inkludert benzen. du trenger ikke et forum for å finne ut av dette. all info ligger på nettet.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #7 Skrevet 8. februar 2011 Jeg har alltid elsket bensinlukt, så å fylle bensin er jo bare gøy. Men jeg hadde aldri latt noen stå å sniffe det, det er farlig i store doser, man kan jo ruse seg på det. Og barn sin hjerne tåler mindre enn voksne sin hjerne. La han sitte i bilen når du fyller, så lukter han litt, men ikke stikker nesa ned i bensinen.
Gjest dr l Skrevet 9. februar 2011 #8 Skrevet 9. februar 2011 grunnen til at nordsjøarbeidere har seks ganger så høy risiko for blodkreft er blant annet benzen, som er et meget giftig stoff. fra og med neste år vil det bli forbudt å bo nærmere enn 50 meter fra en bensinstasjon. så jeg sier det igjen. hold ham unna! skadelig å bo nær bensinstasjon
guttsomeranonym Skrevet 9. februar 2011 #9 Skrevet 9. februar 2011 http://www.helsedirektoratet.no/giftinfo http://www.helsedirektoratet.no/giftinfo/kjemikalier/bensin_138794
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå