Gjest Mona Skrevet 5. februar 2011 #21 Skrevet 5. februar 2011 Sorry, den skulle ikke som svar til deg, Brunhilde:) Gikk litt fort for seg:)
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #22 Skrevet 5. februar 2011 Interressant poeng, Leanne! Jeg skjønner indelig godt at folk ønsker å gi barna sine alt de kan, men er det til sitt eget eller barnas beste? Man ønsker jo at barna skal få alt de ønsker seg, men tar man samtidig fra dem noe ved å gi dem alt de ønsker seg? Men nå synes jeg det virker som at TS har et balansert forhold til dette. Vanskelig.... neste lettere sånn det var før.. at man rett og slett ikke hadde råd til alt barna ønsket seg...
iskaffe Skrevet 5. februar 2011 #23 Skrevet 5. februar 2011 Barn får alt for mye tull og dingser som de aldri får bruk av. Ikke minst til jul og bursdag, da presses man på med drit og lort man hverken ønsker seg eller får bruk til. Hjemme har vi fyllt flere pappesker fulle av leketøy uten emosjonell verdi, som bare blir kasta, gitt bort eller stuet vekk i en krok. Kun gitt til oss av slektninger fordi de følte de måtte. Så hvorfor ikke gi bort noe man vet barnet virkelig vil sette pris på? 1
Gjest Mona Skrevet 5. februar 2011 #24 Skrevet 5. februar 2011 Interressant poeng, Leanne! Jeg skjønner indelig godt at folk ønsker å gi barna sine alt de kan, men er det til sitt eget eller barnas beste? Man ønsker jo at barna skal få alt de ønsker seg, men tar man samtidig fra dem noe ved å gi dem alt de ønsker seg? Men nå synes jeg det virker som at TS har et balansert forhold til dette. Vanskelig.... neste lettere sånn det var før.. at man rett og slett ikke hadde råd til alt barna ønsket seg... Er ikke snakk om å la barna få alt de ønsker seg da, men i det tilfellet her synes jeg godt vesla nå kunne fått den leken hun endelig fant og som hun hadde ønsket seg i flere år?? Vente til november liksom,jaja.. Bare glad for at hun endelig får den leka jeg nå. Og ja, jeg er nok litt bløthjertet:) Og sønnen min er 20 nå og han har absolutt ikke blitt skjemt bort og er en flott gutt, men han fikk da en leke av og til!
Zuma Skrevet 5. februar 2011 #25 Skrevet 5. februar 2011 Siden dette ikke er noe trasskriking som hele tiden gjentar seg, og det er en leke hun har ønsket seg så lenge og endelig funnet, så kan du kjøpe den med god samvittighet. Husker selv da jeg var liten så hjalp det med en liten ting etter legebesøket... som ikke var noe gøy...
Zuma Skrevet 5. februar 2011 #26 Skrevet 5. februar 2011 Er det slik i dag at barn som ønsker seg noe, er nødt til å få det? Nei absolutt ikke, skulle barn fått alt det de ønsker seg så hadde de druknet i ting. Men hvis det er en spesiell leke som barnet har ønsket seg veldig lenge og ikke glemt av, så er det en annen ting syns jeg. Ihvertfall hvis de har bursdag.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #27 Skrevet 5. februar 2011 Er ikke snakk om å la barna få alt de ønsker seg da, men i det tilfellet her synes jeg godt vesla nå kunne fått den leken hun endelig fant og som hun hadde ønsket seg i flere år?? Vente til november liksom,jaja.. Bare glad for at hun endelig får den leka jeg nå. Og ja, jeg er nok litt bløthjertet:) Og sønnen min er 20 nå og han har absolutt ikke blitt skjemt bort og er en flott gutt, men han fikk da en leke av og til! Jeg er jo helt enig med deg! Men dette er faktisk en interessant problemstilling. Det letteste er jo alltid å si ja. Men ville ikke denne tingen betydd enda mer om hun måtte vente litt lenger på den..? Bare et spørsmål til refleksjon, ikke fasit i dette tilfellet. TS virker som sagt meget reflektert, men jeg opplever at veldig mange foreldre gir sine og andres under altfor mye greier hele tiden og eneste forskjell på hverdag og julaften er at tingene er pakket inn på julaften...
Havtorn Skrevet 5. februar 2011 #28 Skrevet 5. februar 2011 Herlig Barn er flinke til å vise følelser! Hvis det er noe hun virkelig har ønsket seg så lenge synes jeg ikke du er svak eller noe som helst dersom hun får den som belønning for sprøytene altså, tvert imot vil jeg tro du er en ganske god mor som ikke bare kjøper alt hun ønsker seg der og da.. Litt hverdagskos er nå alle forunt, hadde vært annerledes hvis hun hadde kastet seg ned på gulvet i butikken og begynt å hyle, men når hun bare får tårevåte øyne på grunn av skuffelse og nervøsitet for at den selges ut.. nei det får da gå. Men du kunne sikkert ha gått inn i butikken og fått dem til å reservere den sånn for sikkerhets skyld. Da engelsk er et fint språk.
Gjest mille Skrevet 5. februar 2011 #29 Skrevet 5. februar 2011 Leanne, jeg tror du må lese TS sin post en gang til Det er ganske klart at moren i dette tilfellet har oppdratt en datter som faktisk roer seg med at hun ikke alltid kan få ting, men denne dukken var altså noe veldig spesielt for jenta. Jenta gråt fordi hun ønskte seg dukken og var redd for at den skulle bli utsolgt, ikke fordi hun ville gråte seg til noe! Og nei, man skal ikke skjemme bort...men det er da vitterlig ikke noe TS gjør altså, helt klart. 3
Ciara Skrevet 5. februar 2011 #30 Skrevet 5. februar 2011 Det er fint ting å kunne gi en gave når barnet ikke er bortskjemt og så tydelig setter pris på det. Det synes jeg utgjør hele forskjellen. Dersom barnet forventer eller krever, og ikke engang vil bli spesielt glad heller, DA ser jeg virkelig et poeng i å være restriktiv med gaver. Men denne lille jenta høres jo bedårende ut! 2
Gjest Mona Skrevet 5. februar 2011 #31 Skrevet 5. februar 2011 Barn får alt for mye tull og dingser som de aldri får bruk av. Ikke minst til jul og bursdag, da presses man på med drit og lort man hverken ønsker seg eller får bruk til. Hjemme har vi fyllt flere pappesker fulle av leketøy uten emosjonell verdi, som bare blir kasta, gitt bort eller stuet vekk i en krok. Kun gitt til oss av slektninger fordi de følte de måtte. Så hvorfor ikke gi bort noe man vet barnet virkelig vil sette pris på? Ehh, nå hadde denne jenta ønska seg denne leka i flere år da,så var det vel på tide??? Ikke dermed sagt at de skal få det ene og det andre i et kjør for det da. Enig at unger for altfor mye tull i dag. 1
Gjest Mona Skrevet 5. februar 2011 #32 Skrevet 5. februar 2011 Det er fint ting å kunne gi en gave når barnet ikke er bortskjemt og så tydelig setter pris på det. Det synes jeg utgjør hele forskjellen. Dersom barnet forventer eller krever, og ikke engang vil bli spesielt glad heller, DA ser jeg virkelig et poeng i å være restriktiv med gaver. Men denne lille jenta høres jo bedårende ut! Helt enig:)
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #33 Skrevet 5. februar 2011 Det er fint ting å kunne gi en gave når barnet ikke er bortskjemt og så tydelig setter pris på det. Det synes jeg utgjør hele forskjellen. Dersom barnet forventer eller krever, og ikke engang vil bli spesielt glad heller, DA ser jeg virkelig et poeng i å være restriktiv med gaver. Men denne lille jenta høres jo bedårende ut! er det sånn å forstå at du mener at noen barn bare er naturlig bortskjemte.? Det begynner jo et sted dette med at de slutter å være takknemlige og begynner å kreve. Tror ikke TS har problemer med dette, men det er nok noe flere foreldre kunne tenke litt på...
iskaffe Skrevet 5. februar 2011 #34 Skrevet 5. februar 2011 Ehh, nå hadde denne jenta ønska seg denne leka i flere år da,så var det vel på tide??? Ikke dermed sagt at de skal få det ene og det andre i et kjør for det da. Enig at unger for altfor mye tull i dag. Altså, det var det som var poenget mitt.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2011 #35 Skrevet 6. februar 2011 Jeg er jo helt enig med deg! Men dette er faktisk en interessant problemstilling. Det letteste er jo alltid å si ja. Men ville ikke denne tingen betydd enda mer om hun måtte vente litt lenger på den..? Bare et spørsmål til refleksjon, ikke fasit i dette tilfellet. TS virker som sagt meget reflektert, men jeg opplever at veldig mange foreldre gir sine og andres under altfor mye greier hele tiden og eneste forskjell på hverdag og julaften er at tingene er pakket inn på julaften... Vente enda lenger?? Hun hadde jo allerede ønska seg den leka i flere år jo!! Greit at ikke barn alltid skal få vilja si,men ærlig talt!!
Gjest STFU Skrevet 6. februar 2011 #36 Skrevet 6. februar 2011 En strek, en rolle, ikke hvit musikk i stereo.
Havtorn Skrevet 6. februar 2011 #37 Skrevet 6. februar 2011 ^ Samme tenker jeg. Når hun har ønsket seg noe i flere år og tar et nei så pent, da er hun IKKE bortskjemt synes jeg. Ikke litt engang. Har selv vokst opp med å godt kunne ønske meg ting (ligge på gulvet og sette kryss ved favorittlekene i kataloger, hihi), men ingen automatikk i at jeg fikk noe av det jeg ønsket meg. Hvis det var en leke som neppe var så veldig lenge på markedet, fikk jeg heller jobbe for den - vi hadde et system hvor jeg kunne ta klesvasken mot at jeg fikk poeng som i det lange løp ble til en leke. Da fikk jeg "jobbet" meg opp til en leke på en helt vanlig hverdag. Mye jeg måtte gjøre uten å få poeng da, å sette inn etter mat og lignende, men slike ekstraordinære ting fikk jeg poeng for. Veldig greit! Synes TS sin datter høres helt fantastisk ut. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2011 #38 Skrevet 6. februar 2011 Jeg synes det også kommer an på hvor stor denne tingen er. Et er en dyr ting eller er det noe som koster maks et par hundre kroner? Å gi en veldig dyr gave etter et legebesøk er for mye etter min mening, men er det en mindre ting kan det være noe hyggelig å gjøre en sjelden gang. En annen gang kan belønningen kanskje heller være å få bestemme middagen eller få gjøre noe ekstragøy. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå