Gå til innhold

Å gråte seg til viljen sin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hi alle sammen.

Jeg har et lite problem som jeg håper dere kan hjelpe meg med.

Igår var jeg og datteren min på 5 år inne i en lekebutikk hun gikk rundt å spurte om hun kunne få ditt og datt men, jeg sa nei, hun ok også gikk vi videre. Så kom vi til en leke som hun har ønsket seg leeeenge, snakk om flere år men, vi har ikke funnet det før. Hun spør så klart om hun kan få den og ber på sine knær men, jeg vil holde på mitt og sier nei. Javel mamma sier hun med bøyd hodet, tar hånden min å går.

Utenfor butikken merker jeg at hun gråter,ikke sånn hylete trassgråt men, sånn ordentelig lei seg tårer. Jeg blir litt irretert å sier til henne at det ikke er noen vits i å prøve å grine for å få meg til å gå tilbake å kjøpe den. Da sier hun at hun gråter ikke fordi at hun ikke fikk den nå men, for at hun er redd de skal være tomme for den leka da hun har bursdag, noe jeg kan skjønne siden hun har bursdag i november og de hadde bare 3 igjen.

Etter dette fikk jeg egentlig veldig dårlig samvittighet fordi hun har aldri i sitt liv begynt å gråte for å få noe noen gang. Hun spør ofte om å få ting, noe jeg mener her helt lov å spørre om så lenge hun respekterer et mei, noe hun alltid gjør.

Neste uke skal vi til legen å ta en del vaksiner siden vi skal ut å reise i april.

Jeg tenkte derfor at jeg skal gå til butikken på mandag å kjøpe denne leken, gjemme den i skapet og gi den til henne etter legebesøket og si at hun skal få den siden hun var så flink, modig og tok 4 sprøyter hos legen etc..

Hva syntes dere andre om det?

er det en ok løsning eller har jeg da gitt meg hen og falt for et utspekulert triks av noe slag?

tusen takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det hørtes ut som en fin ide. :)

• Liker 3
Skrevet

Å, helledussan så søtt.

Tror absolutt ikke dette er et triks. Tenker femåringer at "om jeg gråter stille nå og sier noe skikkelig søtt, så kommer mamma til å få så dårlig samvittighet at hun kjøper leken til meg med en gang, selv om hun har sagt nei og alltid mener det når hun sier nei"? Tror ikke det.

4 sprøyter syns jeg absolutt er en god begrunnelse til at hun kan få leken. Evt. kan du kjøpe den og legge den i skapet til hun har bursdag.

Skal sies at jeg ikke har barn selv..

• Liker 3
Skrevet

Ja, det synes jeg du skal gjøre :)

Skrevet

awww.. :)

Synes hun skal få leken jeg..spess etter de 4 sprøytene.

Skrevet

Om hun får den etter legebeøsket elelr til bursdagen; løp og kjøp før de blir utsolgt!

:jepp:

• Liker 1
Skrevet

Har ikke barn selv, men i dette tilfellet så vil jeg si meg enig med Wildy - løp og kjøp før de blir utsolgt, så kan du jo tenke deg litt om hvorvidt du vil gi henne den etter sprøytene eller til bursdagen.

Tror personlig jeg ville satset på "etter sprøytene", siden situasjonen slik du beskriver den ikke var noen form for trass og jenta hadde sagt "OK" uten å mukke på mange andre ting hun kunne tenkt seg. Synes faktisk hun fortjener belønningen etter å ha holdt seg så godt i skinnet.

• Liker 1
Skrevet

Enig med de andre her. Da har uansett såpass tid gått mellom gråtingen, at det ikke lenger er noen klar sammenheng "jeg grein og fikk leke, a-ha!" Det er i de tilfeller der gråt gir kjappe resultater at unger lærer å bruke det som strategi.

• Liker 2
Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg syns også det hørtes ut som en fin ide. Men det er kanskje greit å tenke litt over åhvordan du legger det fram for henne, slik at hu ikke forventer å få noe hver gang hun er til legen :)

Skrevet

Syns det høres ut som en flott idé. Om hu faktisk gråt for å være lur så vinner hu ikke. Hu får da leken fordi hu var flink hos legen, altså hu har faktisk gjort seg fortjent til det. Løp og kjøp :kgbaby:

Skrevet

Tykkjer det høyrest lurt ut å kjøpe leika og gi ho den etter at ho har teke sprøyter. Då blir ho sikkert kjempeglad :)

Tykkjer ikkje du skal ha dårleg samvit - ungar har ikkje vondt av å ikkje få alt dei peiker på. Sjølv om dottera di tydelegvis ynskja seg dette veldig, har ho faktisk ikkje vondt av å ikkje få det med ein gong. Ungar no får tida går glipp av utruleg mykje fordi foreldra kjøper alt mogleg til dei med ein gong, dei mistar gleda ved å verkeleg ynskje seg noko for så å endeleg få det. Tenk på at no gir du ho den gleda.

Skrevet

Samtidig synes jeg du kan skryte over hvor flink hun var som ikke lage mer "bøll" over at hun ikke fikk leken der og da, og grunnet hennes gode oppførsel, ville du at hun skulle få akkurat den leken når hun i tillegg var så grei hos legen. :rodmer:

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke dette er et triks. Et triks, eller åpenbar "nå griner jeg for at du skal få dårlig samvittighet og gi meg leken"-grining hadde nok vært mye mer åpenlys, og gjerne endt i et lite raserianfall for å være sikker på å bli lagt merke til ;)

• Liker 1
Skrevet

Høres som en grei plan. Voksne MENN griner over 4 sprøyter... da synes jeg jaggu at hun fortjener leken. :jepp:

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen.

Ringte butikken og de skulle holde av leken til meg så jeg skal hente den på mandag.

Hun kommer til å bli kjempe glad på torsdag etter legebesøket :)

• Liker 4
Skrevet

Nå gjør du snart ei lita jente VELDIG lykkelig tror jeg :)

• Liker 3
Skrevet

Du er en god mor! ;)

Skrevet

Jeg har egentlig et spørsmål til alle som har svart i tråden, da samtlige mener mor bør kjøpe leken og gi den til datteren enten etter hun har vært hos legen, eller til bursdagen...

Er det slik i dag at barn som ønsker seg noe, er nødt til å få det?

Nå var dette bare et spørsmål, jeg dømmer ikke ts for at hun har tenkt å kjøpe leken - ville sikkert funnet på å gjort det selv også :) Men synes det er litt interessant at "hele kg" var enige om at jenten burde få denne leken på et eller annet tidspunkt, fordi det var noe hun ønsket seg...

Skrevet

Du er en god mor! ;)

Du mente vel ikke at hun ikke skulle få den leken før i november??

Hvis det ikke var for at dere skal til legen nå snart.

SYnes det var litt slemt det der jeg siden hun har ønsket seg den i flere år.

Sa ofte nei til gutten min da han var liten og det var aldri noen grining for det, men hvis han hadde grått stille fordi han var redd for at de skulle bli tomme, så hadde jeg kjøpt den.

Må da kunne få en leke av og til selv om det ikke er bursdag el.jul vel??

Nei,det der hadde jeg aldri hatt hjerte til.

Men godt hun får den leken snart nå da:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...