Gå til innhold

Vonde ledd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eg har i fleire år hatt litt "små-vondt" i finger- og handledd, t.d at det har vore litt vondt å skrelle grønnsaker eller flette håret, utan at det har plaga meg noko i kvardagen. Dei siste mnd har det imidlertid blitt verre. Skrelle grønnsaker kan eg berre gløyme, det er vondt å flette håret, bere poser og tunge kopper, skrive på tastatur, mobil osv. Det blir verre når det er kaldt. Nokon som har gode råd til kva eg kan gjere, ser for meg at dette kan bli litt upraktisk om det fortsetter slk...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg foreslår en tur til legen. For min del så høre dette litt gikt-aktig ut.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Hehe, blir nok det viss det fortsetter, men var ute etter råd så lenge ;) Har høyrt enkelte ha nytte av nokre omega-3 greier og sånt, som skal mjuke opp ledda, men hugsar ikkje kva det heiter...

Skrevet (endret)

Er det krillolje eller noe sånn du tenker på? Det som Kjus og Åmodt reklamerer for på TV? Eller VitaePro? :)

Har vel ikke så veldig mange tips annet enn å sørge for å holde leddene varme når du går ute. Synes dette høres litt gikt-aktig ut.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Ta en tur til legen ja. Høres ut som noe revmatisk.

Skrevet

Sel-olje, store mengder omega 3, glukosamin og chondroitin.

Skrevet

Jeg har verk i knær og har hatt det i 20 år nå. Jeg har tatt røntgen, ct to ganger og blodprøver utallige ganger men får ikke påvist revmatisk lidelse eller noe annet. Må bare leve med det sier de. Tar et par paracet når det er for ille og det letter litt.

Skrevet

Hovner leddene opp? Det er ihvertfall typisk ved leddgikt. Hovne og stive ledd.

Skrevet

Ledda er ikkje hovne, nei, kun vonde når eg bøyer dei eller berer tungt.

Skrevet

Jeg har hatt det akkurat sånn som du beskriver i flere år, og det er ikke gikt. Bruker støttebandasje når det er som verst, og prøver å ikke belaste for mye. Ellers er det lurt å trene håndleddene, men er veldig sløv på det selv. Er nok litt overdramatisk å tro at det er gikt, spør du meg :) Har vært til lege og fysioterapeut for noen år siden uten at det hjalp så mye, men det ble ihvertfall konkludert med at det verken var gikt eller senebetennelse jeg har.

Skrevet

Hør med legen din om utredning hos en revmatolog.

Kanskje det er fibromyalgi du har?

Skrevet

Be legen din om en henvisning til revmatolog. Det finnes revmatiske sykdommer som ikke kan sees på blodprøver. Ved leddgikt (artritt) vil man kunne påvise en "revmafaktor" i blodet - men ved psoriasis artritt så ser man ikke denne på blodprøver. Det er heller ikke alltid at røntgen/MR kan vise forandringer i ledd/leddhinne/brusk.

Skrevet

Jeg har som deg vondt i fingerleddene. Noen fingre er verre enn andre. Når det står på som verst så kan jeg ikke bære tungt samt at det er vondt å kjøre bil (vri på rattet). Er ikke hoven. Ble tatt revmatiske prøver som var negative. Ergo så har jeg innfunnet meg med at dette er noe jeg må leve med.

Skrevet

Jeg har som deg vondt i fingerleddene. Noen fingre er verre enn andre. Når det står på som verst så kan jeg ikke bære tungt samt at det er vondt å kjøre bil (vri på rattet). Er ikke hoven. Ble tatt revmatiske prøver som var negative. Ergo så har jeg innfunnet meg med at dette er noe jeg må leve med.

Tok du blodprøver som var negative mht revmatoid faktor? Ved psoriasisleddgikt vises ikke denne på blodprøver - men det er gjerne en forhøyet senkning pga betennelsene.

Det kan også være artrose.

Skrevet

Takk for svar alle saman, får sjå kva eg gjer :) Foreløpig kan eg fint leva med det, vil berre ikkje at det skal bli verre...

Skrevet

Om jeg ikke husker feil er ikke du så gammel Imli :)

Hadde også vondt i ledd selv etter siste svangerskap, og det ble bare verre og verre. Tenkte som så at det går nok over, men det hindret meg i en del ting i hverdagen.

Tok meg til slutt turen til legen bare for å sjekke hva det var. Han tok meg heldigvis alvorlig og sendte meg til videre undersøkelser.

I tillegg fikk jeg betennelsesdempende medisiner de første månedene. Undersøkelsene viste at jeg har medfødt artrose i enkelte ledd som ble verre under svangerskapet.

Medisiner gjorde meg rimelig bra i leddene, men jeg ble ikke bedre sånn sett egentlig. Så jeg begynte å undersøke litt mer rundt kosttilskudd og kosthold sammen med legen min.

Jeg la om kosten i løpet av noen måneder, tar kosttilskudd og trener. Sammen har disse tingene gjort at jeg ikke har blitt verre, men bedre, og tilstanden i leddene (dvs mangel på brusk er på stedet hvil) etter snart 10 år.

Medisiner har jeg brukt i et par perioder der det har vært ekstra ille, men ikke lenger enn 1 måned av gangen.

Selv om du sier du kan klare deg i hverdagen så kan turen til legen gjøre underverker ;) Jeg ville tatt meg bryet med å undersøke det, slik at du kan få et svar på hva det er for noe.

Selv spiser jeg gode doser av Omega 3-6-9, ekstra B-vitaminer og diverse andre ting. Og så holder jeg meg helt eller nesten helt unna matvarer med mye c-vitaminer og svinekjøtt. Dette fungerer for meg, men andre har andre ting de reagerer på.

Skrevet

Tok du blodprøver som var negative mht revmatoid faktor? Ved psoriasisleddgikt vises ikke denne på blodprøver - men det er gjerne en forhøyet senkning pga betennelsene.

Så det finnes slike symptomer som har sammenheng med hudlidelser??

Jeg har Lichen Ruber Planus kronisk, har aldri tenkt at det kan være en sammenheng. Det skal jeg ta opp med legen neste gang jeg er der. Ble forøvrig sjekket for fibromyalgi men slo ikke ut på mange nok punkter til at det kunne være det.

Skrevet

Takk for mye info. Eg har ingen hudsjukdommar då.

Skrevet

AB som du svarte her.

Jeg vet ikke hvilke blodprøver legen tok. Tenkte også litt på psoriasisleddgikt siden jeg har fått en eksemflekk på albuen. Har aldri vært plaget med eksem før. Nå er fingrene vært rimelig greie en lang stund og jeg avventer å ta det opp med legen igjen. Føler meg som en hypokonder ;) Legen sa at det ikke var uvanlig å få vondt i fingerledd når man var blitt godt voksen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...