AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #1 Skrevet 5. februar 2011 Jeg tror jeg begynner å få sosial angst! Aner ikke hvorfor. Har aldri hatt noen problemer med å være blant folk, men nå 'tør' jeg nesten ikke forlate leiligheten. Skjønner ikke hva jeg er redd for. Jeg er 24 år gammel student, og jobber innimellom. Jeg dropper å dra på skolen, og når jeg en sjelden gang blir spurt om å jobbe, så sier jeg at jeg er syk. Hvis det er noe obligatorisk på skolen (veldig sjelden), så drar jeg, men forter meg hjem etterpå. Jeg kan helt fint dra til venner for å se film/prate, eller dra på byen. Men det er disse hverdagslige tingene jeg sliter med altså. Kan det være begynnende sosial angst? Uansett, hva kan jeg gjøre? er det 'bare' å tvinge meg selv til skolen og på jobb, og så vil det løsne etterhvert?
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #2 Skrevet 5. februar 2011 jeg ville bestilt meg en legetime. det høres jo ikke bra ut slik du har det.
Supramundane Skrevet 5. februar 2011 #3 Skrevet 5. februar 2011 Bestill time til fastlegen din snarest slik at du kan få kyndig hjelp med problemet.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #4 Skrevet 5. februar 2011 Jeg vil ikke til lege.. Liker ikke legen min i studiebyen. Jeg går bare til lege dersom det er høyst nødvendig, og hun tar meg aldri seriøst (f.eks da jeg fikk utslett over hele kroppen etter utenlandstur). Ingen som har erfaringer om hva jeg kan gjøre, uten å måtte involvere lege? Tenker at det går over etterhvert. Må bare ta meg sammen, dra på skole og jobb!
Supramundane Skrevet 5. februar 2011 #5 Skrevet 5. februar 2011 Jeg vil ikke til lege.. Liker ikke legen min i studiebyen. Jeg går bare til lege dersom det er høyst nødvendig, og hun tar meg aldri seriøst (f.eks da jeg fikk utslett over hele kroppen etter utenlandstur). Ingen som har erfaringer om hva jeg kan gjøre, uten å måtte involvere lege? Tenker at det går over etterhvert. Må bare ta meg sammen, dra på skole og jobb! Hvis du ikke liker legen din kan du bare bytte fastlege, det er gjort på 1-2-3. Hvis du er i ferd med å utvikle en sosial angst er jeg redd det ikke vil fungere å bare tvinge seg selv til å gjøre ting.. 1
Zuma Skrevet 5. februar 2011 #6 Skrevet 5. februar 2011 Jeg har selv slitt med sosial angst i mange år, det er helt forferdelig. Men det blir ikke bedre før man vet hva som ligger bak, for det er alltid noe. Og til å reflektere over det og se tingene i et annet lys trenger man hjelp til, hjelp til å tenke anderledes, se inn i seg selv på en annen måte. Noe som er best å få med en gang. Og bare det å få ut følelsene til noen, som du vet har taushetsplikt og ikke dømmer deg. Fagkyndige skal ihvertfall ikke det om de er flinke.Lykke til
Gjest Instamatic Skrevet 5. februar 2011 #7 Skrevet 5. februar 2011 Kom deg til legen før du sitter så hardt i det at du ikke kommer deg ut i det hele tatt!
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #8 Skrevet 5. februar 2011 Ta kontakt med Studenthelsetjenesten i byen du studerer i, jeg tror ikke det er nødvendig med henvisning fra lege for å gå i terapi hos psykolog tilknyttet denne tjenesten. Det triste med sosial fobi er at man går glipp av så mye fint i livet...men jobber du med å utfordre deg selv vil du etterhvert ta for deg av alt det gode livet byr på. Lykke til :-)
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2011 #9 Skrevet 6. februar 2011 Takk for alle svar:) Jeg vet jo egentlig ikke hva sosial angst er, bare kjenner meg litt etter å ha lest rundt. Jeg tør jo å dra til byen for å shoppe, dra på butikken. Henge med venninner. Kanskje jeg bare er lat? Nei, vet ikke hva dette er. Prøver litt fremover å tvinge meg på skole, jobb osv. Og håpe at det går over
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2011 #10 Skrevet 6. februar 2011 Jeg vil ikke til lege.. Liker ikke legen min i studiebyen. Jeg går bare til lege dersom det er høyst nødvendig, og hun tar meg aldri seriøst (f.eks da jeg fikk utslett over hele kroppen etter utenlandstur). Ingen som har erfaringer om hva jeg kan gjøre, uten å måtte involvere lege? Tenker at det går over etterhvert. Må bare ta meg sammen, dra på skole og jobb! Høres ut som sosial angst ja. Har det selv, ganske ille i perioder. Du bare går til legen og sier du vil ha henvisning til psykolog fordi du har begynt å unngå normale ting som forelesninger og ekstra vakter på jobb osv uten at du kan finne noen spesiell grunn til det og det begynner å bli plagsomt for deg og at du vil gjerne få hjelp av en psykolog med dette. PS: Leger bryr seg generelt ikke spesielt mye om utslett hvis det ikke er veldig veldig alvorlig. Tenkte bare jeg skulle tipse deg på det. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2011 #11 Skrevet 6. februar 2011 Høres ut som sosial angst ja. Har det selv, ganske ille i perioder. Du bare går til legen og sier du vil ha henvisning til psykolog fordi du har begynt å unngå normale ting som forelesninger og ekstra vakter på jobb osv uten at du kan finne noen spesiell grunn til det og det begynner å bli plagsomt for deg og at du vil gjerne få hjelp av en psykolog med dette. PS: Leger bryr seg generelt ikke spesielt mye om utslett hvis det ikke er veldig veldig alvorlig. Tenkte bare jeg skulle tipse deg på det. Lykke til Takk for svar. Får se hva jeg gjør. Prøver å leve normalt denne uken hvertfall Ang utslettet, så dro jeg til en annen lege neste dag, og fikk hudlegetime dagen etter, så jo dette var alvorlig. Hvis ikke hadde jeg jo ikke dratt til legen Fastlegen min her tar meg aldri seriøst, selvom jeg kun drar til legen når det er høyst nødvendig. Derfor tror jeg ikke at det vil hjelpe å dra til legen med dette. Prøver å bytte fastlege til en dame jeg liker, for hun tar meg seriøst og er flink! Men hun har alltid fullt
Tullepia Skrevet 6. februar 2011 #12 Skrevet 6. februar 2011 Jeg vil ikke til lege.. Liker ikke legen min i studiebyen. Jeg går bare til lege dersom det er høyst nødvendig, og hun tar meg aldri seriøst (f.eks da jeg fikk utslett over hele kroppen etter utenlandstur). Leger vet som regel om et utslett er alvorlig eller ikke, så hvis hun så utslettet og ikke brydde seg mer med det så var det neppe farlig. Men hun kan ha kommunisert dette dårlig (kan hende hun hadde en dårlig dag?). Jeg skjønner godt at det er ubehagelig å oppleve at en lege ikke tar deg seriøst, men hvis du mener dette er noe som kjennetegner din fastlege kan du enkelt bytte lege. De fleste leger er oppmerksomme og høflige, og meget dyktige. Ingen som har erfaringer om hva jeg kan gjøre, uten å måtte involvere lege? Angst er ikke noe du kan behandle alene, du trenger fagfolk. Det er ikke legen som står for behandlingen, hun gir deg en henvisning til psykolog som vil hjelpe deg. Tenker at det går over etterhvert. Må bare ta meg sammen, dra på skole og jobb! Jeg ville ikke satset på at det gikk over av selv selv. Du kan alltids prøve å "ta deg sammen", men hvis det er vanskelig må du ringe til legen.
Tullepia Skrevet 6. februar 2011 #13 Skrevet 6. februar 2011 Takk for svar. Får se hva jeg gjør. Prøver å leve normalt denne uken hvertfall Ang utslettet, så dro jeg til en annen lege neste dag, og fikk hudlegetime dagen etter, så jo dette var alvorlig. Hvis ikke hadde jeg jo ikke dratt til legen Fastlegen min her tar meg aldri seriøst, selvom jeg kun drar til legen når det er høyst nødvendig. Derfor tror jeg ikke at det vil hjelpe å dra til legen med dette. Det er forskjell på utslett og å be om henvisning til psykolog. Det er også vanskelig å hevde at en lege aldri tar deg seriøst hvis du veldig sjeldent er der. Men det kan jo hende hun ikke er så flink, rett og slett. Prøver å bytte fastlege til en dame jeg liker, for hun tar meg seriøst og er flink! Men hun har alltid fullt Jeg ville ikke latt være å bytte lege bare fordi jeg ikke fikk "drømmelegen". Velg en annen lege, de fleste er flinke og tar folk seriøst. Forklar også til den nye legen at du synes det er ubehagelig å gå til lege fordi du ikke har blitt tatt seriøst tidligere. Lykke til
Gjest imli Skrevet 6. februar 2011 #14 Skrevet 6. februar 2011 For å be om henvisning til psykolog treng du ikkje forklare deg for fastlegen. Berre sei at du ynskjer henvisning til psykolog, kanskje du må nevne kort kva du slit med, men du treng ikkje å utbrodere. Du kan og ta direkte kontakt med psykolog, men då blir det dyrare så klart.
Ella_Grey Skrevet 6. februar 2011 #15 Skrevet 6. februar 2011 Jeg syns også du skal ta kontakt med studenthelsetjenesten, de har som oftest psykologer der - og jeg TROR at man kan få noe sånt som åtte timer gratis hos dem.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #16 Skrevet 8. februar 2011 TS her. De siste dagene har jeg virkelig tatt meg sammen. Stått opp tidlig, freshet meg opp og kommet meg på skolen Og det har gått greit Tror jeg bare er inne i litt små-deprisjonsperiode. Men nå går det mot lysere tider, så tror at ting vil gå tilbake til normalt. Håper i hvertfall det!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå