Gå til innhold

Marsvin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta vare på to Marsvin for første gang og har et spm ang kjøp. Har blitt anbefalt å kjøpe to Marsvin fordi de mistrives alene, men det jeg er jeg veldig usikker på er hvor jeg bør kjøpe dem. Er det best å kjøpe i Dyrebutikk, Finn.no eller hos en oppdretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

oppdretter da disse har mye bedre erfaring med marsvin enn dyrebutikker og finn..

Marsvin er flokkdyr,men husk at 2 hanner går sjeldent godt sammen mens hunner kan fungere godt

Om du velger et av hvert kjønn = UNGER og det fort. Så om du vil ha 2 stk,må hannen kastreres først og holdes vekk fra hunnen til han ikke produserer mer

De trenger stor plass,ikke kjøp disse små burene i dyrebutikker men lag heller et stort selv.

http://forum.dyrenett.no/forum/forumdisplay.php?71-Marsvin der finner du MYE informasjon om marsvin

Endret av Kårky
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppdretter da disse har mye bedre erfaring med marsvin enn dyrebutikker og finn..

Marsvin er flokkdyr,men husk at 2 hanner går skjeldent godt sammen mens hunner kan fungere godt

Om du velger et av hvert kjønn = UNGER og det fort. Så om du vil ha 2 stk,må hannen kastreres først og holdes vekk fra hunnen til han ikke produserer mer

De trenger stor plass,ikke kjøp disse små burene i dyrebutikker men lag heller et stort selv.

http://forum.dyrenett.no/forum/forumdisplay.php?71-Marsvin der finner du MYE informasjon om marsvin

Takk for svar:)

Da vil kanskje to hunner være best alternativ. Synes det er vanskelig å finne marsvinoppdrett på Østlandet, derfor var jeg i dyrebutikker i dag på strømmen og Lørenskog men ingen har små marsvin. Da dyrebutikkene får marsvin fra oppdretter så kan jeg kanskje kjøpe i dyrebutikk om jeg tar over marsvinene samme dag som de får dem?

Ang bur så har jeg laget et bur av tre, der størelsen er 70x140 og veggene er 30cm høye, har også laget en liten rampe der de kan løpe opp i 2etasjen. 2etasjen er ikke stor men den vil fungere. Alt er klart og det eneste som mangler er marsvin:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tre bur ? Da må du passe på så svina ikke gnager seg ut ;)

Skal putte mye annet snacks i buret de kan gnage på og om det blir et problem med gnaging på veggene så kan jeg etter hvert legge inn en tynn plastplate (pleksiplate eller kanalplast)på innsiden av veggene :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde da to hannmarsvin kunne fungere godt sammen, jeg? Selv om ikke begge er kastrert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

joda men som oftes vil det bli litt krangling om dominans.

ps.marsvin kan fint gnage seg igjennom plasikk,så du må nok finne noe som de ikke kan gnage igjennom.Dessuten er plastikk farlig for dyr ,kan føre til forstoppelser,rifter i mage/tarm O.L.

Glassplate kan fungere tror jeg

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda men som oftes vil det bli litt krangling om dominans.

ps.marsvin kan fint gnage seg igjennom plasikk,så du må nok finne noe som de ikke kan gnage igjennom.Dessuten er plastikk farlig for dyr ,kan føre til forstoppelser,rifter i mage/tarm O.L.

Glassplate kan fungere tror jeg

Pleksiplate=akrylplast, må vel være perfekt da man må bruke jernborr for å komme igjennom plata ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bunnen er av tre så bør du legge plastplate i bunnen eller noe. Tisset vil trekke inn i treet og stinke godt.

To hann marsvin kan bety 1 stk død marsvin neste morgen. Mange har brent seg på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen hanmarsvin går faktisk sammen.samme med homarsvin åsså.men en veit jo aldri vel og merke.herlige husdyr er de uansett.

hatt en del marsvin oppover i åra.og hatt både ho og han i sammen.sist jegh hadde to hunmarsvin fungerte det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bunnen er av tre så bør du legge plastplate i bunnen eller noe. Tisset vil trekke inn i treet og stinke godt.

To hann marsvin kan bety 1 stk død marsvin neste morgen. Mange har brent seg på den.

TS.

Bunnen er av tre men jeg har lagt våtromsbelegg i bunnen. For å gjøre rengjøring enkelt skal jeg ha avispapir oppå belegget og selvfølgelig spon på toppen. Når jeg da skal rengjøre ruller jeg bare sammen avispapirene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS.

Bunnen er av tre men jeg har lagt våtromsbelegg i bunnen. For å gjøre rengjøring enkelt skal jeg ha avispapir oppå belegget og selvfølgelig spon på toppen. Når jeg da skal rengjøre ruller jeg bare sammen avispapirene.

Pass på at avisene er godt dekket av sponn ellers vil de spise avisen og det er farlig for magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at avisene er godt dekket av sponn ellers vil de spise avisen og det er farlig for magen.

TS.

Ok, kanskje det vil være lurt å bare droppe avispapir for de vil vel klare å grave seg ned til papiret selv om det er mye spon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cupcakes

TS.

Ok, kanskje det vil være lurt å bare droppe avispapir for de vil vel klare å grave seg ned til papiret selv om det er mye spon?

jeg ville absolutt droppet avispapiret. vi opplevde at 3 marsvin døde av giftstoffene eller hva man skal kalle det fra sverten som brukes til å trykke avisene. når sverten blir fuktig og våt avgir den vist giftige kjemikalier, marsvinene våre mistet pelsen, ville ikke spise og døde.

Endret av Cupcakes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville absolutt droppet avispapiret. vi opplevde at 3 marsvin døde av giftstoffene eller hva man skal kalle det fra sverten som brukes til å trykke avisene.

TS.

Da skal jeg kutte ut avispapir, men da får jeg et annet problem da jeg tror våtromsbelegget kan bli glatt for dem selv om jeg har spon på toppen. Forslag?

Hyggelig med så bra aktivitet her inne....får jo ikke noe svar på marsvinforumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan bruke fleece tepper og spon på toppen.Om du er flink og fjerner møkk/tiss hver dag,lukter det mindre.En bør rengjøre buret 1-2 ganger pr.uke og ikke bruk sterke kjemikalier eller grønsåpe.

belegget ville jeg kutte ut helt,samme for avispapir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

du kan bruke fleece tepper og spon på toppen.Om du er flink og fjerner møkk/tiss hver dag,lukter det mindre.En bør rengjøre buret 1-2 ganger pr.uke og ikke bruk sterke kjemikalier eller grønsåpe.

belegget ville jeg kutte ut helt,samme for avispapir

Fleecepledd vil jeg helst ungå da det krever rengjøring hver dag pga lukten. Blir mange fleecetepper i hus om det skal byttes hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan bruke fleece tepper og spon på toppen.Om du er flink og fjerner møkk/tiss hver dag,lukter det mindre.En bør rengjøre buret 1-2 ganger pr.uke og ikke bruk sterke kjemikalier eller grønsåpe.

belegget ville jeg kutte ut helt,samme for avispapir

hvorfor kutte ut belegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte alltid et lag kattesand nederst i buret, deretter spon oppå. sanden trekker veldig godt til seg fuktighet og lukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker fleecetepper som burunderlag og vasker en gang i uka i vaskemaskina og det lukter ikke.

Guttemarsvin går like bra sammen som jentemarsvin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...