Gå til innhold

zoloft (antideppresiva)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tenker på å starte på zoloft (antideppressiva) etter avtale med lege, men glemte å spørre han hvor lang tid det tar før de virker. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Instamatic
Skrevet

er en rimelig lang opptrappingsperiode for de fleste sånne medisiner. Da jeg begynte på mine var jeg ikke oppe i stabil dose før etter to uker, så det tok rundt en måned før jeg kjente noen forskjell annet enn opptrappningsbivirkningene.

Trappet opp på zyprexa som også er antidepressiva

Skrevet

Stort sett tar det noen uker før bedring, men du kan merke en viss effekt allerede etter en uke eller to.

Gjest Instamatic
Skrevet

den eneste effekten jeg merket etter en uke eller to var bivirkingene av opptrappingen for da var jeg ennå ikke oppe i stabil dose:D

Skrevet

vanlig er vel 2-3 mnd før man har ønsket effekt av de fleste anti depresiva..

Skrevet

Står forresten veldig mye om zoloft generelt på felleskatalogen.no

Skrevet

Jeg opplevde ikke full virkning før etter ca en mnd.

Husk at mange får en nedtur i begynnelsen, så ta godt vare på deg selv de første ukene; spør gjerne legen om å få litt ekstra oppfølging!

Skrevet

får man enda mer nedtur en det man har fra før? da vet jeg ikke om jeg tør å begynne på de

:(

ts

Skrevet

Ca 4-6 uker før full effekt kan forventes.

Skrevet

får man enda mer nedtur en det man har fra før? da vet jeg ikke om jeg tør å begynne på de

ts

Det kan være verdt det hvis du blir bedre etterpå, men skjønner godt at du er bekymret!

Du må selv avgjøre om du vil utsette deg for det eller ikke, men anbefaler deg å spørre legen om råd :)

Skrevet

ts

Det er ikke alle som opplever noen ekstra nedtur! Jeg har ikke gjort det på noen av de antidepressiva jeg har testet. Men jeg hadde også en lege som var veldig tydelig på at det kunne ta tid før jeg merket noe bedring.

Jeg tror dette har mye å si, og at en nedtur ofte kommer fordi man har litt for høye forventninger til hva medisinen skal klare å utføre. Vær realistisk, aksepter at det ikke dreier seg om noe mirakelkur. Vær også forberedt på at det kan bli nødvendig å justere dosen flere ganger, kanskje bytte til et annet preparat, og at det ikke er unormalt å måtte vente opptil 3 mnd på bedring.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...