AnonymBruker Skrevet 4. februar 2011 #1 Skrevet 4. februar 2011 Noen som kan tipse meg om et sted i Oslo jeg kan ta en sånn test, og ikke så altfor dyrt? Gjerne sentrumsnært.
Tullepia Skrevet 5. februar 2011 #3 Skrevet 5. februar 2011 Noen som kan tipse meg om et sted i Oslo jeg kan ta en sånn test, og ikke så altfor dyrt? Gjerne sentrumsnært. Sånne tester er bare tull. Den eneste måten å finne ut om du har matintoleranse er å teste ut ulike matprodukter. Kort sagt vil det si å starte med helt enkle matvarer som grønnsaker og ris e.l, og så over tid legge til flere og flere mattyper og se om kroppen reagerer på dem. Legen kan hjelpe deg med dette. Fastlegen din er forresten rimeligere enn såkalte matintoleransetestere.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #4 Skrevet 5. februar 2011 Det er jo ikke tull når de tar blodprøver og tilsetter diverse proteiner for å se etter reaksjon?
Tullepia Skrevet 5. februar 2011 #5 Skrevet 5. februar 2011 Det er jo ikke tull når de tar blodprøver og tilsetter diverse proteiner for å se etter reaksjon? Det hører sikkert imponerende ut, men den eneste sikre måten å finne ut om du har matintoleranse er å teste ut matprodukter.
SmallTalk Skrevet 5. februar 2011 #6 Skrevet 5. februar 2011 Det hører sikkert imponerende ut, men den eneste sikre måten å finne ut om du har matintoleranse er å teste ut matprodukter. Du mener vel at allergitester også er tull du da? Ts: Du kan ikke få testet deg for matintoleranser, ettersom dette er snakk om ekskluderende testing. Dvs at man fjerner det man tror kan være utløsende fra kosten en periode, for så å bringe det tilbake i kosten for å se hvordan kroppen reagerer. Det er også en grunn til at man kun kan gjøre dette med en og en matvare av gangen. Dersom du derimot tenker på matvareallergi, så er dette mulig å teste for, ettersom dette ofte slår ut på f.eks hud, astma osv i tillegg og ettersom man får reaksjoner ganske raskt.
Tullepia Skrevet 5. februar 2011 #7 Skrevet 5. februar 2011 Du mener vel at allergitester også er tull du da? Ts: Du kan ikke få testet deg for matintoleranser, ettersom dette er snakk om ekskluderende testing. Dvs at man fjerner det man tror kan være utløsende fra kosten en periode, for så å bringe det tilbake i kosten for å se hvordan kroppen reagerer. Det er også en grunn til at man kun kan gjøre dette med en og en matvare av gangen. Jeg snakker om matintoleranse. Leser du nøye, ser du sikkert at jeg har gitt samme oppskrift som du her gir. Og enten man har matallergi eller matintoleranse er den eneste sikre måten å vite hva man er allergisk mot å ta bort matvaren man mistenker for å se om symptomene forsvinner. Man kan teste seg mot matallergi, men man kan ikke sette noen diagnose uten flere undersøkelser.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå