Gå til innhold

Lavkarbo og trening?


Xtra_lilje

Anbefalte innlegg

Trenden med lavkarbo ser ut til å fortsette som aldri før, og det diskuteres for og i mot i mente. Kjenner mange som har hatt veldig gode resultater med lavkarbo og gått ned mange kilo, men som i samme prosessen har droppet/redusert sin treningsmengde, rett og slett fordi de syns det er ubehagelig å trene når de går på lavkarbo. Så da lurer jeg – er det vanlig resultat av å gå på lavkarbo? Er det mer “verdt” å ha være slank, fremfor å ha noen kilo for mye men ha god muskelmasse og en sterk kropp? Personlig tenker jeg at kroppen min skal jeg ha i mange, mange år, og at den er langt mer lykkelig som sterk og utholdende, enn som slank/tynn og utmattet. Så lenge man rent vektmessig er innenfor normalen ( og normalen er ikke glansbilde-damene), tror jeg de fleste vil ha mer igjen rent helsemessig på sikt ved å fokusere på fysisk aktivitet og sunn mat fremfor å konstant jakte på kalorier/karbo, gram og BMI.

Jeg vet at mange vil påpeke helsemessige gevinster ved å gå over til lavkarbo og å redusere vekten. Men, hva med den fysiske aktiviteten og de helsemessige fordelen det gir? Er det sånn at de som velger lavkarbo velger bort den fysiske aktiviteten? Har lest om idrettsutøvere som lever lavkarbo og presterer godt, men er det likedan for “hvermannsen”?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er forskjell på å leve på ett lavkarbo-kosthold og å gå på en ketose/ketolyse-diett!

Den typen lavkarbo som gjør at man bør være forsiktig med å trene samtidig, er vel hovedsakelig der du går i ketose, ketose er etter hva jeg har skjønt hardt/tøft for kroppen, og derfor skal man vel egentlig ikke gå på dette mer en 6 måneder mener jeg å ha hørt fra de jeg kjenner som har gått på dette. Og man skal være forsiktig med å trene i den perioden. Når de 6 månedene er over, så skal man ha noe mer karbo, og kan dermed trene mer også.

Min behandler, som også har utdannelse innen ernæring, lever på lavkarbo, IKKE i ketose, men rett og slett ett variert kosthold med lite karbohydrater. Dette fører ikke til at kroppen går i ketose, og når kroppen er vant til å leve slik, så benytter den seg av fettreserver for energi istedenfor den mer lette karboen.

Jeg har gått ned på karbohydrater, har ingen planer om å gå på noen diett, så å gå i ketose er ikke meningen (vil gjerne unngå det, for å si det sånn), men prøver å få mer av energien til kroppen via sunt fett en via karbohydrater. Når jeg gjorde dette i starten, følte jeg meg slapp, fordi kroppen min er vant til ett kosthold der energien hentes fra karbohydrater, fordi det er det den har fått mest av. Dette måtte tilpasses selvfølgelig, andre typer og mer bevist bruk av karbohydrater, og sakte omlegging til mindre karbo, mer sunt fett og grønt.

Vet også om flere som driver aktivt med idrett som lever på lavkarbo, men det er da ikke den lavkarbo-dietten som blir snakket om, som egentlig er ketose-kur, men rett og slett ett kosthold der det er MINDRE karbo, ikke UTEN karbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slank, så er ikke ute etter å gå ned i vekt. Men jeg føler meg så mye bedre på lavkarbo :) Husk at lavkarbo er alt fra 10-100 g karbohydrater om dagen ;)

Jeg trener 5 dager i uken, og har ikke fått noe mindre energi av å ha lagt om kostholdet. Egentlig så har jeg fått mer energi, sliter ikke med blodsukkersvingninger, mindre/nesten ikke oppblåst lenger. Og nå gleder jeg meg mye mer til måtidene, for de er så gode! Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange opplever at det er tungt å trene i begynnelsen av ketose, men det går over etterhvert og de fleste trener like hardt og mye som før.

Det er verken skadelig eller mer vanskelig å trene i ketose og det er ingen unnskyldning for å ikke trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så da er mest sannsynlig de jeg kjenner på en ketosediett, selv om de kaller det lavkarbo? Syns dette er litt forvirrende - jeg har ingen planer om å begynne på dette selv, bare så det er sagt, men vil gjerne forstå litt om det, siden så mange driver med det. Lavkarbo tillater altså litt karbo - som i grovbrød, korn osv? Det jeg har fått høre, er at de ikke trener når de er på lavkarbodiett (lavkarbo,ikke ketose) fordi de føler seg slappe - gjør de noe feil i dietten sin? :klo:

Endret av Xtra_lilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at lavkarbofolk trener mindre og mindre intensivt enn folk som spiser balansert og er normalvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som det blir nevnt over er lavkarbo så mangt, det kan være fra 0-over 100 g karbohydrater i kosten.

Det er også, som i andre ting, at folk reagerer forskjellig. Det finnes toppidrettsutøvere som lever på tilnærmet 0 karber og de som ikke klarer å trene på samme mengde.

Selv trener jeg tungt 5 ganger i uka, både kondisjon og styrke. Lever nå med et karbinntak på mellom 40 og 50 g. Dette fordi jeg skal ned i vekt. Normalt sett ligger jeg på 120 g, som er passe for meg. Og det er det jeg synes er viktig å understreke i disse kostdebattene, det som passer for meg passer ikke nødvendigvis for alle andre ;)

Spiser grovt brød, fullkornspasta, villris, mm. Men jeg holder meg i utgangspunktet unna matvarer med høy GI eller om du vil raske karbohydrater. Men som med alt annet, det må være lov å kose seg innimellom og ikke tenke over hva man spiser.

Når jeg la om kosten for mange år siden så opplevde jeg et par-tre uker hvor jeg var slappere enn vanlig. Da klarte jeg ikke trene like mye, men det ga seg og energinivået nådde nye høyder. Sover bedre, mer stabil i humøret og er kvitt betennelser i kroppen som har vært der i mange år.

Igjen, dette er det som passer for meg. For andre så passer noe helt annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...