Gå til innhold

Når du faller utenfor systemet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag oppdaget jeg virkelig hvor deep shit jeg har havnet i... Og jo mer jeg leser og prøver å finne info, jo vanskligere blir det.

Jeg er da gravid, og har i dag fyllt ut alle papirer som skal sendes inn til nav og arbeidsgiver. Så leser jeg og min samboer rundt på nettet at 10 av hans uker tilsvarer 10 av de 56 vi har tatt ut. Noe som virket både frustrerende og ille for han. Ikke bare er greia at jeg ikke har mulighet til å tjene nok i hans permisjonstid til å dekke det nødvendige behovet, men jeg arbeider kun som ekstrahjelp og arbeids mengden vil da bli variert og han vil rett og slett ikke være hjemme.

(grunnen til ekstrahjelp stillingen er at jeg startet skole like før jeg ble gravid, og som følger av graviditeten og bekkenløsning måtte jeg avslutte skolen)

hvordan er det med pappaperm når pappa ikke vil være hjemme med barnet i 10 uker? må han uansett?

Noen som har tips til å løse noe slikt :)?

all info som omgår dette tas i mot med glede :) alle nettsteder med info er så kompliserte at man kan jo bli surrete i huet! =P

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Han må ikke. Han kan jobbe, og ikke ta ut ukene.

Men ukene overføres ikke deg dersom han velger å jobbe. Det er hans uker, og kan kun benyttes av han!

Edit: www.nav.no

Edit 2: Kan jo også nevne at han kan utsette permisjonen i inntil tre år. Dermed så trenger han ikke å ta dem ut nå, men kan ta dem ut f.eks om to år.

Endret av Krizzy
Skrevet

Der har jeg allerede lest, og vi blir bare forvirra =) men er ikke snakk om å overflytte ukene til meg, er bare det at han vil ikke ut i ti uker. og da lurer jeg på om de kan tvinge han til det? som sagt så vil økonomien plutselig gå litt dunken her =/ alt ble veldig lite gjennomtenkt plutselig :sukk:

Skrevet

Der har jeg allerede lest, og vi blir bare forvirra =) men er ikke snakk om å overflytte ukene til meg, er bare det at han vil ikke ut i ti uker. og da lurer jeg på om de kan tvinge han til det? som sagt så vil økonomien plutselig gå litt dunken her =/ alt ble veldig lite gjennomtenkt plutselig :sukk:

Nei, ingen kan tvinge han til å være hjemme i ti uker :fnise:

Jeg la til et par linjer på mitt første innlegg:

Kan jo også nevne at han kan utsette permisjonen i inntil tre år. Dermed så trenger han ikke å ta dem ut nå, men kan ta dem ut f.eks om to år.

Kanskje søke om utsettelse når ungen er født, også se om det er aktuellt om et par år istedenfor? :skravle:

Skrevet

kan bli lettere om noen år hvertfall :) men blir jo nesten bare krøll uansett da =P for vi får ikke putta vesla i barnehage før august og permisjonen min vil da gå ut i januar =p så kan jo bli noen fine mnd :)

Tipper mannen blir glad for å høre at han ikke blir fengslet hjemme :fnise:

Skrevet

kan bli lettere om noen år hvertfall :) men blir jo nesten bare krøll uansett da =P for vi får ikke putta vesla i barnehage før august og permisjonen min vil da gå ut i januar =p så kan jo bli noen fine mnd :)

Tipper mannen blir glad for å høre at han ikke blir fengslet hjemme :fnise:

Hvis du jobber som ekstravakt, så kanskje han kan passe babyen noen ganger, også drar du på jobb? Så kan du forlenge permisjonen din litt her og der! :)

Og, hvorfor får dere ikke putta i barnehage før august? :sjenert:

Skal man søke om utsettelse må man gjøre det før perioden med foreldrepenger går ut ellers så mister han ukene fordi at de ikke har bltit brukt. (Bare til orientering) :gjeiper:

Skrevet

Hva om han tar ut feks to dager pr uke og jobber 3 dager pr uke, så er du hjemme 3 dager pr uke - siden du uansett ikke jobber da. Antall dager er kun et eksempel. Det forutsetter selvsagt at dere vet ca hvor mye du vil få jobbe. Da mister dere ikke dagene og beholder delvis hans lønn.

Skrevet

Problemet med ekstravakt stillingen min er at vi står alene på jobb, og vanligvis så starter vaktene kl 14 - 21, mannen er ikke hjemme før kl 3 og jeg har 35minutter med reisevei, så sånn helt får vi det ikke til å gå opp :) Men forslaget til tingeling var ikke dårlig :);)

Her så har de bare nye plasser i august =/ så med mindre vi er heldige å får en eller annen som "dropper" ut av barnehagen så får vi ikke plass til oppstart før da :( (hun som bor over oss er pedagogisk leder i en av barnehagene her, så hun har litt track på sånt :) )

Skrevet

Forøvrig så er det fullt mulig å søke barnehageplass med oppstart i januar. Ikke like lett å få plass som ved hovedopptaket men allikevel fullt mulig å søke altså. Og så kan jo pappaen ta de ti ukene når barnet er to-tre år istede..

Skrevet

Forøvrig så er det fullt mulig å søke barnehageplass med oppstart i januar. Ikke like lett å få plass som ved hovedopptaket men allikevel fullt mulig å søke altså. Og så kan jo pappaen ta de ti ukene når barnet er to-tre år istede..

vi må jo bare søke å håpe på det beste :) men som hun over oss sa, så er det veldig vanskelig her i byen.. Er litt for lite plasser her som alle andre steder vil jeg tro =S

Skrevet

Man kan ikke velge og vrake i barnehager når man skal ha oppstart i januar men om man ringer rundt kan det ofte dukke opp en plass. Jeg har fått plass to ganger i barnehage utenom hovedopptak. Den ene gangen i februar og den andre gangen i september og det var lenge før det ble storsatsing på full barnehagedekning. Begge gangene tok jeg en ringerunde.

Skrevet

Viktig om man velger å utsette pappapermisjonen... den går tapt om du får et nytt barn før pappa har brukt permisjonen sin.

Var i lignende situasjon selv, pappa nekter å være hjemme med små barna.

Han tar ut pappapermisjonen neste sommer og tar de da. Barna må ha sommerferie fra barnehagen og jeg har ikke rett til ferie:)

Ordnet seg tross alt.

Skrevet

Er det økonomiske grunner til at far ikke vil ha permisjonen sin?

Skrevet

Er det økonomiske grunner til at far ikke vil ha permisjonen sin?

Ja det, også at han er så alt for rastløs til å være hjemme. Når helga er ferdig så gleder han seg til jobb =P Litt merkelig fyr han der :)

Skrevet

Men forslaget til tingeling var ikke dårlig :);)

Nei. Det er ikke så verst det ;)

Skrevet

Nei. Det er ikke så verst det ;)

kan hende han ikke føler det blir så økonomisk trangt og litt lettere med bare noen dager i ny og ne :) er liksom ikke noe hyggelig å være hjemme sammen med datteren din, også koser han seg ikke noe med det :S Da må man finne andre løsninger :)

Skrevet

kan hende han ikke føler det blir så økonomisk trangt og litt lettere med bare noen dager i ny og ne :) er liksom ikke noe hyggelig å være hjemme sammen med datteren din, også koser han seg ikke noe med det :S Da må man finne andre løsninger :)

:tommelopp:

Skrevet

Men nå er det ikke lengre slik at du må jobbe i 50% stilling for at far skal få ta ut permisjonen sin(mener det er nye regler som gjør at det er far sin inntekt som bestemmer om far får fedrekvote). Da vil dere jo ikke tape økonomisk på at han er hjemme. Evt kan jo du studere fulltid over nettet mens han tar ut sin permisjon? Da vil dere jo begge være hjemme, eller han kan være hjemme noen dager i uka.

Skrevet

Men nå er det ikke lengre slik at du må jobbe i 50% stilling for at far skal få ta ut permisjonen sin(mener det er nye regler som gjør at det er far sin inntekt som bestemmer om far får fedrekvote). Da vil dere jo ikke tape økonomisk på at han er hjemme. Evt kan jo du studere fulltid over nettet mens han tar ut sin permisjon? Da vil dere jo begge være hjemme, eller han kan være hjemme noen dager i uka.

Det er rett, men han vil likevel bare få 80% av sin lønn, iogmed at det er den måten vi har valgt å ta ut min permisjon :) så noe av inntekten hans vil bli borte :) Er i full gang på dette med studier :) og kan se ut som at jeg kanskje har klart å løse det nå :) Man blir bare veldig frustrert når man sitter midt oppe i det, og ikke finner svarene man leter etter :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...