Gå til innhold

apa stil på litteraturliste


Ewita

Anbefalte innlegg

Dette eksemplet står det at vi skal følge:

Hallås, O. (2009). Kroppsøvingsfaget og de grunnleggende ferdighetene. I: H. Traavik, O. Hallås & A. Ørvig (Red.),Grunnleggende ferdigheter i alle fag (s. 259-275). Oslo: Universitetsforlaget.

Da er mine spørsmål: Hva står det første årstallet for? er det første utgave av boken?

litt lengre nede står det (red) det betyr vell at boken er redigert? skal jeg skrive året det er redigert i etter? synes jeg har hørt det et sted. eller skriver jeg det der det første årstallet står?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Redigert bok:

Traavik, H., Ørvig, A., & Hallås, O. (Red.). (2009). Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Oslo: Universitetsforlaget.

Dette var et annet eksempel. Det første var kap. i en bok og dette er redigert bok. blir helt forvirret her! hva med når boken er rediger og jeg skal ha et spes kap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redigert bok:

Traavik, H., Ørvig, A., & Hallås, O. (Red.). (2009). Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Oslo: Universitetsforlaget.

Dette var et annet eksempel. Det første var kap. i en bok og dette er redigert bok. blir helt forvirret her! hva med når boken er rediger og jeg skal ha et spes kap?

Årstallet står for utgivelsesåret - og når det står (Red) etter forfatternavnene først så betyr det at de er redaktører for den boken/antologien der artikkelen står. Det har ingenting med redigering av bok å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette eksemplet står det at vi skal følge:

Hallås, O. (2009). Kroppsøvingsfaget og de grunnleggende ferdighetene. I: H. Traavik, O. Hallås & A. Ørvig (Red.),Grunnleggende ferdigheter i alle fag (s. 259-275). Oslo: Universitetsforlaget.

Da er mine spørsmål: Hva står det første årstallet for? er det første utgave av boken?

litt lengre nede står det (red) det betyr vell at boken er redigert? skal jeg skrive året det er redigert i etter? synes jeg har hørt det et sted. eller skriver jeg det der det første årstallet står?.

Årstallet refererer til året for utgivelsen - (Red) refererer til de forfatterne som har vært redaktører for boken/antologien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker eksempelet ditt igjen:

Traavik, H., Ørvig, A., & Hallås, O. (Red.). (2009).

Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Oslo: Universitetsforlaget

Når det står flere forfattere med (Red) eller (Eds på engelsk) etter så betyr det at forfatterne har redigert/satt sammen/organisert en samling med flere tekster.

Når det står flere forfattere med bare et årstall etter så betyr det at forfatterne har skrevet hele boken.

Når det står f. eks

Hallås, O. (2009). Kroppsøvingsfaget og de grunnleggende ferdighetene. I: H. Traavik, O. Hallås & A. Ørvig (Red.),Grunnleggende ferdigheter i alle fag (s. 259-275). Oslo: Universitetsforlaget.

- så refererer du til en artikkel skrevet av Hallås (2009) og den artikkelen står i en artikkelsamling/antologi der Traavik, Hallås og Ørvig (Red) er redaktører.

Jeg skrev tidligere at (Red) ikke hadde noe med redigering å gjøre - og det var misvisende, selvsagt har det med redigering å gjøre. Men - hvis forfatterne etter førsteutgivelsen deretter reviderer teksten, så vil det stå at det er en revidert (ny, omskrevet litt) utgave (ikke redigert)

Dette tror jeg både Bond og jeg er rimelig sikre på - med mindre Apa har fått en helt ny betydning i det siste. :)

Endret av Havbris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...