Gå til innhold

Vil bli jordmor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er sykepleierstudent på tredje året, og tenker mye på at jeg ønsker å ta videreutdanning for å bli jordmor. Som opptakskrav står det at en må være autorisert spl, og ha x antall år med relevant yrkespraksis. Hvor er det da lurt å søke jobb? Barneavdeling for eksempel? Dere som er jordmødre, hvor jobbet dere før dere søkte på jordmorutdanningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop28

Er sykepleierstudent på tredje året, og tenker mye på at jeg ønsker å ta videreutdanning for å bli jordmor. Som opptakskrav står det at en må være autorisert spl, og ha x antall år med relevant yrkespraksis. Hvor er det da lurt å søke jobb? Barneavdeling for eksempel? Dere som er jordmødre, hvor jobbet dere før dere søkte på jordmorutdanningen?

Vet om folk som har jobbet påsteder som ikke har noe med barn å gjøre men som likevel kom inn på jordmorstudiet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... se blod og gørr som kommer ut av *der* i det barn fødes og alt ekkel? Sikker på du virkelig vil dette TS? Tro meg, det er kvalmt å se på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... se blod og gørr som kommer ut av *der* i det barn fødes og alt ekkel? Sikker på du virkelig vil dette TS? Tro meg, det er kvalmt å se på!

Eh, dette var vel litt umodent, eller? :skratte:

Jeg er sykepleier, og tenker også på jordmor som en mulig videreutdanning. Jobber ved en medisinsk avdeling, og er blitt anbefalt av en jordmor og fortsette med det i noen år. Her får man mye verdifull erfaring! Man får trenet det kliniske blikket, blir vant til å jobbe under press, samt at man får drillet på ulike prosedyrer.

Gynekologisk sengepost er nok mer relevant enn en barneavdeling, tror jeg. Som jordmor jobber du jo aller mest med gravide kvinner og fødsel, og oppfølging av mor etter fødsel. Når det kommer til barnet, så er det kun barseltiden som er aktuell for jordmor, resten av kontrollene foregår hos helsesøster.

Kanskje vi er framtidige kollegaer? ;) Vi får se hva tiden bringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... se blod og gørr som kommer ut av *der* i det barn fødes og alt ekkel? Sikker på du virkelig vil dette TS? Tro meg, det er kvalmt å se på!

Hahahaha, så morsom du er! Har vært med på flere fødsler under praksis ved fødeavd, og det hele har vært alt annet enn kvalmt.

hemmelinemmeli; ja kanskje det, hvem vet :)

Ts her forresten.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Hahahaha, så morsom du er! Har vært med på flere fødsler under praksis ved fødeavd, og det hele har vært alt annet enn kvalmt.

hemmelinemmeli; ja kanskje det, hvem vet :)

Ts her forresten.. :sjenert:

Hm på en måte skulle jeg nesten ønske jeg også ville bli jordmor. Sikkert spennede yrke, men jeg heller klarer ikke tanken på å se fødsler. Ikke fordi det skulle være ekkelt men jeg klarer ikke å se noen skrike av smerte foran meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en venninne som nettopp er ferdig utdannet. Hun jobbet selv i akuttmottak før hun begynte, men på kullet hennes kom det studenter fra både medisinske og kirurgiske avdelinger, hjemmesykepleie og sykehjem, så jeg vet ikke hvor kritisk de er på det punktet lengre. Men klart, en fordelå ha jobbet på sykehus så du kan en del av det grunnleggende og slipper å lære det på nytt, f.eks pvk innleggelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Har en venninne som nettopp er ferdig utdannet. Hun jobbet selv i akuttmottak før hun begynte, men på kullet hennes kom det studenter fra både medisinske og kirurgiske avdelinger, hjemmesykepleie og sykehjem, så jeg vet ikke hvor kritisk de er på det punktet lengre. Men klart, en fordelå ha jobbet på sykehus så du kan en del av det grunnleggende og slipper å lære det på nytt, f.eks pvk innleggelse.

Jeg kjenner ei som jobba på sykehjem først.. likevel kom hun inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon her, men noen som vet hvor mye karakterer teller for å komme inn på jordmorutdanningen?

Jeg har forresten også hørt at det ikke er så nøye hvor du har jobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon her, men noen som vet hvor mye karakterer teller for å komme inn på jordmorutdanningen?

Jeg har forresten også hørt at det ikke er så nøye hvor du har jobbet.

Nei, sånn i forhold til å komme inn på jordmorutdanningen er det ikke så nøye HVOR man har jobbet. Foruten autorisasjon som sykepleier kreves det at du har jobbet som sykepleier i minst ett år. Se denne siden.

Det er imidlertid mange om beinet, derfor må man ofte ha jobbet noen flere år en som så for å ha sjans på en plass....

Når jeg snakket om relevant i mitt forrige innlegg, tenkte jeg på relevans i forhold til jordmorfaget, og hva som gir mest relevant erfaring for den som skal ta videreutdanningen. Var vel ikke tydelig nok på det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

An onymBruker' timestamp='1296759979' post='8855482']

Eh... se blod og gørr som kommer ut av *der* i det barn fødes og alt ekkel? Sikker på du virkelig vil dette TS? Tro meg, det er kvalmt å se på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...