Gå til innhold

Misforståelse med huseier


Marimma

Anbefalte innlegg

Det har skjedd en misforståelse mellom meg og huseier, men det virker som om min "sak" ikke blir hørt av utleieren. Leiligheten er en del av et leilighetskompleks med syv leiligheter. Strøm er ikke inkludert i leie.

Min kjæreste er hos meg innimellom, gjennomsnittlig tre dager i uken. Det hender også han kommer innom på dagtid utenom disse tre dagene, hvis det er noe jeg trenger hjelp til (jeg har brukket beinet, så er litt hjelpesløs på husarbeid på nåværende tidspunkt). Huseier mener dette er fremleie, og derfor et brudd på husleiekontrakten og skjellig grunn til oppsigelse. Beviset på at han "bor" her, er ifg. huseier at bilen hans ofte står parkert her. Jeg prøvde å forklare at dette er vår felles bil, og at bilen står parkert her ikke er ensbetydende med at jeg har besøk.

Hva skal jeg gjøre i en slik sak? Kjæresten min bor jo ikke her. Han har tilbragt mer tid her den siste måneden (siden begynnelsen av januar), men det er fordi jeg trenger ekstra mye hjelp. Dette er huseier klar over. Kjæresten har heller ingen eiendeler her, med unntak av undertøy. Han har naturligvis alt hjemme.

Samtidig med denne misforståelsen (jeg var ikke klar over at det var fremleie), trakk han frem at jeg har en katt. Det står i husleiekontrakten at det er 3mnd prøvetid på dyrehold, og det har nå gått ett år. Han har ikke nevnt ett ord om dette før nå, så jeg har hele tiden antatt at da har det vært OK ettersom prøvetiden kun var 3mnd. Har jeg misforstått dette? Er dette med på å styrke hans sak for å avslutte leieforholdet?

Uff, jeg blir veldig bekymret. Jeg er en ordentlig leietaker (føler jeg selv), men nå føler jeg meg bare mislykket :(

Edit: et ekstra spørsmål, litt OT. Dersom husleiekontrakten strider imot husleieloven, hva er da gjeldene? Kan visse punkt i kontrakten ignoreres, fordi de strider mot husleieloven?

Endret av Marimma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

Når kjæresten din er hos deg gjennomsnittlig tre dager per uke, så er ikke det å betrakte som "innimellom", etter min mening. Det er jo nesten halve tiden.

Huseier kan imidlertid neppe bruke framleie som et argument, da du ikke videreutleier leiligheten til noen andre. Du har dessuten full rett til å ta inn kjæresten i din husstand og bli samboer om du ønsker. Dette er ingen utkastelsesgrunn.

Se mer om husleieloven her.

Husdyr og utleie kan jeg lite om, men etter hva jeg har forstått skal det mye til før huseier kan kreve husdyr fjernet, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en idiot av en huseier! Du har ikke misforstått noen ting, for når kjæresten din ikke bor der, og du ikke krever husleie av ham så er det ikke fremleie. Og om du har besøk/overnattingsgjester har ikke huseieren noe med så lenge det ikke er snakk om bråk pga gjesten. Og det med katten høres også merkelig ut. Om han ville du skulle kvitte deg med katten når prøvetiden var over så måtte han si noe etter tre måneder, ikke 1 år etter! Har han sagt han vil si opp leieforholdet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke fremleie, enten vet ikke huseieren hva fremleie er, eller mer sannsynlig, han prøver han bare å "skremme" deg ved å bruke ord han håper du ikke skal finne ut betydningen av, for da faller jo hele argumentet hans på stengrunn. Han kan ikke kaste deg ut pga dette. Du kan, hvis han sender deg oppsigelse, sende et brev tilbake der du setter deg imot oppsigelsen. Du har rettigheter i et leieforhold. Utleier kan ikke nekte deg besøk, eller bestemme hyppighet eller varighet på besøkene. Og det med katten er direkte barnslig og usaklig av han, han er irritert og prøver derfor å dra frem alt han kan, bare for å være vanskelig. Uproft, leit at du har møtt en slik huseier.Jeg tror du må tenke etter om du vil bo der videre, hvis han er den typen huseier som i fremtiden kommer til å finne på nye ting han kan plage deg med, siden han tydeligvis av en eller annen grunn har bestemt seg for at han vil ha deg ut. Han driver tydeligvis også med en slags overvåkning av hva du driver med, hvor bilen står, hvor ofte du har besøk osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med de andre her; mannen er helt på jordet. Fremleie har da ingen ting med dette å gjøre, og jeg skjønner ikke helt hvordan huseier får seg til å tro det (tror kanskje frøken_øst) har et poeng her. Fremleie er når leietaker leier ut til en tredjeperson. Så lenge du ikke har en kontrakt med kjæresten din og han betaler leie, er det besøk. Hvem du får besøk av og hvor ofte har ikke huseier noe med, så lenge det ikke er til ulempe for andre beboere og går på tvers av ordensreglene. Og som spinell nevnte har du faktisk full rett til ikke bare å ha besøk av ham, men å la ham flytte helt inn.

Ang. husdyr så kan i utgangspunktet ikke utleier nekte det "dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.". Hvordan "gode grunner" og "ulempe" bør defineres er stadig et diskusjonstema, men personlig mener jeg de bør ha en ordentlig saklig og god grunn til å nekte deg når det i utgangspunktet åpnes for å ha kjæledyr.

Jeg synes du bør takle dette skriftlig fra nå av, da kan du dokumentere i ettertid hva du har gjort. Skriv et brev der du forklarer saken - både med dyrehold og kjæresten din. Henvis til Husleieloven der du kan (siter gjerne hele paragrafer), da viser du og at du har satt deg inn i dine rettigheter og plikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på med de andre. Når det gjelder det siste spørsmålet ditt, så er husleieloven ufravikelig, dvs at det går ikke an å avtale dårligere kår enn det som står oppført i husleieloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg og samboern hadde samme problem som deg med vår samboer.

Han bodde egentlig i leiligheten med to kompiser, og jeg var der vel 2-5 ganger i uken, og huseieren forlangte mer husleie pga dette, enda det sto i husleie kontrakta at han ikke hadde noe med om det kom inn samboer eller barn... Men lang historie kort; han truet oss masse, men vi sto på det vi sa at han tok feil og at han ikke kunne forlange mer penger, kontaktet advokat og politi, og alt ordnet seg. Vi måtte ikke betale mer, og jeg kunne flytte inn / bo der / sove der 7 dager i uken ;)

Men vi flyttet bare to mnd senere pga at han var så sur, grinete, kjeftete på absolutt alt vi gjorde....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg TROR det finnes en lov som sier at hvis strøm og varmtvann er inkludert, kan huseier kreve økt dekning av disse hva man har besøk som varer i mer enn 10 dager, 3 uker eller noe. Forståelig.

Men i ditt tilfelle har huseier ingenting å fare med. Du kunne forresten lånt ut bilplassen din 24/7 om du ikke trengte den selv!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...