Gå til innhold

Guttenavnet Liam

Anbefalte innlegg

Skrevet

ville vel uttalt det Liam, rett ut, men det er jo foreldrene som bestemmer det...?

Videoannonse
Annonse
Gjest BabyBlue
Skrevet

For det fyrste er vel ikkje "Tryghild" eit namn.

For det andre kjem ikkje fleirtalet av norsk ungdom til å studere i England.

For det tredje, viss dei gjer det og har eit typisk norsk namn, er det jo ikkje noko problem å finne på eit kallenamn som lignar, og bruke det akkurat det året. Får vere måte på å lage problem utav ingenting.

Kva med innvandrarungdom, då? Bør foreldra deira gi dei norske namn for at dei skal passe inn?

Jo, det er da et navn? Et gammelt, godt og litt bortgjemt navn, men like fult et navn.

Og nei, nei, nei, man trenger overhodet ikke velge et navn bare fordi det kan uttales fint på engelsk, men det er hva jeg foretrekker. Husker da broren min traff på en Amerikansk gutt i Spania. Guttungen slo nesten krøll på tunga da han skulle uttale min brors godt norske navn :gjeiper:

Nå har jo jeg veldig lyst til å studere utenlandsk, så det gjelder for min del.

Skrevet

Jo, det er da et navn? Et gammelt, godt og litt bortgjemt navn, men like fult et navn.

Og nei, nei, nei, man trenger overhodet ikke velge et navn bare fordi det kan uttales fint på engelsk, men det er hva jeg foretrekker. Husker da broren min traff på en Amerikansk gutt i Spania. Guttungen slo nesten krøll på tunga da han skulle uttale min brors godt norske navn :gjeiper:

Nå har jo jeg veldig lyst til å studere utenlandsk, så det gjelder for min del.

Du velgjer sjølv kva namn du vil gi ungane dine, eg meiner berre at "studere i utlandet" er eit dårleg argument mot å ville gi ungen eit norsk namn. Altså - eg meiner det blir for dumt å velgje bort eit norsk namn kun fordi ungen kanskje kjem til å studere i utlandet ein gong i framtida!

For øvrig tykkjer eg engelskspråklege folk berre har godt av å "få krøll på tunga" i blant, dei og.

• Liker 1
Skrevet

Ingen som forventer at franske studenter i England ikke skal ha franske navn :fnise:

Skrevet

Liam er et guttenavn som tydeligvis er i frammarsj.

Å, sier du det? Det er jo et helt utrolig harry navn! Engelske navn ble populære i arbeiderklassen for ca. 100 år siden og siden de ikke har tradisjon på norsk ble de sett ned på av de dannede - derav begrepet "harry" (fra navnet). De som gir gir barn navn som Liam har dårlig smak og risikerer å gi barna et navn som i fremtiden vil assosieres med "liamhandel" på linje med Harry, Doris, Kim, Ronny, Robin, Kenneth og andre engelske navn som i Norge forbindes med dårlig smak/arbeiderklassen.

• Liker 2
Gjest Spinell
Skrevet

Å, sier du det? Det er jo et helt utrolig harry navn! Engelske navn ble populære i arbeiderklassen for ca. 100 år siden og siden de ikke har tradisjon på norsk ble de sett ned på av de dannede - derav begrepet "harry" (fra navnet). De som gir gir barn navn som Liam har dårlig smak og risikerer å gi barna et navn som i fremtiden vil assosieres med "liamhandel" på linje med Harry, Doris, Kim, Ronny, Robin, Kenneth og andre engelske navn som i Norge forbindes med dårlig smak/arbeiderklassen.

Har ikke spurt om folks mening om navnet, men om hvordan det uttales. Det er nok av aktive tråder her inne der en kan uttrykke hva en vil om hvilke navn en vil.

Skrevet

Man har ikke nødvendigvis dårlig smak fordi den ikke samsvarer med det den selvutnevnte overklassen mener, men for all del :ler:

Skrevet (endret)

Dette er en logisk kortslutning. Det er ikke slik at engelske navn automatisk vil forbindes med underklasse, dette gjelder kun de navnene som blir tatt i bruk hovedsaklig av underklassen. Og dette dreide seg i hovedsak om en mindre gruppe anglo-amerikanske navn, som ble tatt i bruk fra rundt 1950 til 1980, som Harry, Tommy og Ronny, som også i hovedsak er kortvarianter av andre navn. Dette fenomenet er ganske spesielt, og kan ikke overføres til å gjelde alle navn som er vanlige i bruk i engelsktalende land.

Mange av de navnene som tidligere har blitt forbundet med overklasse er jo nettopp klassiske, engelske navn, som feks Edvard, Alexander eller William, og på jentesiden navn som feks Charlotte, Caroline eller Victoria.

I dag er det heller ikke like skarpt skille mellom samfunnslagene når det gjelder navn, og Liam har hatt en så eksplosiv økning de siste årene, at det foreløpig er umulig å si om det vil bli forbundet med den ene eller andre samfunnsklassen om tjue år, når disse barna når voksen alder.

Liam er forøvrig en irsk kortform av ett germansk navn, og uttalen blir dermed Li-am, rett fram etter norsk uttalemønster, på engelsk skrevet som LEE-am. Så å putte det i samme bås som anglo-amerikanske navn er det ikke grunnlag for.

Endret av Rayanne
Skrevet

Man ser forøvrig på popularitetsplansjer for navn at de gjerne er populære på Oslo Vest 5-10 år før de slår igjennom på østkanten - og synkront med det begynner populariteten å dale på Vestkanten igjen. Fascinerende, men navnene blir jo ikke "dårlige" av den grunn.

Skrevet

Dette er en logisk kortslutning. Det er ikke slik at engelske navn automatisk vil forbindes med underklasse, dette gjelder kun de navnene som blir tatt i bruk hovedsaklig av underklassen. Og dette dreide seg i hovedsak om en mindre gruppe anglo-amerikanske navn, som ble tatt i bruk fra rundt 1950 til 1980, som Harry, Tommy og Ronny, som også i hovedsak er kortvarianter av andre navn. Dette fenomenet er ganske spesielt, og kan ikke overføres til å gjelde alle navn som er vanlige i bruk i engelsktalende land.

Mange av de navnene som tidligere har blitt forbundet med overklasse er jo nettopp klassiske, engelske navn, som feks Edvard, Alexander eller William, og på jentesiden navn som feks Charlotte, Caroline eller Victoria.

I dag er det heller ikke like skarpt skille mellom samfunnslagene når det gjelder navn, og Liam har hatt en så eksplosiv økning de siste årene, at det foreløpig er umulig å si om det vil bli forbundet med den ene eller andre samfunnsklassen om tjue år, når disse barna når voksen alder.

Liam er forøvrig en irsk kortform av ett germansk navn, og uttalen blir dermed Li-am, rett fram etter norsk uttalemønster, på engelsk skrevet som LEE-am. Så å putte det i samme bås som anglo-amerikanske navn er det ikke grunnlag for.

Hallo! Du kan ikke hevde at Alexander, Charlotte, Caroline eller Victoria er engelske navn. Dette er felleseuropeiske navn med bl.a. gresk og latinsk opphav som er like mye brukt på både tysk og skandinaviske språk fra gammelt av (dvs. i Norge har vi fått dem fra dansk, som igjen har fått dem fra tysk). I norsk sammenheng er Alexander, Charlotte, Caroline og Victoria tradisjonsrike navn knyttet til den dansktalende overklassen.

Navnet William vil jeg fraråde på norsk. Den norske varianten av navnet er Vilhelm, evt. Wilhelm i eldre rettskrivning.

Hans Scherfig skriver i "Det forsømte forår" om hvordan det å smykke seg med engelske navn ble sett på som dårlig smak og en kilde til latterliggjøring blant borgerskapet i Skandinavia. I "Det forsømte forår" er det oppkomlingen og svindleren som gir seg selv et engelsk navn.

Navn blir ikke smakløse av å brukt på engelsk i seg selv. Det som er smakløst er å pynte seg med lånte fjær, dvs. når folk i Skandinavia bruker navn som bare forbindes med det engelsktalende området og er uten tradisjon her til lands. Navn som Alexander, Peter, Charlotte, Sophie, Caroline, Victoria m.fl. er språklig sett nøytrale og går like bra på norsk som på engelsk (og mange andre europeiske språk).

Skrevet

Man ser forøvrig på popularitetsplansjer for navn at de gjerne er populære på Oslo Vest 5-10 år før de slår igjennom på østkanten - og synkront med det begynner populariteten å dale på Vestkanten igjen. Fascinerende, men navnene blir jo ikke "dårlige" av den grunn.

De blir jo dårlige i den forstand at de blir belastende å bruke. Jeg er sikker på at foreldre som gav barna sine navn som Harry, Kenneth, Robin, Ronny etc. syntes det var fint den gang, men i dag er jo dette svært belastende navn å ha. De signaliserer veldig direkte en arbeiderklassebakgrunn/lav kulturell kapital-bakgrunn, og er navn som folk på Oslo vest ikke vil ta i med ildtang.

Gjest Heloise
Skrevet

Jeg elsker navnet Kenneth. Svigefar heter det og får jeg en gutt skal han hete Kenneth ;)

Men denne tråden handlet nå strengt tatt om Liam... Lag heller en ny tråd da vel, som f.eks. "Jeg elsker/hater navn som :"

Skrevet

Jeg elsker navnet Kenneth. Svigefar heter det og får jeg en gutt skal han hete Kenneth ;)

Men denne tråden handlet nå strengt tatt om Liam... Lag heller en ny tråd da vel, som f.eks. "Jeg elsker/hater navn som :"

Du er klar over at Kenneth er et av de mest uglesette navnene blant folk med utdannelse/kultur? Dette får meg til å tenke på Per Inge Torkelsen som søkte om å få kalle sønnen sin Judas (han fikk heldigvis ikke lov),

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du er klar over at Kenneth er et av de mest uglesette navnene blant folk med utdannelse/kultur? Dette får meg til å tenke på Per Inge Torkelsen som søkte om å få kalle sønnen sin Judas (han fikk heldigvis ikke lov),

Ikke for å virke nedlatende, men det er vel heller uglesett blant de hovmodige sjelene som påberoper seg mer allmendannelse og etikette enn den gemene hop. Sikkert med en god del kulturell kapital i bakhånd, men rimelig distansert fra virkelighetens nyanser.

Endret av Airi
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...