Gå til innhold

tips til hunderase som ikke trenger mye tur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eurasier har jeg tenkt litt på, men igjen, jeg er ikke så glad i børsting og røyting (har en langhår fra før, vil nødig ha to). Er også rett for at det kan bli litt lite for den, dersom jeg har f.eks 3 dårlige dager. Men det er vel kanskje vanesak?

Springer Spaniel er uaktuelt, det er en fuglehund, og jeg kommer aldri til å kjøpe meg jakt (eller gjeter for den saks skyld) uten å bruke den til det. :) De krever også mer enn jeg klarer å gi på en daglig basis.

Basenji, krever ikke de en del? Det virker også som om det er en del dårlig avl, med svake nerver?

Grand Danios er kanskje aktuelt, men igjen, vil ikke kjøpe meg en rase for å så ikke greie å gi den nok. Vil ikke bli en av disse som gir bort på finn fordi jeg ikke klarer å gi hunden nok aktivitet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg var deg ville jeg garantert anskaffet meg en Shar Pei. De er de nydeligste hundene jeg vet om omentrent, og de krever lite mosjon og kan godt tilpasse seg det aktivitetsnivået du nevner. De er også utrolig sinnssterke hunder, men du sier at du takler det. De krever ingenting pelsstell og er helt klart større enn mange andre hunder ;) Når det gjelder jakt- og vaktinstinkt så kan det bli et større problem. En Shar Pei kan ha et litt høyere jaktinstinkt enn hva du tenker på, men samtidig kan noen av de ha null. Det kommer helt an på den gitte hunden tror jeg. Man kan vel kanskje si at den ligner litt på Bullterrieren, hvis man ser på bygning og atferd også.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

så spennende det blir med kjøp av hund!:)

Jeg vet ikke hva dine ønsker er, stor eller liten.....men skal du ha en hund som ikke krever så mye tur blir det nok en mindre rase.

Men husk at selv de minste går fint 4timers turer!!

Jobber du og har planer om at hunden skal være hjemme alene på dagen, ambefaler jeg hvertfall halvtimestur uansett rase, så det er lurt å tenke seg godt om før du skaffer deg hund. Passer dette til min livsstil? Kommer hunden til å ha det godt hos deg? osvosv. Kjenner du en med en hund du kan låne et par dager, ville ejg gjort dette. Da får du kjenne litt på hvordan det virkelig er.

Jeg ambefaler på det stekeste, en ny hunderase som heter Russisk Bolonka. Sjekk det ut på nett;)

Det er ikke så mange av den i norge enda, men mange fine oppdrettere i Sverige som har erfaring og du er sikker på at det ikke er noe innavl!

Russisk Bolonka, er en liten hund.. men den oppfører seg ikke som den klassiske "lille". Det er en kvikk og leken rase, og en utrolig familiehund. Den har ikke disse nykkene som hos f.eks Chihuahua (som f.eks ikke liker barn, ikke liker mennesker osv..), er lettlært, trives i små leiligheter, går godt overens med hunder og mennesker og bjeffer ikke like mye. Den blir ikke så stor, så du kan fint ha den på armen når du sitter på bussen.

Har selv en liten bladningstispe, havanaise og chihuahua. Skal selv kjøpe ny valp til sommeren og valget har falt på Russisk Bolonka.

Det er jo som sagt en helt ny rase, så den er ikke like dyr som andre, og den er ikke like avlet på som andre hunderaser. Så det passer perfekt å anskaffe seg en slik en nå, da det kommer til å eksplodere etterhvert. Har møtt noen Bolonkaer når jeg har gått tur med min lille, og de er EKSEMPLARISKE i oppførsel mot andre hunder, utrolig høflige og vil gjerne leke om du vil:)

Russisk Bolonka røyter ikke, og er allergivennlig. Burde sjekkes ut!!

LYKKE TIL:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasier har jeg tenkt litt på, men igjen, jeg er ikke så glad i børsting og røyting (har en langhår fra før, vil nødig ha to). Er også rett for at det kan bli litt lite for den, dersom jeg har f.eks 3 dårlige dager. Men det er vel kanskje vanesak?

Absolutt vanesak. Jeg har bla. eurasier og vil nok si de krever en del fysisk, og mentalt forsåvidt. Men de er også veldig tilpasningsdyktige. Det aller viktigste er å være sammen med flokken har jeg inntrykk av. Karen jeg har er også selvutnevnt servicehund, er jeg syk, det er glatt føre eller noe som gjør at jeg plages så viker han ikke fra siden min. :hjertesmil: Andre sier det samme, det er mye mellom ørene på dem og de har et stort hjerte. Negativt er at det også er en del generelt dårlige nerver på dem, og dårlig matlyst. Min likte ikke å være alene hjemme da han var alenehund, eurasiere trives best i flokk. De har et kjempefint språk forresten.

Pelsstell er utrolig enkelt, røyting to ganger i året, ellers minimalt. Gjennombørsting 15-30 min en gang i uka. Bading etter behov eller en gang hver 8. uke omtrent. Kommer an på om du stiller osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Eier ikke jaktinnstinkt

Alle hunder har jaktinstinkt.

Min erfaring er at eurasiere har ganske mye av det også. ;) Men de er lettlærte og potensielt meget lydige. Min kan gå fri ved foten forbi en løs katt, under kommando. Men får han ferten av vilt kan han godt lukke ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

så spennende det blir med kjøp av hund!:)

Jeg vet ikke hva dine ønsker er, stor eller liten.....men skal du ha en hund som ikke krever så mye tur blir det nok en mindre rase.

Men husk at selv de minste går fint 4timers turer!!

Jobber du og har planer om at hunden skal være hjemme alene på dagen, ambefaler jeg hvertfall halvtimestur uansett rase, så det er lurt å tenke seg godt om før du skaffer deg hund. Passer dette til min livsstil? Kommer hunden til å ha det godt hos deg? osvosv. Kjenner du en med en hund du kan låne et par dager, ville ejg gjort dette. Da får du kjenne litt på hvordan det virkelig er.

Som sagt så har jeg en hund fra før av, og har hatt hund hele livet og jeg vil ikke ha de minste hunderasene :) Jeg vet veldig godt hva jeg går til og at hunde passer min livstil. Hadde det ikke vært for skaden min ville jeg endt opp med en brukshund som krever MYE. Jeg elsker hund, og jeg elsker trening med hund, men nå er jeg hemmet pga skaden og må legge de rasene jeg egentlig vil ha til side. Jeg vet hvordan det virkelig er å ha en hund, og en hund med varierende med tur vil ha det veldig bra hos meg, til tross for at jeg ikke alltid er på topp fysisk.

Fint om man leser tråden, i hvertfall åpningsinlegget, før man svarer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann :)

Kan anbefale Bichon Frise på det varmeste!

Dette er en liten hund, som samtidig ikke er den minste. Min er en hann hund på 8 kilo. Rasen er 100% røytefri og veldig allergivennlig. Pelsstellet varierer veldig avhengig om man driver med utstilling eller bare som kos. Min er ikke brukt i utstilling så han er klippet kort i pelsen. Han trenger da ikke mer enn å børstes 1 gang i uken for å unngå store floker og vaskes etter turer i skog og mark :)

Dette er en hund som virkelig elsker folk og andre hunder. Rasen er brukt mye i sirkus fordi de virkelig liker å lære nye triks og kommandoer. hunden er like glad om han får gå flere timer på fjellet eller bare en kjapp tissetur rundt i nabolaget. Sålenge han får ligge å krølle seg inn i et teppe etterpå så er han strålende fornøyd!

hvis man trener denne rasen opp fra de er små av så er bjeffing, tigging og draing i båndet aldri et problem! Lykke til med hundevalget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Jeg tror at hvis du ønsker deg en sbt, så tror jeg at det kan gå fint. De er mer late enn man kanskje skulle tro. De velger heller sofaen, enn å springe ut i regnvær:) For det om du har ett dårlig kne, så kan du gi hunden hjerneoppgaver. Spor, gobitsøk, rydde klosser, lydighetstrening alt dette kan gjøres de dagene du ikke klarer å gå tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...