AnonymBruker Skrevet 3. februar 2011 #1 Skrevet 3. februar 2011 Jeg er på utkikk etter en ny hund. Har fra før av en liten hund på 4 år. Blir ikke hund før i 2012, men jeg bruker lang tid på å finne oppdretter, rase og vente på kull, så godt å være tidlig ute med rase så jeg har lengre tid på å finne den perfekte oppdretter. Jeg har en kronisk skade i kneet. Noe som gjør at jeg en dag fint kan gå 1-2 timer, mens den neste klarer jeg ikke mer enn 20-30 minutter + et par tisseturer. Da blir det selvfølgelig hjernetrim, men jeg kan ikke ha en rase som trenger mye fysisk, ettersom at det ikke er sikkert at jeg klarer å stimulere bikkja nok. Jeg elsker å gå tur, men innimellom hemmer smerten meg. Jeg har god erfaring med hund, så strie raser som terrier er ikke noe problem for meg å trene. Enkelt å greit så er jeg ute etter en hund som ikke trenger en time om dagen for å ha det bra. Jeg vil ikke ha langhårs hund, nappe/klipperase eller en hund som har lett for å bjeffe. IKKE noe under 6-7 kg. Må ha mulighet til å ha hunden løs så ikke noe sterke instinkter Aller helst vil jeg ha en staffordshire bullterrier, men jeg er usikker på om en sbt vil trives med så varierende lengde på turene. Hunden vil selfølgelig få turer, ikke missforstå, men jeg har gode og dårlige dager/uker. Så hunden kan ikke få 1-2 timers tur hver dag hele livet, men vil selfølgelig få det på mine gode dager (som er oftere enn dårlige ).
L. Kennedy Skrevet 3. februar 2011 #2 Skrevet 3. februar 2011 (endret) Litt vanskelig å finne en selskapshund som ikke er långhåret eller nappe/klippe, og ikke er under 6-7 kg. Hvor stor kan den være? Edit: jeg tenkte også på st. bernhard, men der er det mye dårlig avl og helse-issues. Hva med irsk ulvehund? Jeg vet ikke hva du synes om pelsen, eller noe om hva slags pelsstell den krever. Endret 3. februar 2011 av L. Kennedy
Gjest Instamatic Skrevet 3. februar 2011 #3 Skrevet 3. februar 2011 St. berhardshund! Jeg vet om tre stykker som trenger nytt hjem:)
Zesaria Skrevet 3. februar 2011 #4 Skrevet 3. februar 2011 Hva med Boston Terrier? Hvert å undersøke iallefall
nella123 Skrevet 3. februar 2011 #5 Skrevet 3. februar 2011 Ville bare slenge inn at etter min erfaring så er sbt'er vel så fornøyd med en times hjernetrim som en to-timers tur. De er villige og enkle å få til å jobbe, de jeg har hatt med å gjøre har f.eks. elsket å gå på godterijakt i hagen eller andre former for søk. De er jo egentlig sofapoteter av dimensjoner, så jeg ser egentlig for meg at en sbt ville passet deg godt. Og så er de jo så herlige!
L. Kennedy Skrevet 3. februar 2011 #7 Skrevet 3. februar 2011 På SBT er det også mye dårlig avl nå som rasen har blitt så populær, men den som leter grundig kan nok finne en dyktig oppdretter. Husk på at SBT er kjent for at de kan gå dårlig med andre hunder.
L. Kennedy Skrevet 3. februar 2011 #8 Skrevet 3. februar 2011 Korthåret chihuahua? Veier sjeldent mer enn 3 kg? 1
Pinkyh Skrevet 3. februar 2011 #9 Skrevet 3. februar 2011 Bullterrier, engelsk bulldog, basset hound, Fransk bulldog, Shar pei som jeg kommer på i farta kan være aktuelle.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2011 #10 Skrevet 3. februar 2011 Har ingen øvre grense på rase. Og glemte å nevne det, alt av syke hunder er utelukket. Type mops, fransk bulldogg, engelsk bulldog, shar pei, cavalair osv. Vil jo ha en hund som får puste og som ikke har for stor hjerne og hjertefeil.. Chihuahua er alt for liten.
L. Kennedy Skrevet 3. februar 2011 #11 Skrevet 3. februar 2011 (endret) Bullterrier, engelsk bulldog, basset hound, Fransk bulldog, Shar pei som jeg kommer på i farta kan være aktuelle. Med bullterrier, og egentlig SBT også, skal man vite hva man driver med. Vet om folk som det ble for mye for. Men hvis man vet hva som bor i bull-og-terrier-raser, så skal de være overkommelige. Riktig sosialisering er veldig viktig, viktigere enn for mange andre raser. Engelsk og fransk bulldog er i mine øyne "avlet ihjel". Vil anbefale å google rasene kombinert med helserelaterte stikkord. Shar pei er et skikkelig rynketroll med alt det fører med seg. Vasking mellom rynker, fare for sykdom, lukt osv. Jeg synes ikke noe om å avle på så tullete eksteriør, kineserne har avlet fram mye rart. Basset hound er ikke så dumt. Er egentlig en jakthund, men av de rasene du nevner er den kanskje det beste forslaget. Endret 3. februar 2011 av L. Kennedy
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2011 #12 Skrevet 3. februar 2011 grand danois er ikke så kravstor på trim. min godtar fint å bare få tisseturer hvis jeg er dårlig en uke. jeg er statter riktig nok med godtesøk, hjernetrim å trickstrening. men han er ikke kravstor i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2011 #13 Skrevet 3. februar 2011 Ville bare slenge inn at etter min erfaring så er sbt'er vel så fornøyd med en times hjernetrim som en to-timers tur. Jeg har amstaff, og det er jo bare litt mer av det samme, og dette er min erfaring også. Min hund er lykkelig så lenge hun får være sammen med meg, er jeg syk en uke er det helt ok med en kjapp tissetur på utsida, og ligge i senga eller på sofaen sammen med meg. Samtidig er hun like glad for å være med på en åtte timers skogstur. De responderer også godt på innendørs hjernetrim, feks kan du kommandere hunden til å sitte i naborommet, mens du legger ut et håndfull godbiter, og kommandere søk, mens du guider fra sofaen, hvis du har en dårlig dag. Dette bruker hunder mye energi på, samtidig som det krever lite fra deg. I forhold til samme-kjønnet aggresjon er det viktig å sosialisere hunden. Så det er fint om du kjenner noen andre med stabile hunder, som din hund kan leke og gå tur sammen med. Dette er også en grei måte å slite ut hunden på de dagene du ikke kan gå så langt, finn en park med en benk, så kan du sitte og se på at hundene herjer sammen, samtidig som denne sosiale treninger er gull for hunden. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2011 #14 Skrevet 4. februar 2011 bull terrier ville jeg ikke valgt med mindre man er forberedt på allergier og hudproblemer. Er dessverre mye av det i denne rasen De kan dessuten være litt mye for en med kneskade. De har få noen skikkelig raptusser, inne som ute. hva med en basenji?
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2011 #15 Skrevet 4. februar 2011 liker ikke helt at folk vil skaffe seg en hund som trenger LITE ,de fleste dyr trenger mye 5
Gjest Mauna Lee Skrevet 6. februar 2011 #16 Skrevet 6. februar 2011 liker ikke helt at folk vil skaffe seg en hund som trenger LITE ,de fleste dyr trenger mye Så det er bare perfekte vellykkede mennesker som skal få skaffe seg hund? Synes det er bra at man ser og kjenner begrensingene sine og tar det med i betraktning jeg! 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2011 #17 Skrevet 6. februar 2011 liker ikke helt at folk vil skaffe seg en hund som trenger LITE ,de fleste dyr trenger mye jeg synes det er supert at folk er såpass reflekterte at de ikke påtar seg annsvar for de dyrene som trenger MEST, hvis man er usikker på hvor mye man kan gi. 3
Gjest Om&men Skrevet 6. februar 2011 #18 Skrevet 6. februar 2011 Euraser kan kanskje være noe for deg? Har selv en bamse, og er kjempefornøyd med han. Litt informasjon: - Trenger middels trim - Eier ikke jaktinnstinkt - Kan være litt reservert/uintressert mot fremmede, men elsker familien - Bjeffer svært lite. Min gutt bjeffer når han leker, og en sjelden gang om noen banker på døra - Lettlært - Tilpassningsdyktig - Kan vær litt sta, og bruker skuespillerevnen sin til å få sin vilje. - Noen allergikere reagerer ikke på dem Størrelse: Hann : 52-60 cm og 23-32 kg Hunn : 48-55 cm og 18-26 kg Kommer i alle farger, og noen har blå tunge. Pelsstell krever de ikke spesielt mye av. De er langhåret og har mye pels, men den er "selvrensende". De røyter helle underullen to ganger i året. Mer informasjon: http://www.eurasierklubben.no/ http://eurasierklubben.no/dokumenter/Hundesport_0307_Eurasier.pdf Min oppdretter: http://www.carvecanem.no/forside.htm Det er skikkelig folk og har bare positivt å si om dem.
Miss Puddel Skrevet 6. februar 2011 #19 Skrevet 6. februar 2011 (endret) springer spaniel? er riktignok litt pels, men de er rolige hunder som selvom de har jaktinstinkt er glade for å være sammen med eier og kan klare seg med hjernetrim de dagene det blir lite fysisk trim. edit: til anonym bruker som mener det er galt å ønske seg en hund som ikke trenger mye, slik som TS presenterer det ville jeg MYE heller solgt hund til TS, som VET hva h*n kan tilby en hund og utifra hva jeg leser også vet hvordan h*n skal gjøre det enn mange andre som tror at fysisk mosjon er det viktigste... Endret 6. februar 2011 av Miss Puddel 1
L. Kennedy Skrevet 6. februar 2011 #20 Skrevet 6. februar 2011 En springer spaniel trenger og fortjener å bli brukt, og hvis ting er litt uvisst så er ikke det en rase jeg vil anbefale.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå