Gå til innhold

Reklamen for 30 days er usann


Laila87

Anbefalte innlegg

Jeg har nå brukt 30 days i over 4 måneder. har ikke gått ned en eneste gram!

Er det lurt å saksøke dem eller dumt?

Usann og villedende reklame er ikke lovlig sies det i wikipedia, For å beskytte og frigjøre forbrukerne er det en rekke begrensinger for hva som er lovlig reklame i Norge. Det er forbud mot villedende og usann reklame, tv-reklame rettet mot barn, politisk reklame på TV og reklame for skadelige produkter som alkohol og tobakk. Det er også forbudt med reklame som bryter prinsippet om likestilling mellom kjønnene. Det er heller ikke lov med reklame på skolene. http://no.wikipedia.org/wiki/Reklame

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva sier reklamen, da? Hvis den garanterer vektnedgang kan du jo bare klage og kreve pengene tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, den er jo på en måte usann, men om jeg ikke husker helt feil, så sier de også noe om at en bør også endre kosthold og være fysisk aktiv? For meg blir 30 days litt som den fantastiske slankesålen - en innleggsåle som du hadde i skoene og jo mer du gikk, jo mer gikk du ned i vekt :skratte:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, den er jo på en måte usann, men om jeg ikke husker helt feil, så sier de også noe om at en bør også endre kosthold og være fysisk aktiv? For meg blir 30 days litt som den fantastiske slankesålen - en innleggsåle som du hadde i skoene og jo mer du gikk, jo mer gikk du ned i vekt :skratte:

:ler: Jeg lurer på om man kunne gått av seg de kiloene med skikkelige joggesko også?

Jeg husker jeg fikk reklame for mye rare greier. Hørt om slankesåpen, som bare vasker vekk fettet? Det har vel vært en del klager på disse slankeproduktene. Og jeg mener forbdukerombudet sa noe sånt som at "noen ganger er ting så usannsynlig at forbrukeren selv bør skjønne at dette ikke er reelt".

Sier reklamen at du også må legge om kostholdet og trene mer, så har du neppe noen sak, ts.

Endret av Kråkesaks
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et eneste preparat av den typen har noen reell effekt. Placebo kanskje, i og med at vedkommende kan bli noe mer bevisst på matinntak, men det ligger ingen valid forskning bak humbugpiller. At noen i det hele tatt går på slike kampanjer og støtter en industri som kun vil ha penger, er for meg helt ubegripelig. Det blir som å tro at rosa biler er mer trafikksikre, eller at alle dukker og bamser blir levende når du sover.

De aller fleste produsenter vet derimot at de ikke kan garantere effekt, og hvis de lover noe, så er det med hundrevis av klausuler. Og viser det seg at du ikke har oppfylt samtlige, så er det penger og tid tapt. Produsentene av slikt søppel bruker nesten all tid på å utarbeide produktannonsen (slik at spesielt kvinner skal bite på), og formulere slik at de ikke lover noe, men at det KAN hjelpe på x problem. Oppskriften er som sådan: legge ved en kjendisuttalelse, bilder av en plante, og tilslutt slenge på noen latinske ord som sammen med "fettforbrenning" sørger for knallsalg.

Vær så snill; bruk pengene på en bok om ernæring. Ikke en bok skrevet av noen som skal frelse verden med en kostholdsfilosofi (igjen så er penger årsaken til bokutgivelsen, ikke ønsket om bedre helse for alle), men en som forklarer hvordan kroppen virker. Så enkelt som det. Lær hva fett, protein og karbohydrat er, hvordan de brytes ned, hvordan kropper reagerer under sult/ekstrem kulde/ved overflod/i balanse, og ta det derfra. Den type kunnskap kan ingen ta fra deg, og den gir deg et vitenskapelig overtak overfor alle rosablogger, pulverkurer, utrolige historier, baconorgier, suppedietter og alt annet råttent der ute.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Purple Haze

Selvfølgelig går man ikke ned i vekt av å ta en pille. Hvis det var så enkelt, hadde det ikke vært overvektige mennesker i verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes noen typer piller som gjør at kroppen forbrenner mer fett, og gir mer energi. Efedrin fungerer bra, men det er veldig farlig å da, pluss at det er ulovlig.

Uansett kan man ikke gå ned i vekt på en skikkelig måte, om man ikke trener og spiser sunt. (hvis man er veldig overvektig kan det fungere å bare spise sunt, da overvektige mennesker generelt sett spiser alt for mye og ofte feil)

Kast pillene i søpla å kom deg på en eller annen gym. Litt svette har aldri skadet noen... Hvis man ikke får det i øyet, for det svir no jævli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et eneste preparat av den typen har noen reell effekt. Placebo kanskje, i og med at vedkommende kan bli noe mer bevisst på matinntak, men det ligger ingen valid forskning bak humbugpiller.

Er det ikke noen av disse slankepillene som har en viss "effekt" ved at de er lakserende? (da burde man ihvertfall gå ned litt som følge av væsketap, tipper jeg) Synes stadig jeg hører om folk som går rundt med konstant diaré og ikke orker å gjøre noe, "men pillene fungerer kjempegodt, altså!".

*grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke kiloene 30 days lokker med at de får til å forsvinne. 30 days sier at pillene fjerner en del avfallsstoffer. Dermed kan man få mindre midjemål og "se" slankere ut. Det er ikke dermed sagt at man blir lettere.

Sånne produkter fungerer ikke i lengden, det som hjelper er å få aktivitetsnivået opp og å spise sunnere. 30days kan sikkert være en kickstart for noen, men noe vidundermiddel er det ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noen av disse slankepillene som har en viss "effekt" ved at de er lakserende? (da burde man ihvertfall gå ned litt som følge av væsketap, tipper jeg) Synes stadig jeg hører om folk som går rundt med konstant diaré og ikke orker å gjøre noe, "men pillene fungerer kjempegodt, altså!".

*grøss*

Ja, grøss. Jeg er godtroende på en del ting, men å tro på det skvipet som serveres i ymse ukeblader og helsekostblad.....jeg blir jo genuint bekymra for hva folk biter på. Det vriker som om vettet går ut, lineært med lovnader om vekttap, cellulittreduksjon, rynkefrihet og evig potens.

Alli (orlistat) er den eneste av disse pillene som er et registret farmasøytisk preparat. Det har dermed en dokumentert effekt, og er klarert for bivirkninger, kontrandikasjoner, interaksjoner og dose-respons. Det er nå til salgs respetfritt, men i en mye mindre dose enn det som blir foreskrevet på resept (60 mg vs 120 mg tror jeg det er). Orlistat hemmer pankreatisk lipase, som enkelt forklart gjør at fett ikke blir absorbert i tarmen i like stor grad, men skilles ut via fæces. Steatorrhea er den vanligste bivirknigen, dvs oljete, løs avføring/diare, alt etter hvor mye fett pasienten inntar. En del av poenget med orlistat er at den skal "lære" pasienten å spise mer riktig, og unngå fettrike måltider. Men til og med på maks dosering så er det ikke mer enn ca 30 % av fettet som skilles ut via fæces, resten blir absorbert i tarmene.

Randomiserte studier over ett år viser at orlistat ga en vektnedgang på ca 2-3 kg over 12 måneder, og de fleste gikk opp i vekt etter at kuren var avsluttet. Det ble notert en liten nedgang i prevalens av dia type II, og neo lavere blodtrykk ved bruk av orlistat, men det kan like gjerne skyldes vektnedgangen og omleggingen av kostholdet i seg selv.

Så svaret er.....langsiktig omlegging av matvaner, endret livsstil og økt svettefrekvens som skyldes fysisk arbeid. Tror du jeg kan bli rik på de ordene hvis jeg skriver masse vissvass rundt det, stiller til intervju i Allers, nekter folk å spise mango og lager en fin forside på den altfor dyre boka jeg skal selge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så svaret er.....langsiktig omlegging av matvaner, endret livsstil og økt svettefrekvens som skyldes fysisk arbeid. Tror du jeg kan bli rik på de ordene hvis jeg skriver masse vissvass rundt det, stiller til intervju i Allers, nekter folk å spise mango og lager en fin forside på den altfor dyre boka jeg skal selge?

Jepp! Trenger du en partner? :Hehe:

Selv fikk jeg en fantastisk produktidé da jeg hadde spysyken for noen uker siden. Ikke bare spyr man opp all næring man får i seg, det er jaggu god trening for magemusklene også! Resultat: du kan spise hva du vil, bli tynn som ei flis og få en killer 6-pack!

Spøk til alvor: takk for svar! Interessant det du skriver om Orlistat... og ikke veldig overraskende at effekten gav seg ved avslutning av kuren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Trenger du en partner? :Hehe:

Selv fikk jeg en fantastisk produktidé da jeg hadde spysyken for noen uker siden. Ikke bare spyr man opp all næring man får i seg, det er jaggu god trening for magemusklene også! Resultat: du kan spise hva du vil, bli tynn som ei flis og få en killer 6-pack!

Spøk til alvor: takk for svar! Interessant det du skriver om Orlistat... og ikke veldig overraskende at effekten gav seg ved avslutning av kuren.

Dæggern, ja vi skriver bok! Med din arkeologibakgrunn så kan vi hive på litt romersk kost også, for steinalder er jo så 2010 :lur:

Angående spysjuke så har jeg tenkt det samme med bilateral pneumoni (lungebetennelse). Feber, lite mat, masse væske og noen hostekuler a la ragnarok gjorde underverker for meg. Fikk sikkert litt detokseffekt oppi det hele. Bænkersh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæggern, ja vi skriver bok! Med din arkeologibakgrunn så kan vi hive på litt romersk kost også, for steinalder er jo så 2010 :lur:

Angående spysjuke så har jeg tenkt det samme med bilateral pneumoni (lungebetennelse). Feber, lite mat, masse væske og noen hostekuler a la ragnarok gjorde underverker for meg. Fikk sikkert litt detokseffekt oppi det hele. Bænkersh!

Romersk kost? Vin og matorgier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Romersk kost? Vin og matorgier?

Det var vel helst forbeholdt overklassen :) Vanlige folk spiste mye grøt og brød, samtidig var det veldig viktig å holde seg i god fysisk form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel helst forbeholdt overklassen :) Vanlige folk spiste mye grøt og brød, samtidig var det veldig viktig å holde seg i god fysisk form.

Det er jo kjedelig. Det er jo det samme som våre egne forfedre levde av. Grøt og litt mer grøt - til den dagen poteten kom til landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo jeg fordypet meg i nordisk arkeologi da, så jeg vil heller slå et slag for vikingkost! (Stereotyp vikingkost faktisk, man må jo selge). Helgrillet villsvin til middag hver dag. Laget av en slave importert fra en eller annen obskur skotsk øy. Og rikelig med mjød og øl - det er en god kilde til antioksidanter. Kanskje en hest fra tid til annen, husk at bloteritualet er god detox.

Kombineres helst med mosjon i form av å jage munker rundt i et kloster før du tenner på det. knabbing av små, engelske frøkner er også grei mosjon men bør helst gjøres i intervaller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...