Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei, det har du rett i, men siden samboer har to jobber, tar han sin bil med seg halv 7 om morgenen. Uten min bil, hadde jeg ikke kommet meg til lege og psykolog. Busser går sjeldent, og passer aldri med timene. Kanskje en dårlig unnskyldning, men likevel. :)

TS

Syltynn unnskyldning. Jeg bor langt fra folk med 6 busser i døgnet. 2 barn, begge med kronisk sykdom som gjør lege og tannlegebesøk oftere nødvendig enn vanlig. Mann som jobber borte mandag-torsdag. I tillegg jobber jeg 80%.

Ikke bare klarer jeg meg uten bil, men jeg har ikke en gang førerkort.

Problemfritt? Nei det ville vært løgn å sagt det, men det er ikke umulig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han eier huset og strømmen står på han så får du ikke hjelp fra sosialen til å betale. Ring strømselskapet og del opp regningen, det pleier å gå veldig greit.

Enig i dette :jepp:

Skrevet

Syltynn unnskyldning. Jeg bor langt fra folk med 6 busser i døgnet. 2 barn, begge med kronisk sykdom som gjør lege og tannlegebesøk oftere nødvendig enn vanlig. Mann som jobber borte mandag-torsdag. I tillegg jobber jeg 80%.

Ikke bare klarer jeg meg uten bil, men jeg har ikke en gang førerkort.

Problemfritt? Nei det ville vært løgn å sagt det, men det er ikke umulig.

Hva med når et par bor et godt stykke unna kollektiv transport (med unntak av den bussen som går til byen på tirsdager og hjem fra byen på torsdager) hvor den ene pendler 3 mil til jobb kl 5 om morran og er hjemme kl 15 og den andre pendler 9 mil i motsatt retning kl 10 på formiddagen og er hjemme igjen kl 20. Heldigvis varer dette bare et halvt år til for vår del, men vi hadde nok ikke klart oss uten to biler akkurat nå :P

Poenget mitt er at noen trenger faktisk to biler.

Skrevet

Hei. jeg har litt erfaring og skriver det jeg vet. Du kan søke sosialkontoret om husleie, strøm og livsopphold. de skal da betale halve leia, og halve strømmen. Livsopphold satsene er forskjellige. Bil har man rett til å ha, så det er ikke noe de burde si noe på (men de prøver seg med alt) Om strømregningen står i hans navn så har det ingenting å si. du skal kunne levere regningen og da skal de betale halve. om han eier huset skal du jo også betale din del, så lag en eventuell leiekontrakt

Så lenge du og samboer ikke er gift så har det ingenting å si hva han tjener. De prøver seg nok med det, men det du gjør da er å ringe fylkesmannen i kommunen din og spørre de. HAN TRENGER IKKE Å LEVERE KONTOUTSKRIFTER om de prøver seg på det. De er noen slue rever(skulle tro de satt igjen med overskuddet selv, og lar folk lide isteden!!)

Og samboer har ingen plikt til å forsørge deg.(de prøver seg nok på å si det) så søk om det du burde trenge. tannlege, lege osv kan man også søke om.

bare spør om det er noe mer

Skrevet

Det stemmer det tesstess123 skriver.

Samboere har ikke forsørgelsesplikt overfor hverandre. Din samboers økonomi har de ingen rett til å få greie på eller dokumentert. De prøver seg, men de har ikke lov. De har faktisk taushetsplikt når det gjelder deg og kan derfor ikke gi samboer noen opplysninger.

Du kan få hjelp for din del av boutgiftene dersom du har kontrakt og faktisk betaler for å bo. I tillegg halvparten av strømutgiftene. I tillegg skal du ha til livsopphold.

Du kan bli bedt om å selge bilen, ev. å skaffe deg en billig en. Det blir jo litt feil om du sitter på en bil verdt 150.000. Den ser du vel selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...