Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går selv på AAP, og har en diagnose som gjør det umulig for meg å jobbe, iallefall i første omgang. Jeg har en utbetaling på 4500kr hver 14.dag. Samboer har to jobber, men han eier huset vi bor i. Dermed betaler han på lån, to biler, veiavgift, forsikring, internett, parabol osv. Jeg bidrar med det jeg klarer, men likevel sliter vi kraftig nå når mars mnd nærmer seg. Strømmen leste vi av idag, og vi fikk sjokk. 5000kr, inkludert nettleie. Hvordan skal dette gå...?

Jeg selv betaler på telefonregning og mat. Vi har i tillegg høns og to minigriser som spiser noe enormt nå om vinteren. Så jeg har to spørsmål:

1. Finnes det noen mulighet for at jeg kan få hjelp med strømregningen når samboer har to jobber og tjener godt? (Men mars blir hard uansett)

2. Når sosialkontoret ber om kontoutskrift, er det noe jeg bør passe på? Er det noe spesielt de ser etter?

Også slenger jeg med et siste spørsmål:

3. Har du noen gode tiltak for å klare å spare strøm?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan iallfall ta kontakt med straumleverandør, og få oppdelt fakturaen i to. Det er ingen problem hos dei fleste straumleverandørar.

Resten veit eg dessverre lite om.

Skrevet

2. Når sosialkontoret ber om kontoutskrift, er det noe jeg bør passe på? Er det noe spesielt de ser etter?

De har kun lov til å be om utskrift på hvor mye penger du har på konto (får du i en vanlig minibank ved å trykke på "saldo" i stedet for å ta ut penger). De har ikke lov til å gå gjennom din konto for å se hva du har brukt penger på. De har ikke lov til å fortelle deg hva du skal bruke pengene dine til. De har kun lov til å be om en kontoutskrift som viser hvor mye penger du har på konto.

Skrevet

En gang jeg trengte hjelp sa sosialkontoret at de skulle ha kontoutskrift for 3 siste måneder da de ville se hva jeg hadde brukt pengene mine til. Helt uaktuelt så mine foreldre hjalp meg i stedet. Jeg mener de har ikke noe med det. Kom over kneika til slutt. Mars er hard måned for de fleste, jeg er enslig og har både forsikringer og veiavgift + høy strømregning den måneden. Kan være at sosialen spør om økonomien til din samboer, det er jeg litt usikker på.

Skrevet

Sosialtjenestens adgang til å kreve kontoutskrift fremlagt ved behandling av søknad om økonomisk stønad

U-4/2003

Vår ref: 03/01149

Dato: 29.4.03

Personopplysningsloven stiller i § 11 noen grunnkrav til behandling av personopplysninger. Et slikt krav er at opplysningene må være relevante for formålet med behandlingen. Formålet må være saklig begrunnet i den behandlingsansvarliges virksomhet. Sosialtjenesten skal med andre ord ikke innhente andre, flere eller mer detaljerte personopplysninger enn det som er nødvendig for å behandle den konkrete saken. Hvilke opplysninger som er nødvendige vil variere. I de aller fleste tilfeller vil en persons vesentlige inntekter og utgifter, så som lønn, trygd, bidrag, utgifter til bolig, strøm, forsikringer, banklån mv. fremgå av lønnsslipper, regninger, giroblanketter og lignende.

En kontoutskrift, som viser alle bevegelser på konto i et bestemt tidsrom, inneholder store mengder personlig informasjon, og mye av denne er ikke relevant for sosialtjenestens behandling av saken. Kontoutskrift kan derfor ikke kreves fremlagt rutinemessig. Krav om å legge frem kontoutskrift skal ikke være hovedregel ved behandlingen av søknader om økonomisk stønad.

Dersom den konkrete situasjonen er slik at enkelte nødvendige opplysninger ikke kan dokumenteres på annen måte, og sosialtjenesten finner det nødvendig å be om kontoutskrift, skal det gjøres klart for klienten hvilke opplysninger det er behov for, og hvorfor. Klienten vil da kunne "sladde" andre opplysninger fra utskriften før denne legges frem for sosialtjenesten.

Hentet fra regjeringens nettside (bare klikk på denne teksten).

Det vil si at de kan kun kreve dokumentasjon for å se hva du fått inn av penger på konto. Men hvis du kan dokumentere det på annen måte så strider deres krav om oversikt over din konto med personvernloven. Dette sier stortinget, regjeringen altså. Ikke bare synsing. Hvis du selv vil levere kontoutskrift så står du helt fritt til å streke over de ting du ikke vil de skal se. Igjen, med henvisning til personvernloven. De kan siden ikke be om å få kontoutskrift igjen. Da dette altså bryter mot både personvernloven og deres egne foreskrifter.

Kort sammenfattet. De skal grunngjøre hvorfor de vil ha kontoutskrift. Slik at du kan gi dem den informasjonen du mener er relevant. Hvis det viktigste er å få oversikt over hva du får inn i økonomi så kan du henvise til lønnsslipper og andre dokumenter. Hvis hensikten er å se hvor mye penger du har tilgjengelig på konto så kan du ta en enkel kontoutskrift i en minibank.

Igjen, personvernloven går altså foran deres krav om innsyn i din konto.

Skrevet

Jeg går selv på AAP, og har en diagnose som gjør det umulig for meg å jobbe, iallefall i første omgang. Jeg har en utbetaling på 4500kr hver 14.dag. Samboer har to jobber, men han eier huset vi bor i. Dermed betaler han på lån, to biler, veiavgift, forsikring, internett, parabol osv. Jeg bidrar med det jeg klarer, men likevel sliter vi kraftig nå når mars mnd nærmer seg. Strømmen leste vi av idag, og vi fikk sjokk. 5000kr, inkludert nettleie. Hvordan skal dette gå...?

Jeg selv betaler på telefonregning og mat. Vi har i tillegg høns og to minigriser som spiser noe enormt nå om vinteren. Så jeg har to spørsmål:

1. Finnes det noen mulighet for at jeg kan få hjelp med strømregningen når samboer har to jobber og tjener godt? (Men mars blir hard uansett)

Også slenger jeg med et siste spørsmål:

3. Har du noen gode tiltak for å klare å spare strøm?

Jeg tviler på at du/dere får sosialstønad med tanke på at dere har 2 biler, tror de ville krevd at den ene ble solgt ihvertfall.

Spare strøm er godt mulig - husk å slokke lys i rom dere ikke bruker, sjekk om dere bruker den rimeligste strømleverandøren, har dere vedfyring? Har dere dårlige vinduer som gir ekstra mye varmetap f.eks?

Er 5000,- for 2 mnd? Er det for 1 mnd, synes jeg det var mye penger, vi fikk 8000 for 3 mnd selv.

• Liker 1
Skrevet

Siden vi bor langt utenfor sentrum og trenger bil(er) til å komme oss til å fra, så er det ikke noe alternativ å selge en av bilene. De har allerede sagt at de ikke dekker veiavgift, så den saken er jo grei.

Skrevet

Man trenger da bare en bil i en familie selv om man bor usentralt. Bekvemt med to, så absolutt, men nødvendig er det ikke.

• Liker 2
Skrevet

Nei, det har du rett i, men siden samboer har to jobber, tar han sin bil med seg halv 7 om morgenen. Uten min bil, hadde jeg ikke kommet meg til lege og psykolog. Busser går sjeldent, og passer aldri med timene. Kanskje en dårlig unnskyldning, men likevel. :)

TS

Skrevet

Har du dyr bil da? Kanskje det er mulig å selge den og kjøpe en "drittbil" til f.eks. 10-15 000 for å få litt mer penger? Man kan få en relativt grei bil for den prisen, ihvertfall til ditt bruk, for regner ikke med du er hos lege/psykolog hver dag. Om bilen din er nyere og dyrere så sparer dere kanskje litt på forsikring ved å gjøre det også?

Skrevet

Sosialtjenestens adgang til å kreve kontoutskrift fremlagt ved behandling av søknad om økonomisk stønad

(...)

Kontoutskrift kan derfor ikke kreves fremlagt rutinemessig. Krav om å legge frem kontoutskrift skal ikke være hovedregel ved behandlingen av søknader om økonomisk stønad.

Dersom den konkrete situasjonen er slik at enkelte nødvendige opplysninger ikke kan dokumenteres på annen måte, og sosialtjenesten finner det nødvendig å be om kontoutskrift, skal det gjøres klart for klienten hvilke opplysninger det er behov for, og hvorfor. Klienten vil da kunne "sladde" andre opplysninger fra utskriften før denne legges frem for sosialtjenesten.

Beklager avsporing av tråden, men dette var ikke jeg klar over!

Jeg har levert 3 måneders kontoutskrift til nav sikkert 50 ganger, noen ganger har jeg også måttet levere kontoutskrifter hver tredje måned for å opprettholde stønad.. Faen! :kjefte:

Skrevet

Men jeg synes det er rart om de bare skal se saldo. Da kan man jo bare tømme kontoen for så å ta en utskrift :klo:

Gjest Tsunade
Skrevet

Jeg har levert 3 måneders kontoutskrift til nav sikkert 50 ganger, noen ganger har jeg også måttet levere kontoutskrifter hver tredje måned for å opprettholde stønad.. Faen! :kjefte:

Ja, de er frekke som f...! Jeg kjenner til utallige lovbrudd og overtramp fra sosialkontorers side; brudd på personvern er bare én ting.

Til TS: når du har samboer, blir hans inntekter tatt med i betraktningen når du skal søke om sosialhjelp. Det de da regner ut, er at du og samboer har en sum til felles livsopphold; beløpet varierer enormt, alt etter hvilken kommune du bor i. Strøm og boutgifter kommer utenom.

Så alt etter hva sosialsatsene er i din kommune, og hva dere to har i inntekter og utgifter, så kan/kan ikke du ha krav på sosialhjelp...

Gjest Tsunade
Skrevet

Men jeg synes det er rart om de bare skal se saldo. Da kan man jo bare tømme kontoen for så å ta en utskrift :klo:

Man er likevel nødt til å dokumentere ALLE inntekter i form av lønns/trygdeslipp o.l., skatteoppgjør, ligningsattest.

Skrevet

Man er likevel nødt til å dokumentere ALLE inntekter i form av lønns/trygdeslipp o.l., skatteoppgjør, ligningsattest.

Systemet er basert på tillit, og man pålegges å levere all dokumentasjon på all inntekt. Gjør man ikke det står man jo i (ganske stor) fare for å bli oppdaget - da må man i beste fall betale tilbake det man urettmessig har fått, eller i verste fall bli dømt for trygdesvindel.

Skrevet

Har du dyr bil da? Kanskje det er mulig å selge den og kjøpe en "drittbil" til f.eks. 10-15 000 for å få litt mer penger? Man kan få en relativt grei bil for den prisen, ihvertfall til ditt bruk, for regner ikke med du er hos lege/psykolog hver dag. Om bilen din er nyere og dyrere så sparer dere kanskje litt på forsikring ved å gjøre det også?

Nei, har en 98-modell vw passat, den er verdt rundt 25-30 000kr vil jeg tro. Så det lønner seg nok ikke å selge den, i lengden. (Slipper rep.utgifter siden samboer er vw mekkis!) Den skal kjøres til den ikke går lengre :P Knallgod bil, så det hadde vært med svært tungt hjerte at jeg evt. hadde gått over til noe annet.

Jeg kunne kjøre 20 000hm i året, men har nå satt den ned til 12 000. Var dessverre ikke mye å spare på det :tristbla:

Skrevet

Vel, nå vet du. Og du kan henvise til både personvernsloven og stortingets rundskriv U-4/2003 og nekte å gi noe annet enn saldo-utskrift. Går ikke det så klager du. Gjør du det så slipper du samme bryderi en annen gang. Systemet bryr seg sjelden om dine rettigheter. Bare sine egne. Om de så tråkker på dine.

Skrevet

Tror du det er så enkelt? Gå i en minibank og ta ut noen tusen. Ta så en kontoutskrift. Var det mulig å skjule saldoen altså? ;)

Og uansett, du må som alt er nevnt i tråden, legge frem alle inntekter, gjeld, etc. Hvis du ikke gjør det kan du nektes sosialhjelp. Hvis du lurer systemet og det oppdages så vil du kunne bli erstatningspliktig for alt fra 50.000 til flere hundre tusen og fengselsstraff. Og systemet har oversikt over det meste som skjer av inntekter nå (NAV er koblet opp mot mange andre datasystemer, det skal godt gjøres å skjule en inntekt). Det eneste du kan skjule for systemet er svart arbeid, av naturlige årsaker...

Skrevet

Klienten vil da kunne "sladde" andre opplysninger fra utskriften før denne legges frem for sosialtjenesten.

Dette er det letteste, dersom man tenker på personvernet. Ta en svart sprittusj, og stryk over alle linjene som går ut av konto, slik at de får oversikt over bare det som har gått inn. Eventuell husleie som går ut av konto er det greit å la stå, siden de uansett vil kreve dokumentasjon på betalt husleie. Når jeg har gått på stønad i mer enn en periode har jeg tatt ut alle pengene jeg har brukt i minbank, og handlet kontant, for å slippe å dille med de utskriftene.

Bil kan du slippe å selge, dersom du bor slik til at du må ha det pga jobb eller helse, men det forutsetter at du har ett rimelig alternativ, ikke noe nytt og dyrt noe.

Det største problemet ditt er samboeren, men her må dere være konsekvente. Han har ingen forsørgerplikt ovenfor deg, så lenge dere ikke er gift, men mange sosialkontor prøver likevel å pålegge dere dette. Når han eier er det greieste at dere fyller ut en standard husleiekontrakt, med en sum som tilsvarer det du betaler i rene boutgifter, som du kan legge frem som dokumentasjon. Andre regninger, som strøm kan du ta med og søke om å få dekket halvparten av. Jo mer seperat økonomi du legger frem, jo enklere blir det for deg.

Hvis sosialkontoret forsøker å få deg til å leve på han må du bare si at han ikke har forsørgerplikt, og han nekter å forsørge deg. Sosialkontoret har heller ingen krav på innsyn i hans økonomi, så lenge det bare er du som søker om hjelp. Om nødvendig får han skrive en skriftlig ærklæring på at han hverken evner eller vil forsørge deg, så lenge dere ikke er gift.

Skrevet

Hvis han eier huset og strømmen står på han så får du ikke hjelp fra sosialen til å betale. Ring strømselskapet og del opp regningen, det pleier å gå veldig greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...