Gå til innhold

sjokolade og hunder...


Tiffani

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at det er farlig for hunder å få i seg sjokolade. Det høres både rart og skummelt ut. Hva hvis det ligger noe sjokolade på gulvet etter ungenes lørdagsgodt, søndagsmorgen... Og hunden får det i seg... :redd:

Noen som vet hva som er rett her? Hvis det stemmer, hvordan i all verden kan sjokolade ta livet av noen som helst??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å si det enkelt så er sjokolade giftig for hunder ja, og de skal ikke ha sjokolade i det hele tatt. Men hvis det nå til nødens skyld skulle ligge en liten sjokoladebit på gulvet, går det som regel bra. Hvis man har hund bør man derimot være veldig forsiktig med hvor man oppbevarer sjokoladen, ja egentlig all mat. Det bør ikke stå ei skål med sjokolade på bordet i stuen hvis hunden når opp og bruker å gå på bordet.

Jeg har også som de over sett hunder spise sjokolade å bli veldig syke, samt at jeg har sett en hund spise 2 kg konfekt uten et eneste tegn på sykdom. Det går begge veier, men det er viktig å ikke risikere noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye hysteri ute og går når det gjelder hva hunder kan spise eller ikke. Jeg har hatt forskjellige hunderaser opp i gjennom årene, og samtlige har fått sin rikelige del av min sjokolade og andre godsaker. Og ingen av dem ble syke! Min nåværende hund simpelthen elsker sjokolade, det er det beste han vet. Og han kan spise sjokolade i bøtter og spann uten at det påvirker ham negativt på noen som helst måte. Han er gammel, så sjokoladespisingen har heller ikke forkortet hans levealder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye hysteri ute og går når det gjelder hva hunder kan spise eller ikke. Jeg har hatt forskjellige hunderaser opp i gjennom årene, og samtlige har fått sin rikelige del av min sjokolade og andre godsaker. Og ingen av dem ble syke! Min nåværende hund simpelthen elsker sjokolade, det er det beste han vet. Og han kan spise sjokolade i bøtter og spann uten at det påvirker ham negativt på noen som helst måte. Han er gammel, så sjokoladespisingen har heller ikke forkortet hans levealder.

Jeg syns at det er jævli idiotisk av deg å gi hunden sjokolade selv om at han takler det. En dag sier kroppen hans stopp, og da dør han eller blir syk fordi du har gitt han sjokolade.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å gi sjokolade til hunder er farlig. Det kan være dødelig. Selv om den ikke dør ved en liten glipp, er det ikke sånn at den tåler det fordetom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Og ingen av dem ble syke! Min nåværende hund simpelthen elsker sjokolade, det er det beste han vet. Og han kan spise sjokolade i bøtter og spann uten at det påvirker ham negativt på noen som helst måte. Han er gammel, så sjokoladespisingen har heller ikke forkortet hans levealder.

Bra at ingen av dem har blitt alvorlig syke pga det (men sjansen er stor for at hunden har hatt vondter i magen m.m.

Jeg har som sagt sett hunder dø pga sjokolade, så ikke alle hunder er like heldige. Vil du virkelig ta den sjansen?

Det er jo som å si at jeg pleier å skyte med pistolen i hundens retning, og enda ikke truffet ham.... en dag treffer man og da er det for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte en veterinær hvorfor noen hunder tåler sjokolade, druer osv, mens andre dør av det.

Og da ble det påpekt at giften fra teobromin også kan lagres i nyrene, som gjør at hunden virker fin der og da, men blir sakte men sikkert forgiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye hysteri ute og går når det gjelder hva hunder kan spise eller ikke. Jeg har hatt forskjellige hunderaser opp i gjennom årene, og samtlige har fått sin rikelige del av min sjokolade og andre godsaker. Og ingen av dem ble syke! Min nåværende hund simpelthen elsker sjokolade, det er det beste han vet. Og han kan spise sjokolade i bøtter og spann uten at det påvirker ham negativt på noen som helst måte. Han er gammel, så sjokoladespisingen har heller ikke forkortet hans levealder.

mulig hunden er gammel, men du har sakte men sikkert gitt han gift.

Sykt når det har vært så mye fokusering på hva en hund bør spise og hva den IKKE skal ha..

lese og lære litt før en skaffer dyr kanskje?

http://www.nkk.no/cmnkk/file/download/files/Hundesport/Forskning%20-%20sykdom/Giftige%20utfordringer.pdf

http://www.hundeleksikon.dk/tox.html#6

http://www.shirleys-wellness-cafe.com/avictim.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...