Gå til innhold

C og Delphinas herlige stunder

Gjest Delphina

Anbefalte innlegg

Gjest Bygdejenta

Sniker innom og sier :goodbye:

Håper lille C har planer om å snu seg, så du slipper keisersnitt. Jordmor har ennå ikke sjekket hvordan det lille miraklet mitt ligger, men håper hun kan gjøre det på kontroll i dag. Det slo meg plutselig i går hvor lite forberedt jeg er på keisersnitt. Jeg har jo nå snart brukt 7 mnd. å tenke på vaginal fødsel, også slår det meg nå at jeg ikke har tenkt på keisersnitt i det hele tatt. :fnise: Det er jo ikke verdens undergang om det blir keisersnitt. Men det er rart hvordan man forbereder seg psykisk på andre ting!

Håper øreverket er helt borte! Det er noe herk å være syk når man er gravid!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Delphina

Sniker innom og sier :goodbye:

Håper lille C har planer om å snu seg, så du slipper keisersnitt. Jordmor har ennå ikke sjekket hvordan det lille miraklet mitt ligger, men håper hun kan gjøre det på kontroll i dag. Det slo meg plutselig i går hvor lite forberedt jeg er på keisersnitt. Jeg har jo nå snart brukt 7 mnd. å tenke på vaginal fødsel, også slår det meg nå at jeg ikke har tenkt på keisersnitt i det hele tatt. :fnise: Det er jo ikke verdens undergang om det blir keisersnitt. Men det er rart hvordan man forbereder seg psykisk på andre ting!

Håper øreverket er helt borte! Det er noe herk å være syk når man er gravid!

:velkommen: Bygdejenta! :goodbye:

Det er ikke verdens undergang, men jeg var veldig forberedt på vaginal fødsel og unnet ikke ks en eneste tanke, fikk panikkangst av KS. :fnise: . Plutselig, under 3D-ul i uke 28 så snakket hun som tok UL om at jenta vår måtte snu seg innen uke 32. Kommer så til jm i uke 30 og da var det snakk om uke 36 (at hun må ha snudd seg innen den tid) og plutselig begynte praten å gå om KS. Jeg har fortalt om nedpress, så det er kanskje derfor hun snakker mye om det, i tilfelle har følt for å feste stumpen i bekkenet mitt. Så, det blir UL nå snart.

Øreverket er borte, heldigvis. Den var seig på venstre øret, så jeg var jo bortreist mentalt store delen av dagen i går. :fnise:

kontrollen i uke 36 er for å avdekke leie for evt snuing fikk jeg beskjed om ;)

Her er kontrollen i uke 36 om fødsel, dvs samtale om fødsel og hvordan det foregår, de sjekker leie allerede i uke 30 her skjønner du. Bor jo ikke i Norge, så veldig mange ting som er annerledes. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det en stund siden jeg har vært innom her, men har omsider fått oppdatert meg sånn noenlunde (du er flittig til å skrive, så det var en del sider! ;) )

Jeg også har jo ei lita i seteleie, som du vet. Jeg har brukt ganske mye tid på å gjøre research ang dette, og er nå komfortabel med tanken på KS dersom hun ikke snur seg. Regner med at det i Nederland nærmest automatisk blir KS hvis det er seteleie? Det er jo nesten bare i Norge man tillater vaginal setefødsel pga risikoen for komplikasjoner. Det er jo også delte meninger om manuell snuing av barnet. Jeg vil selv ikke at de skal gjøre dette, fordi det er en økt risiko for at navlestrengen blir surret rundt halsen eller at morkaken kan bli skadet. Men det er jo helt klart et personlig valg, og jeg respekterer at andre ikke deler mitt syn.

Anbefaler deg å lese deg litt opp på temaet, og da mener jeg ikke synsing på ulike forum (;)), men litt mer seriøse kilder (jeg har selv lest mest originale forskningsartikler (kan søkes opp på pubmed f.eks.)). Føler selv det hjelper å være informert når dette skal diskuteres med lege/jordmor.

Uansett kommer dette til å gå kjempebra! Det viktigste er at disse småtassene våre kommer ut under kontrollerte omstendigheter. Det er jo også fremdeles sjanser for at lille C kan snu seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Nå var det en stund siden jeg har vært innom her, men har omsider fått oppdatert meg sånn noenlunde (du er flittig til å skrive, så det var en del sider! ;) )

Jeg også har jo ei lita i seteleie, som du vet. Jeg har brukt ganske mye tid på å gjøre research ang dette, og er nå komfortabel med tanken på KS dersom hun ikke snur seg. Regner med at det i Nederland nærmest automatisk blir KS hvis det er seteleie? Det er jo nesten bare i Norge man tillater vaginal setefødsel pga risikoen for komplikasjoner. Det er jo også delte meninger om manuell snuing av barnet. Jeg vil selv ikke at de skal gjøre dette, fordi det er en økt risiko for at navlestrengen blir surret rundt halsen eller at morkaken kan bli skadet. Men det er jo helt klart et personlig valg, og jeg respekterer at andre ikke deler mitt syn.

Anbefaler deg å lese deg litt opp på temaet, og da mener jeg ikke synsing på ulike forum (;)), men litt mer seriøse kilder (jeg har selv lest mest originale forskningsartikler (kan søkes opp på pubmed f.eks.)). Føler selv det hjelper å være informert når dette skal diskuteres med lege/jordmor.

Uansett kommer dette til å gå kjempebra! Det viktigste er at disse småtassene våre kommer ut under kontrollerte omstendigheter. Det er jo også fremdeles sjanser for at lille C kan snu seg.

Heisann!

Hehe, blir en del å skrive, har så mange tanker når man sitter her i Nederland. :fnise:

Jeg leste det om jenta di også, håper hvertfall hun prøver å snu seg sånn uten at dere vet om det. :fnise: Ja, jeg vet jeg enda har tid, men som jeg har skrevet, så har de sjekket leie nå to ganger, og begge gangene har hodet vært opp. Jeg ville aldri skrevet om KS om jeg ikke hadde blitt fortalt at hvis hun ikke snur seg, så kan det bli det. Skal nå til en annen jm om 2 uker og der har de UL, så da skal vi se hvordan hun ligger. Dette er det jm som har satt i gang, så er ikke stort annet jeg kan gjøre.

Kontrollene her er annereledes enn i Norge, de sjekker ikke vekta di og de sjekker heller ikke urin. Her fokuserer de på blodtrykk og de sender deg inn til sykehus selv om du har litt for høyt blodtrykk. Jordmødrene sendes kun ut til plassene de er på en eller flere ganger i uken, noe som gjør at det blir en annerledes sjekk.

Tusen takk for tipset, skal lese seriøse lenker og lese litt opp. Det er uansett greit å kanskje lese opp om begge deler i tilfelle det går den ene eller den andre veien. Leser jo i babydagboken at nå i disse uker anbefales det å lese opp om fødsel, så da leser jeg om begge deler.

C snur seg nok, hu er enten bare sta og liker seg slik hun er nå, en liten luring eller så er hun litt lat. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Da slipper jeg å uroe meg over en ting hvertfall!

Har fått innvilget et års permisjon på mastergraden! :jepp: Da er det bare å slappe av rundt studiene! Hurra! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeeeeiii for permisjon!!!!! Så herlig å ha en ting mindre å bekymre seg for:)

Skjønner godt at du får mange tanker omkring ks og seteleie. Men bra du får info og kan lese deg opp på emnet. Krysser fingrene for at hun gjør et krumspring og snur seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Jeeeeiii for permisjon!!!!! Så herlig å ha en ting mindre å bekymre seg for:)

Skjønner godt at du får mange tanker omkring ks og seteleie. Men bra du får info og kan lese deg opp på emnet. Krysser fingrene for at hun gjør et krumspring og snur seg:)

Det er deilig å ikke måtte stresse om det. Har også angrefrist på en måte, for graden starter 1. august neste år, og da er snuppa nesten et år, så.. vi får se hvordan ting er om et år vi da. :fnise:

Det blir en del tanker, og som jeg har sagt tidligere, hadde ingen nevnt KS, så hadde jeg ikke tenkt på det. Usj, føler at jeg prater mye om det og jeg vet hun kan snu seg, men når det blir snakk om UL og slikt, så blir det jo litt mer realistisk. Jaja, uansett, det som skjer, det skjer. Snur C seg, så er jeg kjempefornøyd.. Gjør hun ikke det, så får det gå som det går.

Endret av Delphina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei Delpina! :)

Her var det skjedd mye siden jeg var innom i går tidlig, eller var det kanskje søndag..Samme det. :)

Håper lille C "tar til vettet" og snur seg, hehe. :) Men nå er det heldigvis sånn at de fleste som har tatt keisersnitt har positive opplevelser rundt det. Så uansett blir det nok å gå bra. :)

Og flott at du har fått permisjon! Jeg har ikke søkt perm fra mitt studie enda, annet enn at jeg har sagt i fra til studieveilederen, da. :) Skal i møte med henne i løpet av august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Så bra at du fikk satt permisjon på mastergraden :) Er så deilig når slike ting går i orden.

Det er virkelig deilig. Ikke noe mer stress rundt det før til neste år. :fnise:

Heihei Delpina! :)

Her var det skjedd mye siden jeg var innom i går tidlig, eller var det kanskje søndag..Samme det. :)

Håper lille C "tar til vettet" og snur seg, hehe. :) Men nå er det heldigvis sånn at de fleste som har tatt keisersnitt har positive opplevelser rundt det. Så uansett blir det nok å gå bra. :)

Og flott at du har fått permisjon! Jeg har ikke søkt perm fra mitt studie enda, annet enn at jeg har sagt i fra til studieveilederen, da. :) Skal i møte med henne i løpet av august.

Heisann! :fnise:

Ja, vi får håpe hun gjør det. Her sitter pappaen hennes og ber henne pent snu seg. :fnise: Ja, er mange som har positive opplevelser, er vel bare en redsel for operasjoner som gjør at jeg får den angsten jeg får.

Det er deilig å vite at jeg ikke trenger å stresse om permisjon. Ville fikse det så fort som mulig, siden jeg muligens måtte til Norge. :sjenert:

---

Forloveden er forresten ikke morsom, han kommer med noen rimelig ekle spøker til tider.. Så jeg straffet han ved å få han til å vaske og kutte opp noen jordbær til meg. Å spøke om at man har sparken er ikke morsomt i det hele tatt. :kjefte: Han fikk meg til å gråte, og han ble satt ut av min reaksjon.. Så, straffen var å gjøre noe snilt noe for meg. :fnise: Usj.. Han er vant til å kunne spøke sånn rundt familien, men det var en ganske ekkel spøk, spesielt når jeg går gravid også.

Forresten, dette blir siste innlegget om KS inntil det eventuelt er mer en realitet jeg må forholde meg til. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke snilt å spøke for mye med en gravid dame nei. Vi har en tendens til å ta ting litt mer seriøst og alvorlig, og da kommer tårene lett. :klemmer: Men hva mener du med at han spøkte om at du fikk sparken?å Mulig jeg er helt på jordet nå, men jeg skjønte det ikke :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Ikke snilt å spøke for mye med en gravid dame nei. Vi har en tendens til å ta ting litt mer seriøst og alvorlig, og da kommer tårene lett. :klemmer: Men hva mener du med at han spøkte om at du fikk sparken?å Mulig jeg er helt på jordet nå, men jeg skjønte det ikke :sjenert:

:fnise: Han spøkte om at han hadde fått sparken, var kanskje litt utydelig da jeg skrev. Uansett, det var ikke noe morsomt å høre i det hele tatt. Han beklaget seg og holdt rundt meg, og så forsvarte han seg ved å si at han var vant til det med foreldrene. Det er sjeldent jeg bruker graviditeten til noenting, men denne gangen måtte jeg påminne om at jeg faktisk er gravid og ikke alle spøker er like morsomme da.

Endret av Delphina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååja :klaske: Ja, da skjønner jeg det! Hadde forloveden min kommet hjem å sagt han hadde fått sparken, hadde jeg begynt å gråte og! Da ligger det i vår kvinnelige natur å straks tenke på alle bekymringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Ååja :klaske: Ja, da skjønner jeg det! Hadde forloveden min kommet hjem å sagt han hadde fått sparken, hadde jeg begynt å gråte og! Da ligger det i vår kvinnelige natur å straks tenke på alle bekymringer.

Oh yes! Det gjør faktisk det, og for meg er det naturlig å tenke veldig fort på ting. Heldigvis har jeg jo mastergraden i baklomma og kan starte på den etter permisjonen, så sånn sett så trenger vi egentlig ikke stresse. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Nå ryddes det her, da vi får en dame inn fra kraamzorg i morgen. Hu kan jo absolutt ikke et ord engelsk og forstår ei heller engelsk til tross for at vi skrev det da vi søkte, så svigermor skal være her også, noe jeg er glad for. Vaskemaskinen har streiket sånn halvveis, må bare lesse ut noen småsaker før jeg setter den på igjen.

C har en stille dag i dag. Hu er ikke så aktiv midt på dagen, men mest om morgenen og om kvelden, så uroer meg ikke stort nå. Tror også hun ligger med ryggen utover, for kjenner jeg noe, så er det innover igjen. Jaja, får bare se an.

Får gå tilbake til rengjøringen, jeg gjør ting klart til i morgen, slik at forloveden ikke må ta så mye. Han virker ikke som han er helt i form, forsov seg i dag morges og sliter med at han er for varm. Han svetter vanligvis ikke når han sitter på loftet, men i går var panna hans våt (og han svetter kun når det er varmt ute). Han virket også noe desorientert, så får se hvordan han føler seg når han kommer hjem. Uansett skal jeg være her og gi han mange klemmer.

Må legge til at vi har mye klær til frøken C, brettet det vi fikk på baby showeren, og.. Skuffene er fulle, med klær fra størrelse 50 til 80. Bleier har vi også klart, men tror jeg kommer til å kjøpe et par pakker til. Okej, nå skal jeg gå opp og ikke skrive her. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er kraamzorg? Jordmortjeneste? Eller..?!:)

Fy for en spøk!! Skjønner reaksjonen din godt. Bra han gjorde opp for seg da.

Hmmm.. Sitter på verandaen og er klar for å plukke rips.. Men nå lurer jeg på om jeg heller har lyst på jordbær.. Men orker ikke dra i butikken nå!

Så herlig med masse klær og stæsj!! Det er så kos å styre med forberedelser <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Hva er kraamzorg? Jordmortjeneste? Eller..?!:)

Fy for en spøk!! Skjønner reaksjonen din godt. Bra han gjorde opp for seg da.

Hmmm.. Sitter på verandaen og er klar for å plukke rips.. Men nå lurer jeg på om jeg heller har lyst på jordbær.. Men orker ikke dra i butikken nå!

Så herlig med masse klær og stæsj!! Det er så kos å styre med forberedelser <3

Kraamzorg er en tjeneste hvor helsearbeidere kommer og hjelper til den første perioden med babyen. Trodde det kun var litt hjelp rundt huset, men neeeei, de vasker jo skrittet ditt i samme slengen. Fikk høre det fra forloveden, jeg fikk jo litt panikk. :skratte:

Den spøken var horribel, og han skjønner heldigvis at jeg ikke synes den var morsom. Så han holdt rundt meg. Han så jeg gråt, og jeg fikk ikke gå før jeg hadde grått ferdig.

:fnise: Hadde gjerne gått en tur i butikken for deg. Høres uansett koselig ut med rips også. Er bare veldig glad i jordbær og sukker. :sikle:

Det er skikkelig herlig, mesteparten er i hus, men må uansett gå over sjekklista et par ganger til. Skriver ned ting vi trenger til senga til C. Jeg har fått masse rabatter nå, så skal snart bruke disse rabattene til noe. Er ikke bare gratisprøver her, men rabatter på alt fra bleier til bind (ikke det at C skal begynne med bind helt enda, det er mer for mor altså! :fnise:). Og nå satt jeg plutselig og tenkte over at jeg en dag skal fortelle C om bind og mensen.. Hjelp! Jeg skal bli jente-mamma! :rodmer::fnise: Ja, det går opp for meg av og til (mesteparten av tiden er det bare "jeg skal bli mamma" og "babyen vår er så søøøøt".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sååå lyst på jordbær OG rips med vaniljesaus! :jepp:

Hehe..En mensen-samtale skulle jeg nok klart...Men om gutten kommer og forteller meg at det har blitt spennende å ta på tissen sin, så kommer jeg til å gå helt i stå på hva jeg skal si! :gjeiper: Hadde blitt sånn "Oi sann..Altså..Det er helt normalt det, gutten min. Bare husk at det er noe privat som man gjør når man er alene".. Eller noe sånt.. :fnise: Guriland..Tenk så mange vanskelige situasjoner man kommer i opp gjennom årene med disse barna, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Jeg har sååå lyst på jordbær OG rips med vaniljesaus! :jepp:

Hehe..En mensen-samtale skulle jeg nok klart...Men om gutten kommer og forteller meg at det har blitt spennende å ta på tissen sin, så kommer jeg til å gå helt i stå på hva jeg skal si! :gjeiper: Hadde blitt sånn "Oi sann..Altså..Det er helt normalt det, gutten min. Bare husk at det er noe privat som man gjør når man er alene".. Eller noe sånt.. :fnise: Guriland..Tenk så mange vanskelige situasjoner man kommer i opp gjennom årene med disse barna, hehe.

:fnise: Kan godt hende han går til faren sin med akkurat det "problemet" (ikke det at det er et problem altså). Mensenprat blir småsaker, men kjenner jeg vil helst ha den praten et par år frem i tid. :fnise: Uansett, leser at mange reagerer på at jenter tar seg der nede når de er små, men ikke gutter. Synes det er litt merkelig jeg, de utforsker bare seg selv.

:fnise: Nei, det er mye rart vi vil komme borti etterhvert. Er greit å være gravid og se frem til fødsel, etter det så er det så mange situasjoner vi vil komme borti at vi sikkert blir gale. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...