Gjest Delphina Skrevet 28. mai 2011 #481 Skrevet 28. mai 2011 (endret) Så rart å tenke på at neste gang du kommer hit så har du med deg en baby! Hvordan skal dere gjøre det med språk, forresten? Er så fascinert av flerspråklige familier, ungene er så heldige som får inn flere språk flytende! Klarte ikke å finne meg noen utlending, jeg, dessverre Det er veldig rart å tenke på, derfor nyter jeg dagene så mye jeg kan. Jeg kommer til å snakke norsk med jenta, forloveden nederlandsk og når vi begge er sammen med henne så blir det engelsk. Om jenta ikke tar språkene lett, så blir det nederlandsk først og fremst. Er selv vokst opp med to språk, så det er noe jeg kan en del om. Jeg lurer alle når jeg prater engelsk. Ingen greier å gjette seg til at jeg er norsk. Litt deilig egentlig. Endret 28. mai 2011 av Delphina
Sushi Skrevet 28. mai 2011 #482 Skrevet 28. mai 2011 Jeg kommer til å snakke norsk med jenta, forloveden nederlandsk og når vi begge er sammen med henne så blir det engelsk. Om jenta ikke tar språkene lett, så blir det nederlandsk først og fremst. Er selv vokst opp med to språk, så det er noe jeg kan en del om. Jeg lurer alle når jeg prater engelsk. Ingen greier å gjette seg til at jeg er norsk. Litt deilig egentlig. Å, du er heldig. Det er vel slik at barn tar alle språkene til slutt, men at det kan ta litt lenger tid før de begynner å prate ordentlig (naturlig nok). Når det først kommer så prater de alle språkene flytende, så det er jo verdt å vente på
Gjest Delphina Skrevet 28. mai 2011 #483 Skrevet 28. mai 2011 Å, du er heldig. Det er vel slik at barn tar alle språkene til slutt, men at det kan ta litt lenger tid før de begynner å prate ordentlig (naturlig nok). Når det først kommer så prater de alle språkene flytende, så det er jo verdt å vente på Ja, det er jo klart, men tror det var hvis barnet ikke greide å oppfatte språkene og ble frustrert grunnet miks, så skulle man kaste seg på et språk i første omgang. Får finne litteratur om det, sånn at vi hvertfall har noe mer viten i akkurat dette. Er ikke helt det man trenger å tenke over når begge snakker samme språk, og av og til glemmer jeg det selv. Blitt så vant til å snakke engelsk med forloveden.
Skytte Skrevet 28. mai 2011 #484 Skrevet 28. mai 2011 Koooser meg i boken din:) Danser litt for 23 uker!! Og vel overstått eksamen! Flinke damen:) Kos deg resten av dagene i Norge<3 Men forresten, hva er Blåfarveverket? Det hørtes spennende ut:)
Gjest Delphina Skrevet 28. mai 2011 #485 Skrevet 28. mai 2011 Koooser meg i boken din:) Danser litt for 23 uker!! Og vel overstått eksamen! Flinke damen:) Kos deg resten av dagene i Norge<3 Men forresten, hva er Blåfarveverket? Det hørtes spennende ut:) Koser du deg med en "gal" dames tull? Neeeida. Takk, jeg skal det. Og er ikke så flink. Det var bare morsomt å forbedre den karakteren, for da vet jeg at jeg er kvalifisert videre om jeg skulle studere i Norge eller i Nederland. Blåfarveverket er et nydelig museumsområde i Modum, Buskerud, hvor de har mye rart. Koboltgruver, kunstutstillinger +++. Det jeg husker så godt er de små blå glassfigurene, tror jeg fremdeles har et par enda. Herligste stedet jeg vet om. Lenke: http://www.blaa.no/
Pjusk Skrevet 28. mai 2011 #486 Skrevet 28. mai 2011 litt for 23 uker og vel overstått eksamen jeg også med det samme jeg er innom her
Knøtteliten Skrevet 28. mai 2011 #487 Skrevet 28. mai 2011 Innom og gir meg til kjenne..hehe vil følge med her
Gjest Delphina Skrevet 28. mai 2011 #488 Skrevet 28. mai 2011 litt for 23 uker og vel overstått eksamen jeg også med det samme jeg er innom her Takker og bukker Innom og gir meg til kjenne..hehe vil følge med her skal du være!
Teriyaki Skrevet 28. mai 2011 #489 Skrevet 28. mai 2011 Skal si det må være rart å ikke skulle tilbake før du faktisk er blitt mamma! Barn som vokser opp med flere språk i familien blir ofte veldig smarte, fordi de blir stimulert enda mer enn barn med kun et språk. Svigertantebarnet mitt på to år vokser opp med norsk, tysk og engelsk som foreldrene prater med hverandre, og hun er utrolig smart! Har heller aldri vært forvirret i forhold til mix av språk.
Gjest Delphina Skrevet 28. mai 2011 #490 Skrevet 28. mai 2011 Skal si det må være rart å ikke skulle tilbake før du faktisk er blitt mamma! Barn som vokser opp med flere språk i familien blir ofte veldig smarte, fordi de blir stimulert enda mer enn barn med kun et språk. Svigertantebarnet mitt på to år vokser opp med norsk, tysk og engelsk som foreldrene prater med hverandre, og hun er utrolig smart! Har heller aldri vært forvirret i forhold til mix av språk. Det er veldig rart å tenke på det, men man blir vant til det. Jeg visste ikke akkurat det med at barn som lærer flere språk er smartere, men kanskje det er noe sannhet i det. Vi får se. Viktigste nå er at hun er sunn og sterk, og så får alle de andre tingene komme senere. Det er enkelte som har problemer med å lære mer enn et språk, så vi får se hvordan det går med jenta. Hun greier seg nok, men vi får se.
Sushi Skrevet 28. mai 2011 #491 Skrevet 28. mai 2011 De blir i alle fall "språksmarte", og språklig intelligens kommer jo veldig godt med. Heldige jenta deres
Gjest Delphina Skrevet 29. mai 2011 #492 Skrevet 29. mai 2011 De blir i alle fall "språksmarte", og språklig intelligens kommer jo veldig godt med. Heldige jenta deres Det er så absolutt en fordel med språklig intelligens. Dog, skolen må også gjøre det positivt. Ble selv satt i en annen klasse fordi jeg var for god i engelsk, såpass god at jeg var bedre enn engelsklæreren.
Sushi Skrevet 29. mai 2011 #493 Skrevet 29. mai 2011 Det er så absolutt en fordel med språklig intelligens. Dog, skolen må også gjøre det positivt. Ble selv satt i en annen klasse fordi jeg var for god i engelsk, såpass god at jeg var bedre enn engelsklæreren. Ja, sånn kan det gå. Det var vel positivt at du ble satt i en klasse der du fikk lære noe da. De gjør vel omtrent ikke sånt lenger i Norge, men dere skal kanskje bli boende der dere er?
Gjest Delphina Skrevet 29. mai 2011 #494 Skrevet 29. mai 2011 (endret) Ja, sånn kan det gå. Det var vel positivt at du ble satt i en klasse der du fikk lære noe da. De gjør vel omtrent ikke sånt lenger i Norge, men dere skal kanskje bli boende der dere er? Det var positivt ja, var alltid så irritert på læreren som uttalte "alt" feil. Veslevoksne meg, på 9 år. De gjør det heldigvis i Nederland, så skulle jenta være god i både matte (for mamma og pappa er gode i matte skjønner du) og i språk, så blir hun satt i en gruppe der hun lærer mer. Det skjedde med pappaen hennes. Så jeg velger ikke bare Nederland fordi han kommer derfra, fordi sannsynligheten for å få jobb er større, men også fordi jenta vil få en bedre sjanse på skolen enn det hun ville fått i Norge. Jeg vil bare det beste for jenta. Det finnes dårlige sider ved begge de skolesystemene, det må sies, er ikke bare rosenrødt i Nederland. Heldigvis har både jeg og pappa'n ressurser til å hjelpe henne på mange områder. Jeg er naturfagsfrik, så kan hjelpe henne innen fysikk, matematikk og naturfag, mens forloveden også kan hjelpe til i matematikk, og i språk (med unntak av tysk, da får vi et problem). Endret 29. mai 2011 av Delphina
Teriyaki Skrevet 29. mai 2011 #495 Skrevet 29. mai 2011 To veldig smarte personer som og blir = Et unikum!
Gjest Delphina Skrevet 29. mai 2011 #496 Skrevet 29. mai 2011 To veldig smarte personer som og blir = Et unikum! For alt jeg vet, kan jenta bli stripper! Jeg er ikke akkurat særlig smart, men jeg liker godt å drive med naturvitenskap. Forloveden er veldig nysgjerrig av natur, men ikke halvparten så ille som jeg er.
Teriyaki Skrevet 29. mai 2011 #497 Skrevet 29. mai 2011 For alt jeg vet, kan jenta bli stripper! Jeg er ikke akkurat særlig smart, men jeg liker godt å drive med naturvitenskap. Forloveden er veldig nysgjerrig av natur, men ikke halvparten så ille som jeg er. Hehe, men stripping er jo kunst, må vite!
Gjest Delphina Skrevet 29. mai 2011 #498 Skrevet 29. mai 2011 Hehe, men stripping er jo kunst, må vite! Selvfølgelig er det kunst. Driver alltid med kunst for forloveden jeg vet du. --- Tilbake fra Blåfarveverket, lille la seg på høyre side og førte til at nerven til høyrebeinet lå i klem. Akkurat det var ikke særlig behagelig. Jenta beveger seg som rakkern nå, så det må bare ha vært veldig morsomt å legge seg på høyresiden. Vi så mange ting og gikk rundt, var litt mer morsomt å lære litt om Blåfarveverket enn bare å se rundt på glasset som jeg gjorde da jeg var yngre. Så, Delphina har vært kulturell i dag. Dog, synes enkelte gamle gubber skal være litt flinkere til å ikke gå meg ned heller, står stille mens de dulter borti meg, og ikke beklager de heller. Fikk beskjed at jeg var for høflig (av far min).
Gjest Delphina Skrevet 30. mai 2011 #499 Skrevet 30. mai 2011 Da damer, har jeg endelig sett at det ikke bare er en polstret mage jeg har. Så linjene på siden, de typiske "gravid"-linjene på siden av magen (type: http://mammanett.no/node/2126), og den gjør seg om til en vakker mage nå. TRor uansett jeg ikke tørr vise magen min, da jeg ikke er slank. Frøkna elsker blæra, det er ingen tvil over nå lengre. Jeg er bare glad hun er sterk og aktiv, kan ikke be om noe annet.
Teriyaki Skrevet 30. mai 2011 #500 Skrevet 30. mai 2011 Ååh, men så koselig! Snart går du rundt og strutter skikkelig! Om du ikke allerede gjør det, da! Får håpe det med nerven i klem ikke blir værre. Svigerinna mi sleit med en venstrefot som rett og slett ikke virket pga. det. Ikke noe særlig, spesielt med en toåring i hus.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå