Gå til innhold

Katten vil ikke være ute


ablaze

Anbefalte innlegg

Vi har en hannkatt på snart fem år som siden han var liten har gått inn og ut som han ville. Vi har latt han være ute når vi har vært på jobb og vi har latt han gå ut frivillig hver kveld, for så å være ute hele natten.

Nylig flyttet vi (ca 3 km) inn i nybygget hus i nytt byggefelt. Vi trodde det skulle bli vanskelig å holde katten inne i 3-4 uker (som vi ble fortalt burde gjøres for å unngå at han stakk av), men det viste det seg at det ikke var. Etter 4 uker inne begynte vi å slippe/kaste han ut. Men vi så fort at han ikke hadde lyst å være ute så vi lot han få bestemme (trodde tvang ville gi mer traumer). Vi har nå bodd i huset siden november og har begynt å kaste han ut hver dag når vi går på jobb.

Så vidt vi vet så ligger han bak bossdunken hele tiden vi er på jobb (vi kan ikke være sikre, men han går der når vi drar og ligger der når vi kommer hjem - hver dag). Når han går/blir kastet ut ellers sitter han på døren etter 5-30 minutter og skriker til han får komme inn. Han går ikke på do ute, så vi har sett oss nødt til å fortsette med å ha kasse inne.

Jeg lurer derfor på om noen har hatt lignende opplevelser og om det evt gikk bedre over tid.. Tips mottas med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvis det finnes katter i felter fra før kan det hende han blir mobbet, er så tilfelle burde han ikke tvinges ut, mobbing er like ille for katter som for mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å akseptere at han nå vil være inne. Kanskje han blir tryggere på uteområdet når våren kommer og døra står åpen og dere kan være i sammen med ham ute:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke løsningen er å tvinge ham ut. La han være inne hvis han vil og så kan det hende han finner ut at han vil være ute senere. Som h*n over skriver så kan det hende det hjelper til våren når dere kan være litt ute sammen med katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han være inne hvis han foretrekker det, det kan bli veldig kaldt ute om vinteren og han er på ett helt nytt sted. Katter er forsiktige av seg, og det kan hende han sliter med å finne sin plass i nabolaget, og sammen med kulda blir han lite motivert for å være ute. Dette vil nok gå seg til av seg selv til våren, når dere kan ha en dør stående åpen så han kan styre tempoet selv, og kanskje være ute sammen med dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han være inne til han er klar til å gå ut. Ekkers kan han bli borte fra dere. Det er viktig han bruker tid og finner plassen sin i området, så ikke han blir jaget. Når våren og sommeren kommer vil han sikkert like å være ute sammen med dere. Vi har nemlig akkurat gått gjennom det samme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ikke helt problemet, han vil være inne og burde få være inne. Hvorfor blir han kastet ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cipheria

Kattene mine er nesten ikke ute nå på disse tider. For kaldt for dem. De er ute kanskje toppen en halvtime. Har jo vært kaldt ganske lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene katta vår nektet å være ute om vinteren (sikkert pga kulda), så hun er alltid inne om vinteren og vi må ha kasse inne, men så fort det blir varmere i været er hun gjerne ute hele døgnet.. Vi pleier ikke å kaste henne ut, bare la henne være "innekatt" om vintern:) Vi har også en annen katt, men han er ute hele året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Han er på nytt område (ukjent teritorium) og har ikke etablert revir ennå.

Det pleier å gå seg til, men antageligvis er det (for ham) foreløpig veldig utrygt ute, og derfor søker han tilfukt under/bak søppeldunken.

Det er jo dessuten en viss sannsynlighet for at huset hans ligger i en annen katt sitt område. Og da er det skummelt da !

Jeg ville nok ikke "kastet ham ut for dagen" om morgenen riktig ennå, jeg ville latt ham være ute når han vil selv , - inntil videre -, og ventet til det blir mildere og dere også er ute på terassen om ettmiddagen og i helgene. Da ville jeg latt døren ut stå åpen, og satset på at han etterhvert finner seg til rette ute når han kan gå ut og inn etter eget forgodtbefinnende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Har latt ham være inne etter ønske siste uken og da har han ikke ønsket å være ute i det hele tatt. Får håpe det kommer seg når våren kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...