Gjest Ripss Skrevet 2. februar 2011 #1 Skrevet 2. februar 2011 Kanskje litt flaut spørsmål dette, men nå trenger jeg bare litt råd uansett. Jeg har i to år nå har jevnlig problemer med fordøyelsen. Har perioder hvor alt går som det skal, men så plutselig kan det gå mange dager og en uke mellom jeg får gjort nummer 2 på do... Jeg har tatt avføringspiller når det har vært som verst. Sist gang, som var for noen uker siden, ble det helt stopp. Selv med avføringspiller var det ordentlig vondt. Jeg gråter sjeldent av smerter, men der og da skreik jeg som en liten unge. Nå har det stoppet seg igjen, vet ikke hvor mange dager siden jeg fikk ut noe, men er noen dager. I går tok jeg et pr pille igjen, trudde det skulle gå bra i dag når jeg våknet, men det gjorde det ikke. Ingen hjelp. Nå ser jeg for meg de smertene, om jeg ikke gjør noe nå. Kan man dø av forstoppelse? Hva skjer om man ikke får det ut ved hjelp av avføringspiller og klyster,kommer det ut av seg selv etter vært da? Jeg la om kostholdet sist gang, men hadde et pr dager hvor jeg skeiet ut litt å det fikk jeg igjen for. Om jeg fra nå av drikker mer ( jeg kunne vært flinkere til å drikke, men magen blir så oppblåst av alt) Spise masse grønnsaker ( men ikke blomkål?) Grovt brød, drikke et pr glass med biola og bevege meg mer, vil det komme ut etter vært da? Og er det visse matvarer man ikke skal ha om man sliter med treg mage? Må være noe jeg spiser som jeg ikke burde ha, er vel ikke vanlig å ha sånne problemer så ofte. I det siste har jeg spist en del peanøttsmør ( på grovt brød) drukket en annen sukkerfri brus enn jeg pleier og spist mer jevnlig( trudde det skulle være bra?) sukker og poteter blir det en del av, kan det være grunnen?
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #2 Skrevet 2. februar 2011 Prøv med laktulose morgen og kveld, ikke piller. Det gjør at avføringen får mer volum og skal gjøre det lettere å kjenne at du må på do. Ta det fra ei som har hatt mye problemer med forstoppelse. JEg har vært hos lege, tatt sjekker med kamera opp i ræva, men har ikke funnet noe problem. Jeg må drikke mye, jeg går på do ca 2-3 ganger i uka. Kaffe får ofte jobben gjort hvis det er lenge siden og jeg føler at det egentlig er ting som må ut men som ikke kommer ut. Da tar jeg 1 stor kopp kaffe og så er det ofte at det ordner seg. Lactulose kan du drikke i annen drikke så du ikke smaker den. Den får du kjøpt på apotek. Duphalac er noe lignende, men den smaker dritt. Det hjalp meg også å begynne med fysisk aktivitet, gå og jogge.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #3 Skrevet 2. februar 2011 Sliter med treg mage selv. Det bytter mellom forstoppelse og bløt mage. Utrolig vondt og ikke minst ubehagelig. Det har blitt bedre etter at jeg kom meg mer i fysisk aktivitet. Drikker masse vann og spiser litt frukt om dagen. Bare små endringer, men har ikke hatt problemer på en mnd nå :D
Husplante Skrevet 2. februar 2011 #4 Skrevet 2. februar 2011 Hva med å komme mer i aktivitet for eksempel, om ikke du er det i fra før av. Vann er VIKTIG at du får i deg mye av, spesielt da du sliter med forstoppelse. Jeg har gått gjennom mang en forstoppelser av den simple grunn: Drikker ikke nok vann. Finn deg en flaske med kaldt vann, ha den i hånda hele tiden overalt, og drikk litt og litt. Etterhvert vil du merke hvor tørst du er, for nå du har den i hånda drikker du jevnlig av den automatisk. Dette funker i allefall for meg. Nå husker jeg ikke om det å spise fiber hjelper mot forstoppelse eller forverrer det, men jeg vil da tro at det hjelper, så i så fall anbefaler jeg deg All bran regular (den brune cornflakesen...) med biola yohurt, og kanskje en klatt syltetøy om du vil ha med smak... Og mosjon! Men dette med vann tror jeg er det viktigste.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #5 Skrevet 2. februar 2011 Vann er veldig viktig at du drikker nok av, et godt tips over her med vannflasken. Mosjon er også viktig, det får fart på hele fordøyelsessystemet. Det er også viktig og drikke mye ved siden av Lactulosedråper, ellers kan det ha motsatt virkning. Sviskejuice og tørket frukt virker lakserende.
Gjest Anne Skrevet 2. februar 2011 #6 Skrevet 2. februar 2011 Jeg hadde ikke brukt avføringspiller hvis en er hard i magen og det er vondt å gå på toalettet. Du kan få på apoteket noe som heter Laktulose. Det er en slags olje som en skal ta et par dager. Da vil toilettbesøket gå bedre og du slipper og slite der en sitter.
Gjest k Skrevet 3. februar 2011 #7 Skrevet 3. februar 2011 Jeg har brukt noe som heter visiblin - det fås kjøpt på apoteket. http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-35160.aspx Jeg har i alle fall god erfaring med dette, både når magen er løs og hard!
HopelessFear Skrevet 3. februar 2011 #8 Skrevet 3. februar 2011 Jeg hadde ikke brukt avføringspiller hvis en er hard i magen og det er vondt å gå på toalettet. Du kan få på apoteket noe som heter Laktulose. Det er en slags olje som en skal ta et par dager. Da vil toilettbesøket gå bedre og du slipper og slite der en sitter. Avføringspiller er til for forstoppelse. Laktulose er et bra tips ja.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå