Gå til innhold

Anorektikere på treningssenter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om treningssentre kan nekte anorektikere å få medlemskap? Evnt si opp medlemsskapet dems?

En veldig god venninne av meg som har anoreksia har nemlig meldt seg inn på treningssenter. Jeg er utrolig bekymret! Hun kommer sikkert til å trene hver dag, og hun spiser jo nesten ingenting.

Hun er et vandrende skjelett, men hun kler seg posete, så de ansatte så sikkert ikke hvor tynn hun var. Men når hun begynner å trene, så må de jo se dette. Hun kan jo ikke trene i bobledress for å skjule hvor tynn hun er. Uff, vet ikke hvordan dette skal gå :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke treningssenteret som er problemet her, men sykdommen hennes. Får hun ikke trene på treningssenter finner hun andre måter å trene på, så enkelt er det. Jeg tenker at det kanskje er den tryggeste situasjonen at hun faktisk trener på senter, der noen kan holde et visst øye med henne og foreta seg noe hvis hun besvimer etc.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Juliane her. Får hun ikke trent på et treningssenter finner hun bare et annet sted å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På SATS f.eks. kan det hende at medlemsskapet blir fryst dersom de ansatte frykter spiseforstyrrelser. Så det kan hende at hun ikke får trene der hun trener dersom hun tydelig har problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke treningssenteret som er problemet her, men sykdommen hennes. Får hun ikke trene på treningssenter finner hun andre måter å trene på, så enkelt er det. Jeg tenker at det kanskje er den tryggeste situasjonen at hun faktisk trener på senter, der noen kan holde et visst øye med henne og foreta seg noe hvis hun besvimer etc.

Jeg er enig at det er lurest at hun trener der slik at noen kan få det med seg, om hun som du sier, f.eks. besvimer. Dessverre tror jeg ikke at treningssenteret tenker slik. De vil ikke bli sett "dårlig" på, og det ville garantert blitt avisoverskrifter med negativ omtale om f.eks. SATS eller Elixia hadde latt en person med klare spiseforstyrrelser trene så mye hun vil, og at eventuell besvimelse eller dødsfall skulle oppstå.

TS, kjenner du familien hennes? Prøver de å skaffe henne hjelp?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Problemet her er sykdommen hennes, ikke medlemskapet i treningssentre. Får hun ikke trene der, gjør hun det samme en annen plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner jo hva dere mener, men uff. Tror ikke hun trener så mye til vanlig. Altså hun løper på stedet-hvil, hopper, går turer osv, men hun jogger aldri eller sykler (som jeg vet om hvertfall). Hun spiser bare ekstremt lite/ingenting.

Jeg kjenner familien kjempegodt. Vi har vært venninner helt siden barnehagen. Foreldrene har prøvd å hjelpe henne, men hun vil ikke bli frisk. Hun er over 18 år, så det er svært lite de kan gjøre :( Vi studerer i forskjellige byer, så følger ikke med på henne daglig. Men ser henne jo i ferier/når vi besøker hverandre, og i juleferien var hun like tynn som de siste 7 årene :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Juliane her. Får hun ikke trent på et treningssenter finner hun bare et annet sted å trene.

Ikke enig. Det er enkelt å trene hardt og effektivt på treningssenter, enklere enn andre steder.

Jeg ser bekymringen din. Personalet på treningssentere kan gripe inn hvis de ser at kundene ikke har gått av treningen, dersom de doper seg etc. Hvis jeg var deg ville jeg kanskje ringt senteret og sagt at du er bekymret, og bedt dem holde henne litt under oppsyn. Sikkert ikke morsomt for venninnen din, men da er det noen som passer på henne, og kan gripe inn hvis treningen skulle gå for langt. Og dersom de griper inn tror jeg det kan hjelpe henne til å anse at hun har et problem. Det virker jo også som om spiseforstyrrelsen har gått langt, og du ville nok derfor gjort henne en stor tjeneste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig at det er lurest at hun trener der slik at noen kan få det med seg, om hun som du sier, f.eks. besvimer. Dessverre tror jeg ikke at treningssenteret tenker slik. De vil ikke bli sett "dårlig" på, og det ville garantert blitt avisoverskrifter med negativ omtale om f.eks. SATS eller Elixia hadde latt en person med klare spiseforstyrrelser trene så mye hun vil, og at eventuell besvimelse eller dødsfall skulle oppstå.

TS, kjenner du familien hennes? Prøver de å skaffe henne hjelp?

De plikter å gripe inn, faktisk. De kan ikke ha folk med alvorlige spiseforstyrrelser der, og det er ikke noe de ønsker heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om ett treningssenter som har grepet inn. Nøyaktig hva dem gjor, vet jeg ikke. Spurte ikke, jeg kjente hun som ble stoppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De plikter å gripe inn, faktisk. De kan ikke ha folk med alvorlige spiseforstyrrelser der, og det er ikke noe de ønsker heller.

Det kom kanskje ikke så godt fram, men jeg mente at de kanskje ikke kom til å la henne trene der i det hele tatt, pga situasjonen hennes. Da er det jo ingen som kan "følge med" på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for synspunkter :)

Har sagt i fra til foreldrene hennes at hun har meldt seg inn, så får de avgjøre hva de vil gjøre.

Håper i hvertfall at hun ikke går ned mer! Kanskje hun får mer matlyst av treningen :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg selv led av anorexia ble jeg nektet å melde meg inn på et treningssenter av de som jobbet der.

Fryktelig flaut der og da, men jeg er veldig takknemlig for det nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg selv led av anorexia ble jeg nektet å melde meg inn på et treningssenter av de som jobbet der.

Fryktelig flaut der og da, men jeg er veldig takknemlig for det nå..

Hjalp det da at de nektet deg? Altså, skjønte du hvor syk du var når de kommenterte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...