AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #1 Skrevet 2. februar 2011 Jeg har lenge vært usikker på hva jeg ville gjøre etter endt utdanning, men så begynte jeg å tenke på barnehjem. Jeg vet ikke om det finnes mange barnehjem i Norge (helst østlandet), men det falt meg i alle fall inn at det kunne kanskje passe meg. Jeg vil gjerne høre fra dere som har noe erfaring på området. Bodd på barnehjem? Jobbet på barnehjem? Hvordan er det, hva slags erfaring/utdanning kreves? Egentlig vet jeg ingenting, så hvis noen kunne fortelle meg noe som helst, ville jeg sette pris på det. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #2 Skrevet 2. februar 2011 Jeg har ikke jobbet eller bodd på barnehjem, men jeg har en venninne som jobber på et barnehjem. De fleste barnehjem er i dag delt mellom barnehjem og ungdomsshjem. Og de ser helst at du er minimum barne og ungdomssarbeider eller student til noe relatert. Det er turnusjobbing med dag,kvelds og helgevakter. Du kan jo ringe kommunen din og høre om hvordan det er og om de har behov for ekstrahjelp.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #5 Skrevet 10. april 2012 Det er vel ikke veldig mange barn i barnehjem i Norge, men i hovedsak tenåringer. Mange forstår med barnehjem det vi ser i mange andre land - foreldreløse, relativt små barn. Slikt har vi ikke i Norge. Barn havner i beredskapshjem eller hos fosterforeldre. I Norge har vi ungdomshjem som i hovedsak er bebodd av ungdom enten på skråplanet, eller ungdom som av ulike grunner ikke kan bo hjemme. De fleste er mellom 16 og 18 år.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #7 Skrevet 10. april 2012 Man har jo en SOS barneby i Bergen. Virkelig? Sånne ting vil jeg gjerne høre om!
Silfen Skrevet 10. april 2012 #8 Skrevet 10. april 2012 http://www.sos-barnebyer.no/vart-arbeid/barneby-i-norge/sos-barnebyen-i-bergen
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #9 Skrevet 10. april 2012 http://www.sos-barnebyer.no/vart-arbeid/barneby-i-norge/sos-barnebyen-i-bergen Også her er det nok i hovedsak tenåringer, ikke barn.
Silfen Skrevet 10. april 2012 #10 Skrevet 10. april 2012 Akkurat det vet jeg ingenting om. Men er man interessert kan man nok helt sikkert finne det ut.
Silfen Skrevet 10. april 2012 #11 Skrevet 10. april 2012 Selv om de ikke nevner alder i denne artikkelen, så virker det som om det også er barn der, ikke bare ungdom. http://byavisen.net/2011/03/aktuelt/pr%C3%B8ver-a-fylle-opp-barnebyen
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #12 Skrevet 10. april 2012 Man kan selvfølgelig sende en henvendelse og spørre. Men jeg tror barnebyen er organisert slik at det er kun voksne som jobber/bor der, og som da i praksis fungerer som fosterforeldre for barna. Tviler på om det er så mange stillinger der utover dette. Poenget er jo at barna/ungdommene skal ha et så normalt familieliv som mulig. Det blir omtrent som å ha fosterbarn i et stort kollektiv. 1
Silfen Skrevet 11. april 2012 #13 Skrevet 11. april 2012 Nå sier ikke TS noe om hva hun er utdannet som. Men jeg har da sett de lyse ut stillinger som sosionom etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå