Gå til innhold

medisiner mot angst

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det lurer jeg på. Jeg sliter utrolig med angst, men jeg har kommet over depresjonen jeg hadde.

Går hos psykolog, men trenger noe mer.

Kan jeg begynne på medisiner mot angsten, eller må man ha en depresjon da?

Virker antidepressiva mot angst?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Angst-medisiner er anti-depressiva. Men nøyaktig hva de gjør eller hvordan disse medisinene fungerer vet man ikke. Og personlig ville jeg holdt meg langt unna psykofarmaka.

Skrevet

Angst-medisiner er anti-depressiva. Men nøyaktig hva de gjør eller hvordan disse medisinene fungerer vet man ikke. Og personlig ville jeg holdt meg langt unna psykofarmaka.

Kan jeg spørre hvorfor? Når ikke psykolog fungerer.

Skrevet

Fordi disse medisinene har bivirkninger. En av de er at du kan bli deprimert og ta ditt liv. Du kan bli ødelagt. Barna som begikk Columbine High-School massakeren gikk på anti-depressiva.

http://www.youtube.com/watch?v=1Bzwx5HcurM

Skrevet

Og PS. De skadene som psykofarmaka kan gjøre på hjernen din vil aldri leges igjen.

Gjest Cipheria
Skrevet

Nå har vi ulike typer anti-depressive, et eksempel:

I hjernen har vi over hundre milliarder nerveceller. Disse har små "tråder" som sender elektriske impulser fra og til cellen. Trådene er ikke fysisk tilknyttet, det er mellomrom mellom dem. For at signalet skal overføres, brukes et stoff i hjernen kalt transmitter. Vi har flere av disse, bl.a dopamin, endorfin og serotonin.

Det er trodd at ved depresjon og angst er effekten av serotonin for dårlig. Da bruker man noe som kalles SSRI (serotonin reopptakshemmere) som gjør til at det blir mer serotonin når cellene sender signal.

Ellers bør man diskutere med legen sin om eventuell bruk av medisin.

Skrevet

Vanlige lette anti-deppresiva alla Cipralex er ikke farlig, og skal heller ikke være avhengighetsskapende.. (skjønt, en viss avhengighet har jeg sett noen har fått, dvs, mange tør ikke slutte pga tilbakefall. ) Jeg har en mor som kun går på dette for angst, og ikke depresjon. Men noen angst piller har jeg hørt kan gi deg depresjon.. Og noen har jeg hørt kan gi deg angst, ( om du tar det mot depresjon. ) vel, erfaringene er forskjellige. Så vanskelig å si så mye annet enn nettopp egne og andres efaringer.

Uansett, så syntes jeg ikke det er gunstig å ta kun medisiner uten psykologhjelp i tillegg. Du sier ikke psykolog fungerer. Men medisiner er bare en midlertidig løsning. Jeg ser på det som at medisiner gir deg "pusterom" til bearbeide problemene. Dvs, medisinen tar ikke roten til problemet, men det døyver smerten din, for en stund.. Du sier du er over depresjonen din. Angsten kan du også overvinne med rette hjelp. Men det kan ta tid..

Snakk med legen din!

Skrevet

Føler bare for å få sagt at mange har god hjelp av medisiner! Man tar medisiner mot så utrolig mye annet, så hvorfor ikke mot angst og depresjoner? Ja, det kan forekomme bivirkninger, men sånn er det med alt man putter i kroppen.

Blir litt oppgitt over at så mange nærmest ser ned på oss som bruker antidepressiva :sukk:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...