Gå til innhold

Kan jeg få sykemelding?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en jente som fyller 18 om ikke mange dagene. Jeg sliter for øyeblikket med katastrofe og sosial angst og har blant annet store problemer med å komme meg på skole. Har allerede et fravær som ikke ligner grisen, noe som absolutt ikke er bra. Derfor har jeg forferdelig lyst å kanskje få en ukes sykemelding, bare for å roe meg ned og få samlet tankene. Akkurat nå aner jeg rett ikke hvor jeg skal gjøre av meg.

Som sagt så er jeg ikke fylt 18 enda. Det er ensifret dager igjen, men jeg har legetime nå på fredag. Kan jeg få sykemelding uten samtykke av foreldre. Mitt forhold til foreldrene mine er svært komplisert, og her går det i at de mener jeg overdramatiserer absolutt alt og har ikke noe som er i nærheten av angst. (har gått til flere leger, psykiater og helsesøster på skolen, så har derfor grunnlaget til å si det, men det holder ikke for dem). Derfor vil de aldri godta en sykemelding.

Kan jeg få en uten samtykke av foreldrene? Og er problemene mine store nok til en sykemelding?

Videoannonse
Annonse
Gjest annemor30
Skrevet

Jeg er usikker på reglene her så lenge det er snart at du fyller 18 år, men hør med legen din, han vet nok dette:) Ønsker deg lykke til:)

Skrevet

Når du er over 16 har legen taushetsplikt over dine foreldre. Så ja - du kan få sykemelding uten at de får vite det.

Skrevet

Når du er over 16 har legen taushetsplikt over dine foreldre. Så ja - du kan få sykemelding uten at de får vite det.

Har ingenting i mot at mine foreldre skal vite det, problemet er om de måtte godkjenne det, liksom :)

Takk for svar! :)

Skrevet

Har ingenting i mot at mine foreldre skal vite det, problemet er om de måtte godkjenne det, liksom :)

Takk for svar! :)

Nei de må ikke godkjenne det, de har som sagt ingen rett til å vite hva du gjør hos legen, så da hadde det vært litt upraktisk om de måtte inn å godkjenne noe sånt :P Man kan ta abort når man er over 16 til og med uten at foreldrene får vite noe, så en sykemelding er jo en bagatell i forhold til det :)

Skrevet

Nei de må ikke godkjenne det, de har som sagt ingen rett til å vite hva du gjør hos legen, så da hadde det vært litt upraktisk om de måtte inn å godkjenne noe sånt :P Man kan ta abort når man er over 16 til og med uten at foreldrene får vite noe, så en sykemelding er jo en bagatell i forhold til det :)

Helt sant, helt sant! Vi får krysse fingrene for at jeg får denne sykemeldingen, for jeg føler virkelig jeg trenger den. Tror du sjangsene er der, eller?

Skrevet

Som sagt over her så er "myndighetsalderen" hos legen 16 år. Så foredrene dine må ikke godkjenne eller vite noe som helst.

Snakk med legen din du og forklar h*n problemet ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...