Gå til innhold

Diskdefragmentering


Dystonia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du må ikke bruke pc'n mens du defragmenterer..

da starter den bare på nytt..

du kan jo f.eks bare starte defragmentering når du legger deg..

så ser du om den er ferdig når du våkner..

kan ta maaange timer.. min tok 6 timer sist jeg gjorde det så..

men jeg kan ikke se noen annen grunn til at den starter på nytt eller nekter.. har bare vært med på at den starta på nytt når jeg prøvde og bruke pc'n samtidig..

det var det jeg kunne si.. icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du kjøre diskfragmentering i Sikker Modus. Det gjør du slik:

restart maskinen - men før windows åpner, med det samme du har slått den på, trykk F8 mange ganger - til du får opp en meny i DOS. Der kan du velge Start i Sikker Modus - gjør det.

Da starter maskinen en slags minimert utgave av windows, uten nettilknytning og andre forstyrrende elementer. Prøv å kjøre defrag igjen i denne modusen, det går nok.

Jeg har forklart etter evne. Lysten til å vite hva jeg snakker om er større enn kunnskapen, men jeg vet at dette funker for meg. icon_lol.gif

Lykke til! icon_wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper å trykke på ctrl-alt-del og slå av alle programmer som kjører i bakgrunnen, untatt systray og explorer (har jeg lest..), hvis du er plaget med at defragmenteringen starter på nytt hele tiden. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen kan være at det er mange programmer som tusler og går i bakgrunnen. Hvis du kikker nederst til høyre - ved siden av klokken så ligger det sikker flere ikoner der. Dette er program som er aktivert og som går i bakgrunnen uansett om du bruker PC'n eller ikke. F. eks anti-virus programmene går jo hele tiden. E-mail systemet ditt sjekker kanskje for innkommet mail hver x antall minutter.

Når du skal kjøre defrag så lønner det seg å start maskinen i sikkerhetsmodus - da går det som regel kjappest. For å komme i sikkerhetsmodus så trykker du F8 under oppstart og da får du opp en meny med mange valg. Her velger du sikker modus.

Lykke til!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det som skjer, så du ikke får kjørt disk.frag, da?

Får du noen feilmeldinger?

Kommer du et stykke på vei?

Hva skjer? 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tar bare noen få prosent så starter det på nytt igjen. Det skjer hver gang... har til og med stått sånn et par netter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti det samme en gang på jobben. vi endte med å formatere hele PC-en... Det var ikke noe som nyttet. Kan jo hende at det finnes råd, men jeg har desverre bare denne erfaringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg også å slette alle unødvendige filer først, for eksempel midlertidige internettfiler, cookies o.l. Men det var rart du ikke fikk det til i sikkerhetsmodus, da....

Har du prøvd scandisk også?

Selv om det sikkert ikke er noe problem der.... 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Diskdefrag kjører dårlig hvis det ikke er nok ledig plass når den skal kjøre. Den flytter jo på filer, og hvis det ikke er nok plass til "Midlertidig" flytting, så sliter den. Det kan være det som er problemet ditt. Jeg tror det er enten 15% eller 20% som er den magiske grensen for hvor mye ledig plass du må ha for at det skal fungere noe særlig.

Slett alle temp-filer (cache) og cookies gjennom browseren din, og så alle temp-filer på maskinen din, og se hvor mange prosent ledig plass du har da. Hvis du trenger mer plass, kan du flytte store filer over på en annen del av harddisken din, eller lagre dem på diskett eller cd og slett dem så lenge. (Du har kanskje både en c: og en d: drive på harddisken.)

Jeg selv kjører defragmentering kontinuerlig på boksen min. Da defragmenterer den litt etterhvert, når systemressursene er lave. Veldig greit når man har en 80 gigs harddisk, eller en 10 gigs for den saks skyld.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Klikk start

klikk kjør

skriv msconfig

Da får du opp systemkonfigurasjon,gå på generelt og klikk selektiv oppstart og ta bort haken på "last elementer i mappen oppstart"

Restart maskina ,da har du ingen program som kjører i bakgrunnen og burde kunne kjøre både scandisk og defrag.

Når du er ferdig kan du kjøre msconfig igjen og sette hake i normal oppstart ,da er alle bakgrunns programmene oppe og kjører etter restart.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

heisan!

Det høres veldig ut som om det er skjermsparer som "plager" diskdefrag en din!

Har du prøvd og ta den av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...