Gå til innhold

Hvorfor er hjemmelaget piza best

Fremhevede innlegg

Skrevet

"alle" sier at hjemmelaget pizza er best og kjøpepizza smaker bæsj og alt slikt.

Gjelder dette pizza på restaurant også, som Peppes? De har jo mer fyll og smak en butikkpizzaen. Men hvorfor er hjemmelaget best? Er den faktisk best, er den best bare fordi du har laget den eller er det bare fordi man selv bestemmer fyllet?

Og hva er hjemmelaget? Er det den du lager i ditt eget hjem eller er det hjemmelaget om du spiser hos en venn, eller om du er i et selvskap og spiser hos noen andre selv om man ikke kjenner alle?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns pizza fra restaurant er aller best.

Mens den fra hjemme er mer for sentimentale grunner tenker jeg. Minner om da var man var liten, hele familien samlet seg og laget pizza sammen, før vi leide en film og så den mens vi spiste pizza.

Pappeske pizza....det spiser jeg ikke engang. Har prøvd en haug forskjellige, men enda ikke funnet en som er god nok til at jeg gidder å kjøpe flere ganger.

Skrevet

Jeg tror den litt vonde smaken til ferdigpizza kommer av e-stoffer og at den er frossen.

Jeg lurer mest på hvorfor jeg ikke får til restaurantsmak når jeg lager den hjemme. Jeg prøver å "herme" så godt det lar seg gjøre.

Noen pizzakokker her som vet?

Skrevet

Det beste er skikkelig god pizza på restaurant, helst italiensk.

Så kommer hjemmelaget.

Så kommer frossenpizza.

Det betyr ikke at frossenpizza smaker drit, de italienske er jo helt OK, men hjemmelaget smaker alltid noen hakk bedre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror den litt vonde smaken til ferdigpizza kommer av e-stoffer og at den er frossen.

Jeg lurer mest på hvorfor jeg ikke får til restaurantsmak når jeg lager den hjemme. Jeg prøver å "herme" så godt det lar seg gjøre.

Har du pizzaovn da? Det skal mye til å få deigen riktig uten riktig ovn. Det som kan hjelpe er å kjøpe en granittplate (eller en overpriset pizzastein) til å legge pizzaen på i ovnen.

Skrevet

Har du pizzaovn da? Det skal mye til å få deigen riktig uten riktig ovn. Det som kan hjelpe er å kjøpe en granittplate (eller en overpriset pizzastein) til å legge pizzaen på i ovnen.

Hvor får man kjøpt en granittplate i passende størrelse? Jeg liker mine egne hjemmelagde pizzaer, men bunnen blir aldri helt sånn som jeg vil ha den.

Skrevet

Nei, vanlig stekovn. Vil en sånn plate utgjøre så stor forskjell i smaken altså?

Skrevet

Bunnen vil bli mye bedre :) Det går an å kjøpe pizzastein på diverse kjøkkenbutikker, men de koster det mer enn om du for tak i en steinskjærer og får ham til å skjære en plate til deg. Tror den skal være ca 5 cm tykk

Skrevet

Fordi bunnen er hjemmelaget og smaker fantastisk... og fordi vi kan velge hvilke godsaker vi vil ha på den etter hva vi liker best og så kan vi ta så mye ost vi vil på den nam nam.... :sikle:

• Liker 1
Skrevet

Fordi at pappa lager verdens beste pizza! Mamma trår til med hjemmelaget speltbunn, og fyllet til pappa.... Mmmmm! Det blir ikke bedre!

Skrevet

Jeg synes min egen hjemmelagde er den aller beste. Delvis fordi jeg får den helt fersk og rykende varm, delvis fordi jeg får bestemme selv nøyaktig hva jeg har på pizzaen og i saus og deig, delvis fordi jeg bruker kun førsteklasses, deilige ingredienser.

Selv er jeg absolutt ingen fan av Peppes og andre telepizza-kjeder, og synes ikke de smaker det minste bedre enn de beste ferdigpizzaene. Unngås derfor fullstendig. Mulig pizza på en "ekte italiensk" pizzaresturant vil smake mye bedre, men jeg har så langt ikke opplevd en som i mine øyne slår min egen hjemmelagde.

De fleste andre hjemmelagde pizzaer jeg har prøvd har vært veldig gode; min "ex-svigermor" lagde en helt nydelig en, og jeg drømmer fremdeles om den jeg fikk servert hos naboen da jeg var 10. Andre derimot er ikke like flinke; min ex feks. lagde pizza med kun ketchup og kjøttdeig, og min mors favoritt er med pølsebiter og masse rømme. Allikevel stiller selv disse i en klasse godt over kjøpepizzaer.

Skrevet

Sånn som jeg ser det er hjemmelaget pizza og restaurantpizza to forskjellige retter. Såvidt jeg har forstått er det de færreste som prøver å lage "restaurantpizza" hjemme - de lager sin egen, hjemmelagde pizza. Her kommer det personlige preget inn. Jeg er ikke stor fan av den typiske hjemmelagde pizzaen, utkjevlet i langpanne, med tomatpuré som saus og store mengder fyll. Men det er smak og behag. Det stemmer nok det Jan Vardøen sa i masterchef: "Pizza er litt som sex. Uansett hvor dårlig det er, så er det litt godt likevel." :)

• Liker 1
Gjest Diamant
Skrevet

Hjemmelaget pizza er best fordi man velger akkurat de ingrediensene man vil ha rett og slett :jepp:

Skrevet

Hjemmelaget pizza er i særklasse best for det smaker faktisk av råvarene og ikke av salt.

For meg er restaurantpizza skikkelig italiensk pizza bakt i steinovn med 2-3 enkle ingredienser. Peppes og deslike kan ikke kalles restaurant. Til det er det for elendig kvalitet.

Skrevet

Hjemmelaget pizza slår ikke en ordentlig god italiensk fra restaurant, men det slår lett de jeg har smakt fra peppes, dolly osv, og alt av frossenpizza.

Jeg er ikke så glad i den typiske hjemmelagde med et lass kjøttdeig i tomatsaus (min egen vri er best), men dette er også mye bedre enn peppes eller frossen.

Frossenpizza er ok et par ganger i året, men da skal det være en Ristorante eller Originale.

Skrevet

Stemmningen gjør jemmelagd pizza best fordi da er det helg:)

Vi lager alltid pizza på fredagskveldene og koser oss med pizza og vin. Da er det god stemmning og vi slapper godt av.

Jeg syns de har god pizza på peppes også, men der spiser vi fordi vi trenger kjapp mat og gjerne har det litt travelt. Det gir ikke samme godfølelsen, som å vite at helgen ligger blank og fin foran meg.

Skrevet

Jeg sier i alle fall ikke det!

De beste pizzaene jeg får er ute på italienske restauranter. En tynn håndlaget sprø bunn med god saus, mozarella og spekeskinke

Skrevet

Hvilke e-stoffer da? Og hvorfor skulle de som lager pizzaen bruke tilsetningsstoffer som gjør smaken verre - de er da interessert i å selge produktet sitt?

Skrevet

Jeg er kokk på en av dinne typiske kjedene. Forskjellen er nok hovedsaklig ovnen, for bunnen, tomatsausen og fyllet er ganske basic i restauranten også. Forskjellen er nok at vår ovn steker pizzaen på endel høyere grader enn du får til med din egen, pizzaen er nemlig ferdig på 7 min.

Dere som kritiserer peppes, dolly osv (skal ikke si jeg er alt for fan lenger selv, har spist for mye av det siden jeg begynte å jobbe der) har dere prøvd de italienske variantene? De vanligste på disse restaurantene er amerikanske, og har dermed tykkere bunner og vil automatisk bli et helt annet måltid enn på et italiensk restaurant.

Jeg er selv mest glad i hjemmelaget.

Skrevet

Jeg liker at jeg kan putte akkurat hva jeg vil på pizzaen. I tillegg er min hjemmelagde bunn litt grov, og metthetsfølelsen blir dermed en helt annen. Jeg liker også å vite hva som er i bunnen og i fyllet, dvs. lite/ikke salt, ikke sukker og rene råvarer, gjerne økologisk eller kortreist. Frysepizza kan ikke måle seg med hjemmelaget. Synes hjemmelaget er bedre enn restaurant-pizza av typen Peppes, Dolly, som jeg ofte synes blir litt kjedelig, i tillegg til at fyllet ofte ikke er godt spredt, eller det er altfor mye ost, og lite av annet fyll.

Det eneste som kan måle seg med hjemmelaget er en skikkelig god italiensk pizza, men jeg må innrømme at det er langt mellom de som er ordentlig gode og bedre enn hjemmelaget. Får noen ganger inntrykk av at pizzaen er "italiensk" bare fordi bunnen er tynn og den er stekt i steinovn, men det må litt mer til...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...