Gå til innhold

AAP og flytte utenlands?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går på AAP, kommer til å få uføretrygd senere forhåpentligvis.

Har planer om å eventuelt flytte til Sverige da min mann har fått tilbud om jobb der.

Er det noen som vet reglene rundt dette (altså ikke synsing og meninger, men regler).

Jeg vet jeg kan ringe NAV, men jeg vil helst ikke at min saksbehandler skal vite om dette før jeg har undersøkt mer rundt dette.

Vil jeg miste AAP og vil min sjanse for å få uføretrygd bli borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hovedregelen er at AAP bortfaller ved flytting til utlandet, jfr. Folketrygdlovens § 11-3:

§ 11-3. Opphold i Norge

Det er et vilkår for rett til ytelser etter dette kapitlet at medlemmet oppholder seg i Norge.

Ytelser kan likevel gis til et medlem som i henhold til sin aktivitetsplan, jf. arbeids- og velferdsforvaltningsloven § 14 a, får medisinsk behandling eller deltar på et arbeidsrettet tiltak i utlandet.

Et medlem kan også få ytelser etter dette kapitlet i en begrenset periode under opphold i utlandet dersom det kan godtgjøres at utenlandsoppholdet er forenelig med gjennomføringen av den fastsatte aktiviteten, og ikke hindrer Arbeids- og velferdsetatens oppfølging og kontroll.

Mitt råd er å vente med flytting til du har fått innvilget uførepensjon. Eller du kan begynne på uføremølla på nytt når dere flytter. Whatever suits you best...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...