Gå til innhold

Noen som vil prøve en kake?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lagde en kake som kalles stratoskake i helga.. Men den ble så rar. Enten var oppskriften feil, eller så gjorde jeg noe feil et sted. Den ble veldig god på smak, men jeg fikk ikke til bunnene. Da skulle nemlig marsipan og sukker blandes (som jeg ikke helt skjønner hvorfor.. marsipan er jo så søtt). Også skulle det blandes i 3 eggehviter i dette. (eggehviter og sukker blir jo marengs?!) Det ble så en røre som skulle deles i to, og stekes.. for å få to bunner. Du kan jo tenke deg hvordan mine ble.. helt deigete, og umulig å få ut av formen de ble stekt i. Bunnene ble også helt harde etter kaken var ferdig, men veldig god på smak. Hadde selvfølgelig vært bedre hvis jeg hadde klart å fått bunn over hele kaka.... :sur:

Kanskje noen vil prøve kaka, og gi meg en tilbakemelding på hvordan deres ble? :)

200 g sukker

400 g ekte marsipan

3 eggehviter

Stratoskrem:

3 dl. fløte

1 pakke ferdig vaniljekrem

1 plate stratossjokolade

Fyll:

65 g. mørk sjokolade

1 dl. fløte

1 ss. honning

1 ss. smør

Pynt:

1 plate stratos

Kjør marsipan og sukker godt sammen i en kjøkkenmaskin og tilsett eggehviter litt etter litt til det blir en deig.

Fordel deigen i to runde kakeformen, ca 20 cm i diameter.

Stekes i ovnen på miderste rille ved 180 grader i 8-10 min. (Jeg stekte den litt lenger)

Pisk fløten stiv og bland i vaniljekrem og finhakket stratossjokolade.

Begynn med den ene bunnen, og smør på stratoskremen. Legg så på den andre bunnen og sett kaken kjølig mens du laget fyllet.

Kok opp fløte og honning og hell det over sjokoladen. Bland det godt sammen så sjokoladen smelter. Tilsett smøret og kjør det glatt med en stavmikser.

Hell fyllet oppå stratoskremen, og la kaken stå kaldt en stund før du drysser hakket stratos på toppen.

Lykke til, og tusen takk hvis du vil hjelp meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke tilgang til alle ingrediensene så kan ikke hjelpe, men måtte bare gratulere, du har klart å finne den mest usunne kaka jeg har hørt om så langt ;)

• Liker 3
Skrevet

Haha.. ja, den er helt forferdelig. Jeg orket ikke et helt stykke en gang. Men jeg er så glad i å bake, så jeg måtte bare prøve :P Det "verste" er at den er fra et bilag fra Hjemmet ;)

Skrevet

Er det meningen at dette skal være en slags maremgsbunn? Det høres ut som voldsomme mengder sukker i forhold til eggehvitte. Smurte for formene og bruke bakepapir.

Kommer ikke til å prøve den, den hørtes kvalmende ut. Enorme mengder sukker i tilegg til Stratos som er en veldig søt sjokolade.

Skrevet

Er det meningen at dette skal være en slags maremgsbunn? Det høres ut som voldsomme mengder sukker i forhold til eggehvitte. Smurte for formene og bruke bakepapir.

Kommer ikke til å prøve den, den hørtes kvalmende ut. Enorme mengder sukker i tilegg til Stratos som er en veldig søt sjokolade.

Var det jeg trodde, men det ble det absolutt ikke. Jeg ser egentlig ikke hvordan den bunnen passer inn i kaka i det hele tatt....

Skrevet

Jeg ville sendt en mail til Hjemmet og spurt om det er trykkfeil i oppskriften, det høres nesten sånn ut.

Skrevet

Ja, kanskje jeg skulle gjort det :) Noe må være galt :P Takk for tips!

Gjest Spinell
Skrevet

Gjorde et aldri så lite googlesøk på stratoskake, og da kom det ikke opp mange treff som skulle tilsi at noen hadde fått til en vellykket kake, gitt.

Resultater i kortform:

-ser ut som et takras

-bunnen brente seg fast

-bunnen ble ikke stekt

-kremen stivnet ikke

En gjengangerfeil er tydeligvis at en ikke bruker bakepapir i formen...

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg har laga ein liknande botn ein gong. Då reiv eg marsipanen, og så piska eg sukker og eggekvite til marengs. Så vendte eg den rivne marsipanen inn i marengsmassen og breidde massen ut i forma med bakepapir. Då vart det ein fin kakebotn, litt kransekakeaktig, men lettare.

Skrevet

Bra det ikke bare er meg som har mislykket med den kaka her da...

Tror ikke jeg prøver den igjen, for å si det sånn.

Alt Godt: Det var et bra tips :) Hørtes lettere ut da, ja. Rart at Hjemmet ikke har fått med seg den måten..

Skrevet

Har ikke tilgang til alle ingrediensene så kan ikke hjelpe, men måtte bare gratulere, du har klart å finne den mest usunne kaka jeg har hørt om så langt ;)

Hvorfor? Kaken inneholder jo både mandler, egg, mørk sjokolade og kremfløte. Masse næringsstoffer i det, vel? ;-) Nei, men seriøst, det må da finnes andre kakeoppskrifter som er mindre sunne enn denne uten at man trenger å lete hardt etter dem?

• Liker 1
Gjest BabyBlue
Skrevet

Hvorfor? Kaken inneholder jo både mandler, egg, mørk sjokolade og kremfløte. Masse næringsstoffer i det, vel? ;-) Nei, men seriøst, det må da finnes andre kakeoppskrifter som er mindre sunne enn denne uten at man trenger å lete hardt etter dem?

Oreokake?

Skrevet

Oreokake?

Kaka var ca like mektig som oreokake. Men oreokake er mye bedre :) :O Og kanskje enda mindre sunn ja.

Gjest Mauna Lee
Skrevet

flyter bunnen utover, eller går det an å bare tegne opp sirkler på bakepapiret og bre røren utover? (sånn som når man lager marengsbunn).

Skrevet

flyter bunnen utover, eller går det an å bare tegne opp sirkler på bakepapiret og bre røren utover? (sånn som når man lager marengsbunn).

Den var rimelig umulig å gjøre noenting med egentlig. Med det kan ha vært litt min feil også :P

Skrevet

som skjokoman så synes jeg denne kaken høres utrolig god ut,

også er det egentlig greit at de er litt mektige for da slipper man å klare å spise så mye hehe :gjeiper:

Må prøves til helga :Nikke:

Skrevet

Trykkfeil kanskje? Mandler i stedet for marsipan?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...