Gå til innhold

Inkasso på kredittkort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser i denne artikkelen at en av de som ble intervjuet ble "truet med inkasso" etter å ha shoppet opp 10 000 kr med kredittkort.

Hvordan ender man opp med inkassokrav på kredittkortet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved å ikke betale det skyldige innenfor de gitte fristene. Så enkelt er det. Dersom avdragene ikke betales, vil hele summen forfalle til betaling samtidig, og dersom man da ikke betaler, går gjelden til inkasso.

Kredittkortselskapene bedriver ikke veldedighet, og vil ha pengene sine tilbake, med klekkelige renter.

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i denne artikkelen at en av de som ble intervjuet ble "truet med inkasso" etter å ha shoppet opp 10 000 kr med kredittkort.

Hvordan ender man opp med inkassokrav på kredittkortet?

Ved at en misligholder betalingen til kredittkortet, og hele summen går til forfall til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Ok, takk for svar.

Har brukskonto og kredittkonto i Skandiabanken, og når jeg tenker etter trekkes det en fast sum hver måned fra brukskonto over til kredittkonto. Så da blir jeg vel "passet på" av Skandiabanken? Trenger ikke være redd for noen inkasso? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS!

Jeg har også konto hos Skandiabanken. For noen år siden fikk jeg innvilget kreditt på 10 000 på den kontoen (hadde jobb da), og den har aldri gått til inkasso, selv om mønsteret har vært slik at den har vært i 10 000 i minus som regel, heller enn i null. Så lenge man ikke går mer i minus enn det man har innvilget kredit, sender ikke Skandiabanken ut inkassovarsel. Det de derimot gjør, er at hvis du går over den grensen, så sender de rimelig kjapt ut et brev hvor de oppfordrer deg til å betale inn det som går over den allerede innvilgede kreditten. Betaler du det innen fristen de setter, er det ingen problemer.

En bekjent av meg har innvilget 70 000 i kreditt i samme banken, og samme greiene gjelder for h*n. Kan være 69 000 i minus uten reaksjon fra banken (bortsett fra at de trekker renter da, tilsvarende de rentene du ville mottatt om du ikke hadde vært i minus)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Uglefot

Kan noen forklare meg hva i all verden en 18åring skal med kredittkort??? Er det bare jeg som er totalt ute på jordet når jeg reagerer på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Normalfordeling

Fordi en del banker automatisk gir deg et kredittkort når du blir 18 år og allerede er kunde i banken. Spiller ingen rolle om du går på videregående og har null i inntekt. Horribel praksis i mine øyne. Selvfølgelig lar noen seg friste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS!

Jeg har også konto hos Skandiabanken. For noen år siden fikk jeg innvilget kreditt på 10 000 på den kontoen (hadde jobb da), og den har aldri gått til inkasso, selv om mønsteret har vært slik at den har vært i 10 000 i minus som regel, heller enn i null. Så lenge man ikke går mer i minus enn det man har innvilget kredit, sender ikke Skandiabanken ut inkassovarsel. Det de derimot gjør, er at hvis du går over den grensen, så sender de rimelig kjapt ut et brev hvor de oppfordrer deg til å betale inn det som går over den allerede innvilgede kreditten. Betaler du det innen fristen de setter, er det ingen problemer.

En bekjent av meg har innvilget 70 000 i kreditt i samme banken, og samme greiene gjelder for h*n. Kan være 69 000 i minus uten reaksjon fra banken (bortsett fra at de trekker renter da, tilsvarende de rentene du ville mottatt om du ikke hadde vært i minus)

TS her.

Takk for godt svar. Da vet jeg at inkasso og betalingsanmerkninger ikke er noe jeg trenger å bekymre meg for.

Syns også det er fæle greier at de forskjellige bankene pusher kredittkort. Da jeg opprettet studentkonto i Postbanken fikk jeg et kredittkort fra dem, fordi det var "med i pakka". Var ikke så fornøyd med det, litt irritert faktisk. Hvordan kan de vite hvem som ender opp med det kortet i hendene, bruker pittelitt over evne og plutselig er på inkassokjøret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...