Gå til innhold

Snudd døynet helt syyykt!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sover ca fra 09:30 - 19:30.

Hvordan er det lurt å snu døgnet "tilbake".

Døgne, og legge seg tidlig, eller skal jeg legge meg nå? (Får evt ikke sove før 08-09)

*Fortvilaaaa*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å holde deg våken til i kveld? Jo lenger du klarer å holde deg, jo bedre?

Skrevet

Ja har prøvd det. Jeg har enormt behov for søvn, så det er så vanskelig. Jeg har hatt denne døgnrytmen i 5-6 uker. Får vel kanskje bare prøve det igjen.

Skrevet

Ok. Hold deg vekk fra sengen. Ikke gå på soverommet før du skal legge deg. Vær aktiv. Jo mer, jo bedre. Kan du gå ut og gå en tur - flott! Da sover du i alle fall ikke. Jo lenger du holder deg, jo nærmere kommer du en god døgnsrytme.

Problemet her er også at du må finne på ting å gjøre når du har fått snudd døgnsrytmen riktig. Ikke sov fordi du kjeder deg. Ikke gå på soverommet før du skal sove.

Skrevet (endret)

.

Endret av runekki
Skrevet

Det enkleste for oss med stort sovehjerte er faktisk å legge seg når det begynner å være slitsomt å holde seg våken (si f.eks kl. 16 i ditt tilfelle), og heller stå opp kl. 02-05 om morgenen. Også gjør man finjusteringen litt etter litt ved å legge seg 1t senere hver kveld til man har fått ønsket rytme.

Selv kan jeg lett sove i 12t, så det er sjeldent et problem å snu om døgnet når jeg går inn for det.

Skrevet

Du får gjøre som jeg pleier ved jetlag. Hold deg våken til det er "normal" tid å legge seg på.

Skrevet

Jeg gjorde dette i flere omganger, det som fungerer best for meg, og gir mest stabilt og langvarig resultat, er å flytte leggetid en eller to timer hvert døgn (ikke for mye om gangen). Tilslutt legger jeg meg i 23-tiden og våkner uthvilt 8-9-tiden.

For å opprettholde den nye døgnrytmen bør du roe ned de siste par timene før du skal legge deg (unngå pc-bruk, dempe lys etc), stå opp når du våkner uansett om du kunne tenke deg å ligge litt til. Man bør og bli fysisk sliten i løpet av dagen.

Lykke til! Vi er nok mange som sliter med tendensen til å snu døgnet, jeg tror ikke min kropp forstår at døgnet er på 24 timer, den tror det er mer 30+ :tristbla:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...