Gjest caramiacaramella Skrevet 31. januar 2011 #1 Skrevet 31. januar 2011 Jeg har i det siste begynt å tenke mye på kostholdet mitt. Jeg er veldig kresen, og da utgår mye mat som jeg egentlig vet er nødvendig. Jeg spiser ikke de fleste typer kjøtt(spiser bare kylling og litt kjøttdeig), og heller ikke fisk. Det jeg spiser på en dag kan se slik ut: Frokost:2 skiver toast med et hardkokt egg Lunsj:Sandwich med kylling, salat og div grønnsaker Middag:Taco med veldig lite kjøtt og en stor porsjon grønnsaker Kveldsmat:Brødmat Snacks i løpet av dagen: Frukt, godteri, iblant chips Det eneste måltidet som varierer noe særlig er middagen, men jeg lager mye av det samme og det er ofte uten kjøtt. Hvis jeg spiser noe med kjøtt, tar jeg alltid bare en veldig liten porsjon. Jeg tar også en multivitamintablett daglig. Til opplysning er jeg 20, 169 høy og veier 60 kg. Hva tenker dere om dette kostholdet? Hva bør jeg endre på/spise mer eller mindre av?
Gjest Purple Haze Skrevet 31. januar 2011 #2 Skrevet 31. januar 2011 Du bør spise mye mer grønnsaker, mer frukt, mer fiber. Toast er jo ikke akkurat sunt, bruk veldig grovt brød. Kutt ut sukker og chips i størst mulig grad.
Gjest Lille-pus Skrevet 31. januar 2011 #3 Skrevet 31. januar 2011 En bit god fisk omtrent annenhver dag vil komme godt med, i tillegg til som Purple Haze så riktig sier: frukt, grønnsaker og fiber
Gjest caramiacaramella Skrevet 31. januar 2011 #4 Skrevet 31. januar 2011 Takk for råd begge to! Kanskje et dumt spørsmål, men hva er det mye fiber i? Grovt brød feks? Og lillepus, jeg kan ikke spise fisk som jeg skriver i det første innlegget:)
SmallTalk Skrevet 31. januar 2011 #5 Skrevet 31. januar 2011 Takk for råd begge to! Kanskje et dumt spørsmål, men hva er det mye fiber i? Grovt brød feks? Og lillepus, jeg kan ikke spise fisk som jeg skriver i det første innlegget:) Masse fiber i grovt brød, ja! Jo grovere brød, jo sunnere er det. Les av rundungen på posen, så ser du lett hva som er grovt og fint. Du finner fiber i det meste av grønnsaker også.
Gjest caramiacaramella Skrevet 1. februar 2011 #6 Skrevet 1. februar 2011 Masse fiber i grovt brød, ja! Jo grovere brød, jo sunnere er det. Les av rundungen på posen, så ser du lett hva som er grovt og fint. Du finner fiber i det meste av grønnsaker også. Takk skal du ha! Jeg vet imidlertid ikke hva rundungen er. Mistenker at det er noe som finnes i Norge. Jeg bor for tiden i utlandet saa akkurat det er nok ikke saa mye til hjelp:)
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2011 #7 Skrevet 1. februar 2011 Rundungen = rundingen som viser hvor mye fiber det er i produktet. Sjekk hvor mye kostfiber det er i de ulike produktene. Bør iallfall være over 15 g.Helst opp rundt 20
Gjest navnelapp Skrevet 1. februar 2011 #8 Skrevet 1. februar 2011 Mellommåltida dine bør bestå av frukt, nøtter, tørka frukt som aprikos og rosiner samt yoghurt. Desse tinga mettar lenger enn snop, og gir betre samvit. Du er ganske ung. Med tida kjem du til å byrje å like fleire ting, som til dømes fisk. Du bør prøve å utfordre deg sjølv litt på dette området, utan at du treng å ta sjumilssteg. Du kan byrje med å ta fisk viss du er på ein buffet, gjerne ein rett med saus og tilbehør, slik at sjølve fiskesmaken blir så dominerande. Det er viktigare å "trene" på å like fisk enn biff og andre typar raudt kjøt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå