Gå til innhold

Sauehold


Black_Magic

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med sau og kan gi meg noen tips?

Det har seg slik at vi muligens kjøper et gårdsbruk snart, med sau og det hele.

Problemet er da at jeg ikke har peiling på sau :unsure:

Så jeg trenger generell info om foring, lamming, ja, generelt stell av sau. Tips om nettsteder/bøker hvor jeg kan finne info mottas også med stor glede:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som har erfaring med sau og kan gi meg noen tips?

Det har seg slik at vi muligens kjøper et gårdsbruk snart, med sau og det hele.

Problemet er da at jeg ikke har peiling på sau :unsure:

Så jeg trenger generell info om foring, lamming, ja, generelt stell av sau. Tips om nettsteder/bøker hvor jeg kan finne info mottas også med stor glede:)

Det er IKKE venstrehåndsarbeid å drive med sau. Heldigvis har staten til en viss grad nå innsett at de fleste dyretragedier skjer på bakgrunn av manglende kompetanse og innført nye forskrifter for hold av sau, samt et kompetansekrav for å drive med småfe. Dette betyr at du gjennom kurs må kunne dokumenter at du kan ivareta dyrenes på en skikkelig måte og at du har inngående forståelse av arten.

Jeg vil anbefale det å kjøpe boken helse og velferd hos sau av synnøve vatne og lese denne nøye.

ellers bør du kontakte ditt lokallag i sau og geit for å få informasjon om kurs mv. Nå vet jeg ikke hvor mange sauer du ser for deg, men om det er snakk om at du skal drive med dette i litt større skala, er det aller beste du kan gjøre etter min mening å kontakte en erfaren sauebonde, slik at du kan få til en slags fadderordning. Du kommer til å sette pris på å kunne ha noen å ringe til etterhvert.

Ellers bør du lese forskrift for hold av sau inngåendeØ

http://www.regjeringen.no/nb/dep/lmd/dok/regpubl/stmeld/20022003/stmeld-nr-12-2002-2003-/6/2/4.html?id=328443

En god del annen info finner du også på http://animalia.no/Tjenester/Helsetjenesten-for-sau/

Du må også ta kontakt med mattilsynet før du starter opp.

Hilsen dyrlege

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...