AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #1 Skrevet 31. januar 2011 Jeg får besøk av en som har allergi mot mel og melk. Føler aldri hun forsyner seg med noe som helst når jeg setter fram...så lurer på om noen har tips om noe snacks o.l som en kan servere til noen med disse allergiene? Setter pris på svar:)
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #2 Skrevet 31. januar 2011 Popcorn, eller oppskåret frukt, feks?
Zzyzx Skrevet 31. januar 2011 #3 Skrevet 31. januar 2011 Grønnsaker kuttet i staver med guacamole som dip? Frukt er vel heller ikke noe problem.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #4 Skrevet 31. januar 2011 ... og tortillachips (mais) med tomatsalsa og guacamole. Lag salsa og guacamole selv, så er du sikker på at de ikke inneholder noe av det hun ikke tåler.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #5 Skrevet 31. januar 2011 Forsiktig med dip dersom det inneholder melkeprodukter av noe slag. Allergi mot melk innfatter ALT med melk i.
Gjest *Twinklestar* Skrevet 31. januar 2011 #6 Skrevet 31. januar 2011 bare en liten påminnelse. jeg har selv allergi mot melk og mel, og jeg forsyner meg sjelden rett og slett fordi jeg ikke er så glad i sånn snacks. har aldri vært det. det har med andre ord ingen ting med at jeg ikke tåler det å gjøre (bare sånn at du ikke blir kjempeskuffa viss hun ikke spiser så mye)
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #7 Skrevet 31. januar 2011 bare en liten påminnelse. jeg har selv allergi mot melk og mel, og jeg forsyner meg sjelden rett og slett fordi jeg ikke er så glad i sånn snacks. har aldri vært det. det har med andre ord ingen ting med at jeg ikke tåler det å gjøre (bare sånn at du ikke blir kjempeskuffa viss hun ikke spiser så mye) men er det noe du adde likt å få servert da?
Betty77 Skrevet 31. januar 2011 #8 Skrevet 31. januar 2011 Se i glutenfri hyllene på butikken. Der er det både kjeks og div snacs laget av andre ting. Postet tidligere ei oppskrift på kjempegod sjokoladekake som jeg laget tidligere. Hverken melk eller hvete mel i den, og veldig godt mottatt av flere av mine venner som hverken drikker melk eller tåler vanlig hvetemel.. kan finne oppskriften om du er interessert.
Aelita Skrevet 31. januar 2011 #9 Skrevet 31. januar 2011 Se i glutenfri hyllene på butikken. Der er det både kjeks og div snacs laget av andre ting. Postet tidligere ei oppskrift på kjempegod sjokoladekake som jeg laget tidligere. Hverken melk eller hvete mel i den, og veldig godt mottatt av flere av mine venner som hverken drikker melk eller tåler vanlig hvetemel.. kan finne oppskriften om du er interessert. Den er i allefall jeg veldig interessert i, setter pris på om du vil poste den igjen.
Betty77 Skrevet 31. januar 2011 #10 Skrevet 31. januar 2011 Den er i allefall jeg veldig interessert i, setter pris på om du vil poste den igjen. Kom på at den har jo kesam i seg. Se på denne tråden, postet flere oppskrifter her: http://forum.kvinneguiden.no/?showtopic=534621 Tåler denne personen evt rismelk, soyamelk og spelt mel? Dette er jo matvarer dyrket frem på en helt annen måte og flere med slik allergi tåler vanligvis disse. Ville evt sjekket sånn i tilfelle
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #11 Skrevet 31. januar 2011 http://ninian.blogg.no Masse oppskrifter på mat og snacks uten melk, gluten og sukker.
Aelita Skrevet 31. januar 2011 #12 Skrevet 31. januar 2011 Kom på at den har jo kesam i seg. Se på denne tråden, postet flere oppskrifter her: http://forum.kvinneguiden.no/?showtopic=534621 Tåler denne personen evt rismelk, soyamelk og spelt mel? Dette er jo matvarer dyrket frem på en helt annen måte og flere med slik allergi tåler vanligvis disse. Ville evt sjekket sånn i tilfelle Det er jeg her som ikke er så glad i melkeprodukter fordi det blåser meg opp en del, og gjør meg litt uvel. Det ene kesambegeret tåler jeg helt greit, så lenge kaka ellers er så melkefri som den er. Takk for tråden.
Betty77 Skrevet 31. januar 2011 #13 Skrevet 31. januar 2011 Skjønner den ja. Prøv å unngå bakst med gjær også da ville jeg foreslått. Det gjør jeg selv. Selv om loff er godt til gryta en sjelden gang da.. Prøv deg fram med litt mere bakepulver istedet for dersom det står gjær i oppskriftene dine. Bare gjøre om til annen melk også og annet mel. Finnes også snacks man kan lage av dadler, mixe med litt kokesjokolade, rulle små kuler - drysse med litt kokos og vips så har man sundt, godt godteri
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #14 Skrevet 31. januar 2011 Forsiktig med dip dersom det inneholder melkeprodukter av noe slag. Allergi mot melk innfatter ALT med melk i. Selvsagt - derfor jeg presiserte at så lenge man lager dip selv, er man sikker på hva den inneholder.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #15 Skrevet 31. januar 2011 Tartillas med salt kan inneholde spor av melk, så ikke så lurt om hun er hyperalergisk. Men jeg synes du skal spørre henne om hva hun liker. Synes det stadig dukker opp på varene "kan inneholde spor av..." så har en følelse av det omtrent er det meste. Men det er vel i hovedsak g\for hyperalergiske?
SmallTalk Skrevet 31. januar 2011 #16 Skrevet 31. januar 2011 Fruktsalat er ihvertfall både melk- og glutenfri. Og det smaker så godt i seg selv at man ikke trenger krem, vaniljesaus eller vaniljekesam ved siden av.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå