Gå til innhold

Besvimelse ved menstruasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har flere ganger blitt så dårlig at jeg nesten har besvimt på grunn av menssmerter. Jeg begynner å kaldsvette, blir helt ør/ser ingenting, og det føles ut som om verden egentlig bare går rundt. Etter omtrent en halv time, forsvinner smertene mer og mer og jeg blir ekstremt trett. Kan sovne hvor som helst, og når som helst. Og dette fører selfølgelig til situasjonar hvor dette kan bli et stort problem! Er ikke alltid det er så ille, men det er allikevel ekkelt å vite at det kan skje.

Så jeg lurer på om det er noen andre som har det på samme måte? Og hva det er, og hva som evt. hjelper? P- piller har jeg ikke lyst å begynne på før jeg må, med tanke på alle bivirkningene osv.

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, føler med deg.

Jeg hadde det slik. Hadde så enorme smerter at jeg kunne svime av. Flere ganger svimte jeg av på badegulvet.

Det føltes nøyaktig slik du beskriver - med veldige smerter, kaldsvetting, svimmelhet. Nesten en litt "ruset" følelse (av mangel på en bedre forklaring). Helt slik ullen i hele kroppen, og klarte ikke å tenke klart, eller få med meg skikkelig det som skjedde rundt meg.

Dette varierer helt sikkert fra person til person, men for meg ble det ikke bedre før etter at jeg fikk barn. Da ble til gjengjeld omtrent alt av menssmerter borte. Men det er ikke å anbefale som kur, altså :)

Gjest Tsunade
Skrevet

Aller først: stakkars, stakkars deg! :klemmer:

Jeg hadde det slik da jeg var i tenårene; spydde, besvimte og blødde som en stukket gris.

Kunne ikke gjøre annet enn å ligge og grine til det ga seg, ingen pille hjalp.

Hos meg ble dette radikalt endret etter at jeg fikk barn.

Fortsatt har jeg sterke smerter og store blødninger(p-piller eller ei), men likevel ikke i nærheten av hvordan det var før.

For sikkerhets skyld bør du gå og få undersøkt deg grundig, for å se om det kan være noen medisinske grunner til plagene dine, f.eks. endometriose.

Som min gamle fastlege engang sa: "Det er bare sånn at noen plages mer enn andre, det er ingen rettferdighet i det."

Akk ja.

Skrevet

Jeg har det også slik. Enorme smerter, jeg besvimer slik du beskriver og kaster opp. Kaldsvetter og er så dårlig at jeg knapt skjønner hvem jeg er og hvor jeg er.

Da jeg gikk på p-piller slapp jeg dette. Jeg hadde vondt, og trengte smertestillende, men var aldri så dårlig at jeg ikke klarte å fungere. Det som hjelper nå er å ta en solid dose naproxen før smertene kommer, og fortsette med maksdose det første døgnet med mens. Snakk med legen din, det finnes medisiner som kan hjelpe.

Skrevet

Har det slik som deg.

Er ekstremt dårleg kvar gong. Har så jævlege smerter at eg kastar opp, og nokre gongar er det så vondt at eg mistar heilt bevisstheita.

Kaldsvettar og verkar noko sjukt i korsryggen.

Har høyrt at nattlysolje skal kunne lindre plagene, men har aldri prøvd det ut sjølv.

Skrevet

Takk for alle svar :) Godt jeg ikke er den eneste. Har tenkt å høre med helsesøsteren på skolen i morgen og høre hva hun sier!

Skrevet (endret)

Hadde det sånn jeg å. Pleide ikke å besvimme hver gang men har hendt at jeg har hatt det så vondt at jeg rett og slett har besvimt. Verken piller eller varmeflaske hjalp men etter jeg begynte på p piller så har smertene mine minsket litt i hvert fall. Jeg har fortsatt vondt men ikke såå vondt som jeg hadde før. For da hadde jeg virkelig vondt. Kunne ikke gjøre annet enn å ligge å vri meg i smerter. Nå går det litt bedre :)

Endret av smalls
Skrevet

uff :(

det høres ut som om du kan ha endometriose.

Symptomer ved endometriose

Smerter før og under menstruasjonen (noen få har smerter gjennom hele syklusen)

Smerter ved eggløsning

Smerter ved samleie

Infertilitet

Smerter ved avføring og/eller vannlating

Forstoppelse og/eller diarè

Tretthet, utmattelse, lavt energinivå

Kvalme

Kraftig og/eller uregelmessige blødninger

Smerter i korsryggen

Lav feber

Skrevet

uff :(

det høres ut som om du kan ha endometriose.

Symptomer ved endometriose

Smerter før og under menstruasjonen (noen få har smerter gjennom hele syklusen)

Smerter ved eggløsning

Smerter ved samleie

Infertilitet

Smerter ved avføring og/eller vannlating

Forstoppelse og/eller diarè

Tretthet, utmattelse, lavt energinivå

Kvalme

Kraftig og/eller uregelmessige blødninger

Smerter i korsryggen

Lav feber

Tror nok ikke det er endometriose, med tanke på at jeg bare har et-to av symtomene du nevner!

Skrevet

du trenger ikke ha alle symptomene som er skrevet ovenfor.

Men jeg ville helst sjekket det slik du beskriver smertene.

Skrevet

Uff ja, jeg skjønner hva du mener. Mine smerter minner veldig om de du har, men går som regel over etter en halv time/tre kvarter.

Iblandt er det så ille at jeg føler at jeg går helt ut av min egen kropp. Mumler for meg selv og raver rundt på badet som en tulling, bare venter på å kaste opp...

Det er ikke greit :(

Skrevet

Jeg hadde selv grusomme menssmerter før jeg fikk barn og har prøvd utrolig mye av skolemedisin, alternativmedisin og kjerringråd. Sterke smertestillende tok bort omtrent halvparten, så jeg klarte å sitte og gå, men måtte fortsatt være hjemme fra skole/jobb.

Har du snakket med legen din og fått smertestillende?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...