Gå til innhold

Joggespørsmål


madam_mim

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg trener til eit halvmaraton. Har løpt tidligere men aldri så langt.

Starta etter jul og spring no tre gangar i veka, ei intervalløkt, ei langøkt på 10+km og ei halvlang økt på 6-7km. Trener i tillegg styrketrening, som vanligvis er hovedtreninga mi.

Eg har begynt å få vondt i anklane etter løpinga, spesielt etter langturane.

Det er ganske kortvarig vondt, verker bare samme kvelden, men kjem tilbake under/mot slutten av neste økt.

Smertene kan egentlig ikkje kallast "smerter", meir småvondt, og det kjennes ikkje betent ut. Meir sånn som ein blir under føttene på lange gåturar, "vondt sliten".

Tenker jo at det er naturlig å få litt vondt når ein trener ganske mye meir enn før, men vil nødig pådra meg skader.

Så eg lurer på om andre som har vært i lignande situasjonar har opplevd detta? Er dette bare slitne anklar som verker litt? Eller bør eg foreta meg noe? I så fall ka?

PS: har gode løpesko og springer langturane ute på snø.

Tar imot alle innspill. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke joggesko har du og hvor gamle er de?

Ikke helt umulig at skoene er slitne eller du har sko med for liten demping. Dersom det er lenge siden du har jogget er det ikke uvanlig å bli sliten i føttene som du beskriver, selv om skoene er gode.

Det virker ikke som du trener for mye, så mengden tror jeg ikke du skal tenke på. Når det gjelder styrketrening, hvor mye trener du? Er målet ditt å løpe halvmaraton eller bygge muskler?

Dersom du trener mye styrketrening på benmuskulatur bør du kutte ut dette mens du jogger. Dette blir bare ekstra belastning på føttene. Men dersom du ikke ønsker kutte dette ut, kan du trene benmuskulatur så langt fra løpeturene som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er normalt.

Da jeg begynte å øke i kilometer fra, 5 og oppover fikk jeg litt vondter i anklene i starten, og litt knepping baki, akkurat som leddbåndet hoppet litt når jeg gikk ned trapper.

Pass på at du har gode sko. Vanligvis går vondtene over, men man vil jo kjenne at man har brukt kroppen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du bør gå til innkjøp av andre sko? Ta en tur til Løplabbet, der har de peiling. Der tester de også løpingen din, sånn at du får sko som passer føttene og springemåten din.

Håper smertene går over, bare pass på at det ikke blir verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som trenende må man lære seg til å identifisere hvorvidt man opplever en "fuck, i haven't been running for ages"-smerte eller en "fuck, this is an acute injury which means i have to take it easy for a while" og justere deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar. Ja du sistemann har nok veldig rett! Er enno litt usikker på hvilken av dei føkk-ane det drier seg om, men heller mot den første.

Amable: Skoene kjøpte eg i høst, og dei er nesten ikkje brukt, er noe asics greier, løpesko, ganske dyre men ikkje mange tusen liksom.

Akkurat no er målet er å springa halvmaraton i vår. Tidligare har det vært styrke/musklar. Styrketreninga no i løpeperioden er mest for å opprettholda styrke og muskelmasse, så det er bare to gangar i veka.

Anonym: Takk for innspill. Skal kjenna godt etter om ting endrer seg.

Antibac: Når eg befinner meg ein stad med Løplabbet vil eg nok gå dit. Men eg har egentlig ikkje råd å dra eins ærend for det no før løpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være skoene, men absolutt ikke sikkert.

Du vil opprettholde styrken i beina? Da holder det i massevis med jogginga di, så styrketreningen kan du like gjerne kutte ut. Da vil du ha mer igjen dersom du bytter ut 2 styrkeøkter med 1 joggeøkt, så du får 4 økter i uka med jogging. Hvis du fortsatt vil trene styrke er jeg helt sikker på det holder med ei økt i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...