Gå til innhold

Sterke mensensmerter

Fremhevede innlegg

Gjest Jente1990:)
Skrevet

Jeg sliter med sikkelig sterke mensensmerter. Det er et helvette så og si hver månde. Jeg blir ofte veldig svimmel og kvalm, så jeg besvimmer eller kaster opp. Smertene pleier som regel å vare i flere timer å.

Rundt 3 tiden i natt våknet jeg opp av kraftige smerter. Da hadde jeg selvfølgelig fått mensen. Jeg kjente jeg var utrolig kvalm men jeg måtte opp for å fylle vann på varmeflasken (tabeletter kan jeg ikke ta for de spyr jeg bare opp igjen) Varmeflaske pleier ikke å hjelpe såå mye men det er bedre enn ingen ting liksom. Da jeg skulle gå til kjøkkenet ble jeg sikkelig svimmel og besvimte på kjøkkengulvet. Da jeg våknet opp spydde jeg 3 ganger etter hverandre! Etter det ble jeg liggendes i sengen med sterke smerter. På toppen av det hele får jeg så vondt i korsryggen å. Det er helt grusomt.

I dag har jeg vært utrolig slapp og hatt null energi. Hatt litt sånn små vondt i magen men ikke så vondt som jeg hadde i natt. Har bare ligget rett ut i hele dag og nesten ikke spist.

Jeg har hørt det hjelper å gå seg en tur når man har vondt? Men det klarer jeg ikke. Som sagt så blir jeg så kvalm at jeg bare må ligge rett ut. Svett blir jeg ofte å.

Hva hjelper mot sterke mensen smerter? Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som meg når jeg har mensen. Det som hjelper for meg er å få noen til å massere meg med beroligende oljer, og om jeg stryker kjapt over skambeinet/livmoren. Tar også en paracet når den verste kvalmen har gitt seg.

Skrevet

Snakk med legen, så får du resept på noen tabletter som du skal ta rett før du får mensen, så døyver det veldig mye av smertene. Naproxen.

Eller så har man jo veldig mange forskjellige urteteer som skal virke mot smertene. Verdt å prøve.

Skrevet

Og jeg trodde jeg hadde det ille :overrasket: Har du tatt dette opp med legen din for å finne ut om det er en årsak til at smertene dine er så ille som de er?

Skrevet

Jeg var ille plaget med menssmerter....var sengeliggende første dagen, fikk smertestillende av legen, pinex forte ol, ingenting hjalp.

Men så for seks år siden så tok jeg akupunktur mot menssmerter, og de forsvant! Tro det eller ei, men den dag idag så merker jeg ikke at jeg får mensen engang! Ikke vondt i hele tatt, bare litt oppblåst første dagene. Ikke blør jeg så mye som jeg gjorde tidligere heller...

Så mitt råd er å prøve akupunktur!

Skrevet

Huff skjønner akkurat åssen du har det. Pleier ikke å besvime og kaste opp (det har skjedd) men jeg har kun sterke smerter. Jeg ligger ofte med en varmepute over magen og det pleier å hjelpe for meg i hvert fall. Tar jo litt tid før det blir bedre men det hjelper. Verste for meg er at jeg får kramper i beina. Vet ikke om dette er vanlig men det skjer ofte for meg.

Skrevet

Naproxen, fåes reseptfritt på apoteket.

Skrevet

får du sånn ekstremt vondt med en gang, eller begynner det litt i det små før det eksploderer? Isåfall må du ta smertestillende med EN GANG du kjenner antydning. Når du har fått så vondt som du beskriver er det som regel for sent med tabletter uansett oppkast eller ikke..

Skrevet

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver! Jeg prøvde "alt" av smertestillende, både reseptbelagte og ikke, og enten virket de ikke noe særlig, eller så ble jeg fullstendig slått ut. En kombinasjon av paracetamol og ibuprofen var etter det jeg kan huske det som fungerte best, men jeg var likevel stort sett sengeliggende den første mensdagen. Uansett kan jeg skrive under på det AB over meg skriver; tablettene må tas FØR det begynner å gjøre vondt!

Jeg var også innom akupunktur og homeopati, uten nevneverdig effekt. P-piller ble redningen for min del!

Gjest Jente1990:)
Skrevet

Jeg får som oftest mensen på natta eller på morgenen. Natt til søndag så våknet jeg brått opp med sterke smerter og da var det ikke så mye jeg kunne gjøre. Jeg hadde følt på meg jeg ville få mensen rundt denne helga og jeg tok faktisk smertestillendes på lørdag kveld da jeg la meg men jeg våkna opp med sterke smerter noen timer senere.

Smertene pleier som regel å komme veldig brått. Sånn plutselig. Men hender også jeg får litt små vondt først før det braker løs. Da tar jeg smertestillendes så fort jeg kan før det blir for ille.

Skrevet

Hvor lenge har du hatt mensen, og hvor lenge har du hatt slike smerter? Hvis det er noe som først har dukket opp i senere tid ville jeg kanskje vurdert en tur til legen.

For min egen del var det ikke så ille det første året (fikk mensen da jeg var 12), men det ble gradvis verre i løpet av ungdomsskolen husker jeg. Moren min var likedan da hun var yngre, og sa det ikke ga seg før etter at hun fikk barn. Da var hun over 30. Jeg tør nesten ikke tenke på hvordan det vil bli å slutte på p-piller igjen. Grøss!

Skrevet

Jeg brukte p-sprøyter. Da slapp jeg unna mensen og også smertene. Funker kanskje ikke på alle, men på meg var det gull verdt.

Ellers anbefaler jeg også naproxen hvis du ikke har prøvd det. Etter å ha slitt i årevis med dårlig eller ingen effekt av paracet og lignende så fikk jeg en aha-opplevelse da jeg prøvde naproxen. De er spesielt beregnet på menssmerter.

Og uansett: Snakk med legen! Ei venninne av meg har det ganske likt deg. Hun har fått påvist endometriose som betyr at hun har cyster på eggstokkene. Relativt ufarlig, men veldig veldig vondt. I hennes tilfelle hjelper det med p-pillene Marvelon.

Skrevet

Huff, jeg kaster ikke opp men ellers er det ganske likt. Starter veldig brått, som oftest våkner jeg av det på natta og det er allerede for sent å ta noe for det. Blir den varmeposen som alltid ligger klar ved siden av senga. Jeg har barn og det har faktisk bare blitt verre etter at jeg fikk de. P-piller og diverse annen prevansjon hjelper ikke så jeg vurderer å fjerne livmora nå.

Jeg fikk Voltaren mot smertene av legen, de hjalp men blødningene nådde nye høyder. Uansett verdt ett forsøk for deg hvis ikke du har spesielle problemer med nyrene.

Gjest Galithralia
Skrevet (endret)

Uff du har det skikkelig ille du! Jeg har og smerter som eksploderer inni meg (føles ut som om noen prøver å rive meg opp innvendig) og er veldig kvalm, men kaster sjeldent opp.

Naproxen sluttet å fungere på meg, så nå tar jeg Cataflam som jeg får på resept av legen.

Jeg vet ikke om mine ritualer fungerer på deg, men annenhver måned er verre for meg, da kan det hende jeg kjenner det litt i magen og siden jeg går på p pillen så vet jeg at den kommer den 3 dagen på sukkerpillene. Enten på kvelden eller tidlig morgen på den 4 dagen. Pleier å ha en varmflaske i sengen, og tar to piller med en gang jeg merker jeg har vondt eller blødning. Så ligger jeg i ro hele dagen med en varmeflaske på magen. Jeg drikker flere kopper kamomille te - det roer det litt ned. Også når smertene herjer som verst gjør jeg pusteøvelser. Nesten som gravide - det hjelper meg litt!

PS: Jeg gfikk sjekket eggstokkene mine, da legen min trodde at årsaken til så store smerter var vannsyster (vet ikke hvordan det skrives) - kanskje du kan sjekke om det og, hvis du allerede ikke har gjort det?

Endret av Galithralia
Gjest Applecore
Skrevet

Man kan få Naproxen på resept fra legen; de er litt sterkere.

Og de må som sagt tas før smertene setter i gang, så når du vet at du skal ha mensen kan du like gjerne ta et par med en gang.

Bor du sammen med noen? I så fall kan du spørre om de vil massere ryggen din litt.

Mannen min pleier å massere korsryggen min forsiktig mens jeg sitter foroverlent i "lotus-stilling", det pleier å hjelpe mye (Obs! Det er viktig å ikke massere for hardt, det er ikke bra for nyrene og så gjør det dessuten vondt.)

Jeg hadde veldig mye smerter før, jeg var overlykkelig da søsteren min introduserte meg for Naproxen.

Nå går jeg på p-piller, it's heaven!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...