AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #21 Skrevet 31. januar 2011 Norgespartiet, ja. Leste litt rundt på sidene deres, her var det masse mat, gitt! Klart det finnes historier. Men de finnes på den andre siden, også. Jeg kjenner til et tilfelle hvor barnevernet er altfor tafatte, de burde forlengst bidratt til at far fikk omsorgen for sine to små barn, mens mor burde hatt dem på helgesamvær, under tilsyn. Skal ikke gå inn på historien her, men ser at i dette tilfellet vifter barnevernet med flagget hvor det står "frivillige tiltak", og den sylskarpe, intelligente, men psyke moren trekker gang på gang det lengste strået. Far og mange andre rundt barna fortviler, men kan lite gjøre.
Sulosi Skrevet 31. januar 2011 #22 Skrevet 31. januar 2011 Norgespartiet, ja. Leste litt rundt på sidene deres, her var det masse mat, gitt! Klart det finnes historier. Men de finnes på den andre siden, også. Jeg kjenner til et tilfelle hvor barnevernet er altfor tafatte, de burde forlengst bidratt til at far fikk omsorgen for sine to små barn, mens mor burde hatt dem på helgesamvær, under tilsyn. Skal ikke gå inn på historien her, men ser at i dette tilfellet vifter barnevernet med flagget hvor det står "frivillige tiltak", og den sylskarpe, intelligente, men psyke moren trekker gang på gang det lengste strået. Far og mange andre rundt barna fortviler, men kan lite gjøre. Barnevernet har høy terskel for omsorgsovertakelse, men om friville tiltak ikke løser problemene så ender det med overtakelse på sikt. Forøvrig kjenner jeg flere som har ett eller flere egne barn i fosterhjem som er veldig glade for den hjelpen de har fått. En av dem har fått åpning til å ta opp saken på ny om hun ønsker barnet tilbake men ønsker ikke å gjøre det pga da må barnet bytte skole, venner og sitt faste vante som det har hatt siden det var ett år gml.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #23 Skrevet 31. januar 2011 Jeg er en av de som også har trodd at BV var til for barnas beste og var der for å hjelpe. Så feil kan man ta. Vi får hjelp og har ikke noe annet å si enn "TAKK". Vi får hjelp pga økonomiske grunner.Nå vil du nok si at vi ikke har lang nok erfaring, men tro meg det har vi. Og vi har ikke møtt noe annet enn smil og hjelpsomme personer når vi har slitt. 1
Kontormus Skrevet 31. januar 2011 #24 Skrevet 31. januar 2011 Det høres jo virkelig ut som at utgangspunktet for hele smørja var dere foreldres dårlige evne til å samarbeide? Men, klart, greit å ha andre å skylde på. Og hvem skylder du på som må skrive slike meningsløse kommentarer om ting du ikke har greie på? Det ligger mange flere elementer i denne saken som jeg ikke vil komme inn på her, men jeg kan nevne at gutten var påstått å være for tynn. Og det måtte selvsagt være fordi han ikke fikk mat. Men læreren måtte "dessverre" rapportere at han hadde med orntlig matpakke hver dag... 2
Sulosi Skrevet 31. januar 2011 #25 Skrevet 31. januar 2011 Vi klandrer barnevernet, fordi de nektet å la hun bevise at hun hadde vært rusfri i over 3 mnd, de NEKTET BLANKT å ta den prøven så hun kunne bevise at hun klarte det. De tok fra hun alt håpet - og den grunnen hun hadde til å fortsette som rusfri. De har ikke lov til å nekte å ta en slik prøve, for så å prøve å tvangsinnlegge hun på et senter for gravide narkomane (der det er masse smugling av narkotiske stoffer), noe hun IKKE ville til, for hun ville vekk fra det miljøet, ikke tilbake til det. Hun var endelig på beina igjen, etter et hardt liv. Så fikk hun valget av barnevernet; Abort, eller det senteret. Hun fikk slengt i trynet at "du vet ingenting om det å være mamma, det er noe vi må lære deg, men vi kommer nok til å ta fra deg ungen uansett" Hun mista alt håpet, fordi barnevernet absolut ikke lot hun bevise sin uskyld. Hun ville virkelig ikke tilbake til dopmiljøet, så hun tok abort pga barnevernet. Ikke bare tok de livet hennes, de tok livet til bebien i magen hennes også! Så den dagen jeg kommer til å skjønne at alt håp var ute for henne, og at det ikke var barnevernet sin skyld, den dagen er jeg blitt grønsak! 3 måneder? Det er jo ingenting i fht til hvor lang tid det tar å være stabil rusfri. Jeg har en veldig god venn som har vert rusfri i flere år men han må fortsatt kjempe for å holde seg der og ønsker av den grunn ikke barn. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #26 Skrevet 31. januar 2011 Vi får hjelp og har ikke noe annet å si enn "TAKK". Vi får hjelp pga økonomiske grunner.Nå vil du nok si at vi ikke har lang nok erfaring, men tro meg det har vi. Og vi har ikke møtt noe annet enn smil og hjelpsomme personer når vi har slitt. Da er dere heldige... og jeg skulle ønske jeg også kunne si det samme. Har vært alene med 3 barn og med en "psykopatisk" far som har brukt BV for å knekke meg psykisk. Vet ikke hvor mange bekymringsmeldinger han la inn og som alltid ble henlagt etter undersøkelses runder. Skjønner jo at de må ta alle bekymringene seriøse, men når det kommer inn hver 3-4 mnd er det faktisk lov å tenke selv. Da sønnen min ble tenåring så fikk han store problemer, med alkehol, han sluttet skolen (ungdomsskole) og var veldig voldelig hjemme. Skole,lege og alle (inkludert meg) ba BV om hjelp. jeg ble psykisk og fysisk syk. Men hjelp.. Nei det fikk vi ikke.. de satt å toet sine tomler å lurte på hva de kunne hjelpe meg med.. var på x antall møter og de klarte aldri å komme opp med noe fornuftig.. det de sa var at han var gml nok til å bestemme selv.. hallo det er 10 årig pliktig skolegang.!! Til slutt måtte jeg si opp jobben min å ta meg av gutten 24/7 selv. Heldigvis ente det godt. Men det er IKKE takke BV. Men det var ingen grunn til overtaglese så da gadde de vel ikke å hjelpe? 2
Sulosi Skrevet 31. januar 2011 #27 Skrevet 31. januar 2011 Da er dere heldige... og jeg skulle ønske jeg også kunne si det samme. Har vært alene med 3 barn og med en "psykopatisk" far som har brukt BV for å knekke meg psykisk. Vet ikke hvor mange bekymringsmeldinger han la inn og som alltid ble henlagt etter undersøkelses runder. Skjønner jo at de må ta alle bekymringene seriøse, men når det kommer inn hver 3-4 mnd er det faktisk lov å tenke selv. Da sønnen min ble tenåring så fikk han store problemer, med alkehol, han sluttet skolen (ungdomsskole) og var veldig voldelig hjemme. Skole,lege og alle (inkludert meg) ba BV om hjelp. jeg ble psykisk og fysisk syk. Men hjelp.. Nei det fikk vi ikke.. de satt å toet sine tomler å lurte på hva de kunne hjelpe meg med.. var på x antall møter og de klarte aldri å komme opp med noe fornuftig.. det de sa var at han var gml nok til å bestemme selv.. hallo det er 10 årig pliktig skolegang.!! Til slutt måtte jeg si opp jobben min å ta meg av gutten 24/7 selv. Heldigvis ente det godt. Men det er IKKE takke BV. Men det var ingen grunn til overtaglese så da gadde de vel ikke å hjelpe? Du er sterk og det skal du være stolt av 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2011 #28 Skrevet 1. februar 2011 Det jeg mente var at jeg savner at noen deler sin erfaring fra noen som faktisk har hatt BV involvert, og som kunne nyansere dette synet. Personlig som kjenner jeg bare ett tilfelle der noen fikk hjelp til å få et barn med adferdsvansker på rett kjøl. Vet godt hva de i teorien SKAL mht. undersøkelse bakgrunnen for bekymringsmeldinger, men gjør de det? Ikke denne gangen i hvertfall. Ikke engang de enkleste ting som hadde kostet en telefon for å kontrollere. Likevel brukte de 9 måneder for å behandle saken til tross for at regelverket sier at det bare skal ta et bestemt antall uker. Fra de uttallige møtene forelå det bare referat for ett, der jeg ble tilegnet kunnskap om ting jeg ikke ante jeg hadde. Om fars motivasjoner for å involvere dem kom følgende uttalelse: "Jeg går ut fra at fars motiver er å ivareta sin sønns interesser". Ja da så... Absolutt ingenting positivt kom ut av dette. Guttungen var den som led mest under denne vandettaen og tør i dag ikke uttale seg om noe som helst i frykt for at det får konsekvenser. Og ja, det gjorde ikke akkurat underverker for samarbeidet mellom meg og hans far. Men jeg kan ikke dyrke hatet og bitterheten siden det igjen går ut over det mennesket jeg bryr meg mest om, nemlig barnet mitt. I dag mottar pengegrisken (som tjener 700 000 i året) barnetrygden og fordelen av skatteklasse 2, mens sønnen drar hjem til sin mor etter skolen (en skolevei som har blitt mye lengre) istedenfor å tilbringe tiden alene i det tomme hjemmet til faren. Je je... virkelig godt jobba! Ett klassisk eksempel på misforståelser angående barnevernet. De retter ikke opp barn med adferdsvansker, de retter opp foreldrene. Det er vi som foreldre som skaper problemene, ikke barna. Hadde ikke vi fått hjelp fra barnevernet, hadde vi nok vært på den andre siden av statistikken og blitt fratatt våre barn. EGENFORSKYLDT. Har vært borti kun 1 sur og vanskelig person i hele BV systemet, og det er dama på forkontoret. En sitron er søtere enn den dama.
Kontormus Skrevet 1. februar 2011 #29 Skrevet 1. februar 2011 Ett klassisk eksempel på misforståelser angående barnevernet. De retter ikke opp barn med adferdsvansker, de retter opp foreldrene. Det er vi som foreldre som skaper problemene, ikke barna. Hadde ikke vi fått hjelp fra barnevernet, hadde vi nok vært på den andre siden av statistikken og blitt fratatt våre barn. EGENFORSKYLDT. Har vært borti kun 1 sur og vanskelig person i hele BV systemet, og det er dama på forkontoret. En sitron er søtere enn den dama. Har nok ikke missforstått noen ting, i dette tilfellet var det gutten som etter hvert ble diagnosert som manisk depresiv, det er vel det som kalles bipolar nå. Foreldrene hadde lite med denne utviklingen å gjøre. Nok en generalisering... 1
Gjest Meg Skrevet 1. februar 2011 #30 Skrevet 1. februar 2011 Vi klandrer barnevernet, fordi de nektet å la hun bevise at hun hadde vært rusfri i over 3 mnd, de NEKTET BLANKT å ta den prøven så hun kunne bevise at hun klarte det. De tok fra hun alt håpet - og den grunnen hun hadde til å fortsette som rusfri. De har ikke lov til å nekte å ta en slik prøve, for så å prøve å tvangsinnlegge hun på et senter for gravide narkomane (der det er masse smugling av narkotiske stoffer), noe hun IKKE ville til, for hun ville vekk fra det miljøet, ikke tilbake til det. Hun var endelig på beina igjen, etter et hardt liv. Så fikk hun valget av barnevernet; Abort, eller det senteret. Hun fikk slengt i trynet at "du vet ingenting om det å være mamma, det er noe vi må lære deg, men vi kommer nok til å ta fra deg ungen uansett" Hun mista alt håpet, fordi barnevernet absolut ikke lot hun bevise sin uskyld. Hun ville virkelig ikke tilbake til dopmiljøet, så hun tok abort pga barnevernet. Ikke bare tok de livet hennes, de tok livet til bebien i magen hennes også! Så den dagen jeg kommer til å skjønne at alt håp var ute for henne, og at det ikke var barnevernet sin skyld, den dagen er jeg blitt grønsak! Hun var slett ikke rusfri i 3 måneder. Neida, hun brukte ikke heroin, men hun gikk på Subutex, og hun røykte hasj. Ja, jeg vet hun hadde planer om å trappe ned på Subutex og slutte med hasj, men det kunne faktisk ingen forvente at hun skulle greie på egenhånd. Bare det å slutte med hasj er vanskelig når man i flere år har vært avhengig av en nattings for i det hele tatt å greie å sove. Hvis du tenker over det, synes du det er riktig å gamble med et lite barns liv og helse for at hun skulle få bevise noe som hun gang på gang tidligere har vist at hun ikke greier? At hun ble forsøkt tvunget inn på en institusjon var ene og alene for barnets skyld. Det er barna barnevernet skal ha fokus på. Selv var hun voksen. Barn som har fått en såpass tøff start som det hennes baby ville fått blir krevende barn som vil ha spesielle behov, kanskje hele livet. Jeg tror du egentlig forstår at verken hun eller familien hennes ville vært istand til å håndtere noe sånt. De har jo knapt greid å ta vare på seg selv, stakkars. Dette sier jeg ikke for å være nedlatende eller håne dem på noe vis, det er bare sånn at de har sin historie, og det de kommer fra har aldri lært dem bedre. Jeg synes virkelig synd på dem, men man kan faktisk ikke klandre barnevernet her.
Carrot Skrevet 1. februar 2011 #31 Skrevet 1. februar 2011 Vet du hva, jeg har jobbet i nært samarbeid med barnevernet i mange år, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri, aldri har opplevd at de har gått inn i familier og ødelagt av vond vilje, uten grunn. Finnes det noen gang en god grunn for å bruke vond vilje liksom???
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2011 #32 Skrevet 1. februar 2011 Finnes det noen gang en god grunn for å bruke vond vilje liksom??? Du kommer liksom alltid med de konstruktive innspillene til debatten, du.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2011 #33 Skrevet 1. februar 2011 Ja, den var ikke bra formulert, ser jeg. Hvis du tar bort kommaet og setter inn og blir det riktig. Tusen takk for at du tok deg tid til å påpeke det, selv om jeg er ganske sikker på at de aller fleste forsto utmerket godt hva jeg mente.
mousepad Skrevet 1. februar 2011 #34 Skrevet 1. februar 2011 (endret) Mitt inntrykk av barnevernet er iallefall at det må være en ganske uryddig etat siden de stadig vekk får negativt fokus for enten å vende det døve øret til når barn er i nød , feilaktige omsorgsovertakelser , brudd på norske lover , kritikkverdige forhold ved barnevernsinstitusjonene , bruk av ufaglært arbeidskraft samt forsøk på å sette seg over avgjørelser truffet av Norges høyeste dømmende organ . Men en historie så mørk og trist og med så mange skampletter som norge har i forhold til omsorgsovertakelse av barn syntes jeg nesten det er litt merkelig at noen i det hele tatt kan være så ukritiske som enkelte er til denne etaten . Endret 1. februar 2011 av mousepad 1
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2011 #35 Skrevet 1. februar 2011 Enig med deg over. Bv lederen i alvdal UNLOT å melde seksuelle overgrep mot barn, hun forsvarte det med at mor viste potensiale til endring.. jeg er rystet og håper virkelig en del ansatte i bv viser vilje til endring.
Gjest Instamatic Skrevet 1. februar 2011 #36 Skrevet 1. februar 2011 Bv lederen i alvdal UNLOT å melde seksuelle overgrep mot barn, hun forsvarte det med at mor viste potensiale til endring.. Hun er det rimelig vanskelig å ikke klaske i bakhue når man går forbi henne på gaten, er det mulig å være så dårlig i jobben sin liksom.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2011 #37 Skrevet 1. februar 2011 Hun er det rimelig vanskelig å ikke klaske i bakhue når man går forbi henne på gaten, er det mulig å være så dårlig i jobben sin liksom. Ja, her gikk noe alvorlig feil, mulig utdannelse på postordre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå