AnonymBruker Skrevet 27. mai 2011 #21 Skrevet 27. mai 2011 Får makk av å lese ,eller høre noen bruker ,helt feil I eller PÅ,når det gjelder stedsnavn. Som tidligere sagt,sier man ikke PÅ Oslo,På Fredrikstad,På Bodø.Men man sier På Fauske I salltstraumen og i Kirkenes og på Lindesnes! Alle er kystnære strøk. Er du I Lofoten kan du godt vær PÅ vestvåg øya! Man må høre etter hvordan "tonen" faller!!
Gjest Spinell Skrevet 28. mai 2011 #22 Skrevet 28. mai 2011 Føler at de som bor i Hedemark, sier at de bor på Hedemarken. Men da har man vel bøyd ett egenavn og.. Nei, jeg blir bare mer og mer forvirret jo mer jeg tenker.. Natta! Man er i Hedmark, men på Hedmarken. Hedmark (uten e!!) er et fylke, mens Hedmarken er et område i Hedmark. Hedmarken består av kommunene Hamar, Ringsaker, Løten og Stange. Man er altså ikke på Hedmarken om man f.eks befinner seg i Kongsvinger eller på Tynset, i motsetning til om man er på Hamar eller i Brumunddal.
Gjest Blondie65 Skrevet 28. mai 2011 #23 Skrevet 28. mai 2011 (endret) Er det ingen av dere som ser den helt klare sammenhengen i hvor stedet befinner seg? Jeg har alltid lært: - på fjellet - i byen - på bygden - på marken - i fjorden - i elven - i fylket - straumen/strømmen - på øyen - på halvøyen - på åsen - i lien - på vågen - på havnen - i dalen - osv. Bruker du dette konsekvent vil det mest sannsynlig bli rett. F.eks.: I Bergen (byen), på Ulrikken (fjellet) har man god utsikt til husene på Landås (ås) og blokkene i Solheimslien (lien). Man kan også se til verftene på Laksevåg (vågen) mens utsikten til veiene i Loddefjord (fjorden) er skjermet av mastene på Lyderhorn (fjellet) foran. Men i det fjerne kan man skimte boligfeltene på Askøy (øy). Husene i Fyllingsdalen (dalen) er helt skjult. Ok? Var det så vanskelig? Edit: La til dal. Endret 28. mai 2011 av Blondie65
Gjest Spinell Skrevet 28. mai 2011 #24 Skrevet 28. mai 2011 Ok? Var det så vanskelig? Så enkelt er det nok ikke. Listen du kommer med er grei nok den i mange sammenhenger, men nær ubrukelig når det gjelder byer, bygder og tettsteder som kan ha både i og på. For å ta diverse hedmarkseksempler igjen, så sier man både på og i Elverum, på Hamar, i Brumunddal, i Moelv, i Innbygda, i Åsmarka og i Ringsakfjellet (men på Hedmarksvidda).
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #25 Skrevet 28. mai 2011 Ok? Var det så vanskelig? Ja, litt vanskelig. Er det feil å si I vrådal? Det er jo på fjellet, men jeg syns på Vrådal høres helt feil ut.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #26 Skrevet 28. mai 2011 Ja, litt vanskelig. Er det feil å si I vrådal? Det er jo på fjellet, men jeg syns på Vrådal høres helt feil ut. Og hva med stedene Dalen og Seljord? Også på fjellet, men jeg sier i...
Gjest Blondie65 Skrevet 28. mai 2011 #27 Skrevet 28. mai 2011 Ja, litt vanskelig. Er det feil å si I vrådal? Det er jo på fjellet, men jeg syns på Vrådal høres helt feil ut. Glemte dal. Skal rette. I dalen - selvsagt.
Rayanne Skrevet 28. mai 2011 #28 Skrevet 28. mai 2011 Det finnes ingen regel, og man må lære seg det for hvert sted. Slike lister med forsøk på regler vil alltid bli ufullstendige, siden det alltid finnes mange små fillesteder som bryter med mønsteret, og da blir det for mange unntak. Men det er aldri direkte feil å si I, så dersom man er usikker bør man velge I. (Bortsett fra at man risikerer at de innfødte ler litt av en...)
Gjest Blondie65 Skrevet 28. mai 2011 #29 Skrevet 28. mai 2011 Det finnes ingen regel, og man må lære seg det for hvert sted. Slike lister med forsøk på regler vil alltid bli ufullstendige, siden det alltid finnes mange små fillesteder som bryter med mønsteret, og da blir det for mange unntak. Men det er aldri direkte feil å si I, så dersom man er usikker bør man velge I. (Bortsett fra at man risikerer at de innfødte ler litt av en...) Vennligst nevn noen unntak fra listen min. Er veldig spent nå.
Gjest Spinell Skrevet 28. mai 2011 #30 Skrevet 28. mai 2011 (endret) Vennligst nevn noen unntak fra listen min. Er veldig spent nå. Vennligst les mine eksempler like over her. Der finner du i alle fall noen, men jeg nevner dem gjerne igjen: I Innbygda (du påstår det skal være på bygden) I Åsmarka (du påstår det skal være på marken) I Ringsakfjellet (du påstår det skal være på fjellet) På Hamar (du påstår det er i byen) Endret 28. mai 2011 av Spinell 1
Gjest Consensio Skrevet 28. mai 2011 #32 Skrevet 28. mai 2011 I hvis det er innenfor kommunen men utenfor sentrum. PÅ hvis det er i sentrum. Det blir jo bare helt feil da. PÅ Sandefjord PÅ Tønsberg PÅ Oslo Da vil jeg heller bruke "i" hvis det er i sentrum og "på" om stedene rundt som her I sandefjord, PÅ Pindsle, Unneberg, Virik (som er utenfor sentrum) I tønsberg, PÅ jarlsberg, kilen I Oslo, PÅ ekeberg, ryen, kampen osv
Rayanne Skrevet 28. mai 2011 #33 Skrevet 28. mai 2011 (endret) Og hva når et tettsted får bystatus? Må man begynne å si "i Åndalsnes" selv om det er riv ruskende galt i forhold til tradisjon på stedet? Linken fra språkrådet var relativt dekkende, og også her er det flere byer som blir nevnt som eksempel med PÅ: på Bryne, på Geilo, på Helgeland, på Kongsberg, på Lillehammer, på Lindås, på Molde, på Møre, på Oppdal, på Ringerike, på Rjukan, på Romerike, på Røros, på Sortland, på Stabekk, på Steinkjer, på Toten, på Tynset, på Vennesla, på Voss, på Åndalsnes, på Ås Endret 28. mai 2011 av Rayanne
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #34 Skrevet 28. mai 2011 Ski er et eksempel på et tettsted som har gått fra på til i, av en eller annen grunn. Og i gamle dager sa man faktisk på Horten (som er en kystby).
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #35 Skrevet 28. mai 2011 Heter det virkelig på Molde? Jeg har alltid sagt i. Ikke at jeg sier det så ofte, da.. Man lærer noe nytt hver dag, det er sikkert!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå