AnonymBruker Skrevet 30. januar 2011 #2 Skrevet 30. januar 2011 Ingen. Han har et trøtt og kjedelig -sen navn som jeg ikke er interessert i å bytte til. Jeg har et gammelt slektsnavn som han ikke vil bytte til.
Hoppetaujenta Skrevet 30. januar 2011 #3 Skrevet 30. januar 2011 Jeg har et utmerket navn som er mitt i utgangspunktet og kunne aldri ha tenkt å bytte det bort mot noe som helst. Det handler om identitet. De fleste menn jeg har snakket om dette med, kunne ikke ha tenkt seg å bytte ut sitt eget med en dames etternavn ved giftermål, så hvorfor skal damer? 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2011 #4 Skrevet 30. januar 2011 I utgangspunktet tok jeg det som en selvfølge at INGEN skulle bytte. Men så kom mannen med en strålende navneide (fra min familie) og så byttet vi begge to. Vi er godt fornøyd med valget, men det handler nok mye om at vi begge synes det nye navnet er kjempeflott. Vi har begge beholdt gammelt etternavn som mellomnavn.
Thinkerbelle Skrevet 30. januar 2011 #5 Skrevet 30. januar 2011 Jeg bytter til hans:) gjør det med glede!
kvn84 Skrevet 30. januar 2011 #6 Skrevet 30. januar 2011 Vi tar begge mellomnavnene våre:) han som kom med forslaget
Anglofil Skrevet 30. januar 2011 #7 Skrevet 30. januar 2011 I utgangspunktet tenkte vi vel at vi skulle bytte begge to, dvs at mitt etternavn blir vårt felles, og hans etternavn blir vårt felles mellomnavn. Derimot så kan det nok godt hende at vi ikke gidder det, og bare la være å skifte etternavn. Det er ikke så big deal for oss om det ikke skjer. Mvh Yvonne
Arkana Skrevet 30. januar 2011 #8 Skrevet 30. januar 2011 Ingen byttet etternavn, vi beholdt våre egne (og tok heller ikke den andres i tillegg). Sønnen vår har mitt navn som etternavn og hans som mellomnavn.
FruN Skrevet 30. januar 2011 #9 Skrevet 30. januar 2011 (endret) Jeg legger til hans navn, og beholder mitt som mellomnavn. Evt barn vil ha begge navn. Endret 30. januar 2011 av høstbryllup
Gjest Jay Skrevet 1. februar 2011 #10 Skrevet 1. februar 2011 (endret) Vi har begge tatt mitt etternavn til mellomnavn, og så har vi hans etternavn som... etternavn. Evt. barn får sannsynligvis kun hans etternavn. Endret 1. februar 2011 av Jay
KaDust Skrevet 1. februar 2011 #11 Skrevet 1. februar 2011 Kona til pappa bare addet på vårt navn. Så nå heter hun "Fornavn hennes-etternavn hans-etternavn" Og det klinger fint
katt1 Skrevet 1. februar 2011 #12 Skrevet 1. februar 2011 Vi heter det samme,mitt mellom navn og hans etter navn
Stinelin Skrevet 1. februar 2011 #13 Skrevet 1. februar 2011 Jeg synes dette er vanskelig. Har ikke lyst til å miste navnet mitt, som er en del av identiteten min. Kan selvfølgelig la være å bytte, men hva med barna? Har ikke helt sansen for flere etternavn, synes det er tungvint, ikke særlig langsiktig, og det virker litt.. ustabilt på en måte.. Vi vurderer å skifte til gårdsnavnet, så får hele familien det samme navnet. Kjennes mer solid ut at hele familien har et felles navn, men det er sikkert bare en skrudd tanke vi har fått for oss :gjeiper: Men da må vi begge slippe tak i etternavnene våre, og det sitter litt langt inne. Hva heter barna med to etternavn på sikt, når de selv gifter seg? Kan ikke komme på noen med to etternavn som har gifta seg, de fleste rundt meg har etternavnet etter far. Føler at om etternavnet mitt blir mellomnavn blir det borte uansett etterhvert.
Meadow Skrevet 1. februar 2011 #14 Skrevet 1. februar 2011 Vi har ikke gifteplaner, men jeg tar med glede navnet hans den gangen det skjer. Jeg er drittlei av å alltid måtte stave etternavnet mitt, skal bli godt å få et enklere ett en gang i tiden
fruBeist Skrevet 1. februar 2011 #15 Skrevet 1. februar 2011 Mitt etternavn-konas etternavn. Altså, vi har kombinert etternavna våre med bindestrek. Rekkefølgen på de ble vi lett enig om. For meg var det viktig bare å beholde -sen-navnet mitt, mens for kona er det viktig at navnet ikke faller helt bort da hun er en av de siste med navnet i hennes slekt. Så da ble det til slutt. Så nå sitter vi her med 4 navn hver
Arkana Skrevet 1. februar 2011 #16 Skrevet 1. februar 2011 Hva heter barna med to etternavn på sikt, når de selv gifter seg? Bare for å presisere: Ingen har to etternavn, man har bare lov å ha ett. Mange har imidlertid også et mellomnavn, men det er ikke det samme.
monica86 Skrevet 1. februar 2011 #17 Skrevet 1. februar 2011 vi tar mitt som etternavn og hans som mellomnavn, da dette var mest natulig for oss
fruBeist Skrevet 1. februar 2011 #18 Skrevet 1. februar 2011 Bare for å presisere: Ingen har to etternavn, man har bare lov å ha ett. Mange har imidlertid også et mellomnavn, men det er ikke det samme. Man kan ha to etternavn om de kombineres med bindestrek
Gjest loren Skrevet 1. februar 2011 #19 Skrevet 1. februar 2011 Jeg tar han som etternavn og beholder mitt mellomnavn som nettopp det - mellomnavn, det er samme kombinasjon som sønnen vår har.
Gjesten Skrevet 1. februar 2011 #20 Skrevet 1. februar 2011 Hvis og når den dagen kommer legger jeg hans bak mitt eget. Barna får hans.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå