Gå til innhold

Ny valp i hus


Auroressa

Anbefalte innlegg

Jeg var i går og hentet min nye valp, som er underkantet 8 uker, ( vet dem ikke er leveringsklar før 8 uker, men er kunn snakk om et par dager her) . Jeg har og en valp frafør av som nå er blitt 7 måneder. Jeg har noen spørsmål her, som kanskje noen av dere hundekjennere kan hjelpe meg med?

1. Min tidligere valp Bailey, han lar ikke den nye valpen få noen ro rundt seg, han skal hele tiden leke og mase, noen råd for og få han til og roe seg litt ned?

2. Min nye valp Basse, er såpass liten og det er så kaldt ute, at jeg ikke enda kan ta han med ut og legge han på bakken for og vente på at han skal gå på do, jeg har prøvd et par ganger, men han begynner og gråte, og bare skjelver og legger seg på skoene mine. Hva kan jeg gjøre? Kjæresten min sa at jeg kan legge avispapir ved utgangsdøren, og etterhvert vil Basse forstå at han skal gå på do der. Stemmer det? Og når kan jeg starte med og ta han ut? Bailey var langt over 12 uker før jeg fikk han, og da var han allerede bånd trent og forstod hva det innebar og gå med bånd ute, og etter litt tid å gå på do ute.

Takk for svar :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kun forslag :

1.avskjerm og fjern Bailey hver gang den andre trenger ro.Ditt ansvar at nye valpen får tid,ro og nok søvn.Bruk eventuelt en "lekegrind" til den hypre unghunden slik at minsten får ro.

2. Korthåret raser trenger klær i denne kulden.Du har en valp og den trenger mer varme enn en voksen hund.Korte turer med et godt dekken er kanskje smart.En så liten valp har ingen behov for turer,de trenger kun gå ut for å gå på do den første tiden.

Avispapir metoden kan virke,da må du i alle fall flytte avisen lengre og lengre ut mot døren (og vidre) for at valpen skal lære seg å gå ut.Enkleste er å løfte den opp så fort du ser antydning til do-oppførsel.Gå alltid ut med valpen etter søvn mat og lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis minste valpen ikke får fred og ro må du prøve å holde de fysisk atskilt innimellom, det har de godt av begge to. Egentlig synes jeg at eldste valpen var litt ung nå, hunden burde være eldre enn 7 mnd før du skaffer deg en valp til. Men dere får det sikkert til å fungere fint.

Har du prøvd å kle på hunden, dekken eller "strikkagenser"? Hva med potesokker, testet ut det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første synes jeg det er dumt å anskaffe seg hund nr to mens hund nr en er valp enda. For det andre så virker det ikke helt gjennomtenkt ut fra innlegget ditt...

Skaff deg hjelp i den lokale hundeklubben og snakk med oppdretteren av hunden din for tips og veileding. Hva slags rase er hundene dine? Og hva bruker du de til? En lykkelig hund er en hund som brukes til noe og som får hjernetrim i tillegg til de daglige turene. Begynner du intens trening av eldste hunden, så blir den automatisk mer sliten og er lettere å trene til å være roilig inne. Regner med at du har en fast plass til hver av hundene? Eldstehunden er såpass "stor" at den kan lære ligg og bli på plassen. Da slipper den yngste å bli plaget.

Når det kommer til renslighetsspørsmålene så burde du absolutt snakke med oppdretteren din om hvor mye valpen tåler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun forslag :

1.avskjerm og fjern Bailey hver gang den andre trenger ro.Ditt ansvar at nye valpen får tid,ro og nok søvn.Bruk eventuelt en "lekegrind" til den hypre unghunden slik at minsten får ro.

2. Korthåret raser trenger klær i denne kulden.Du har en valp og den trenger mer varme enn en voksen hund.Korte turer med et godt dekken er kanskje smart.En så liten valp har ingen behov for turer,de trenger kun gå ut for å gå på do den første tiden.

Avispapir metoden kan virke,da må du i alle fall flytte avisen lengre og lengre ut mot døren (og vidre) for at valpen skal lære seg å gå ut.Enkleste er å løfte den opp så fort du ser antydning til do-oppførsel.Gå alltid ut med valpen etter søvn mat og lek.

Takk for gode tips:) Men jeg bor i en ett roms leilighet, ingen mulighet for og "fjerne" Bailey fra Basse. Men jeg blir snart samboer om en måned eller to, og da vil det bli mer plass til begge guttene, men fram til da tenkte jeg på :sjenert:

Og jeg går ikke tur med Basse, men da jeg går tur med Bailey tuller jeg Basse inn i et skjerf og har han innenfor jakken min:) Men tenker på da jeg skal ut av bygget jeg bor og skal få han til og gå på do ute, jeg legger han da ned mens Bailey og er ute og gjør sitt, da begynner Basse og pipe, skjelver og legger seg på skoene mine. Der saken ligger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis minste valpen ikke får fred og ro må du prøve å holde de fysisk atskilt innimellom, det har de godt av begge to. Egentlig synes jeg at eldste valpen var litt ung nå, hunden burde være eldre enn 7 mnd før du skaffer deg en valp til. Men dere får det sikkert til å fungere fint.

Har du prøvd å kle på hunden, dekken eller "strikkagenser"? Hva med potesokker, testet ut det? :)

Var oppdretteren som sa at det ikke var noe problem at jeg fikk en valp til :) Hun mente det ville være bra og flott selskap for Bailey. Hadde hun sagt noe annet hadde jeg ikke gått til anskaffelse av en valp til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første synes jeg det er dumt å anskaffe seg hund nr to mens hund nr en er valp enda. For det andre så virker det ikke helt gjennomtenkt ut fra innlegget ditt...

Skaff deg hjelp i den lokale hundeklubben og snakk med oppdretteren av hunden din for tips og veileding. Hva slags rase er hundene dine? Og hva bruker du de til? En lykkelig hund er en hund som brukes til noe og som får hjernetrim i tillegg til de daglige turene. Begynner du intens trening av eldste hunden, så blir den automatisk mer sliten og er lettere å trene til å være roilig inne. Regner med at du har en fast plass til hver av hundene? Eldstehunden er såpass "stor" at den kan lære ligg og bli på plassen. Da slipper den yngste å bli plaget.

Når det kommer til renslighetsspørsmålene så burde du absolutt snakke med oppdretteren din om hvor mye valpen tåler...

Jeg har Papillon. Går ca en times tur daglig, Bailey hater kulden, så han har ikke vært så villig på tur gjennom vinteren, selvom jeg kler på han. Og jo det er gjennomtenkt. Jeg er ingen dum egoistisk person. Jeg elsker dyr. Og er vokst opp med dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var oppdretteren som sa at det ikke var noe problem at jeg fikk en valp til :) Hun mente det ville være bra og flott selskap for Bailey. Hadde hun sagt noe annet hadde jeg ikke gått til anskaffelse av en valp til :)

Jeg mente ikke at det var krise å få en valp til nå, men hunden du allerede hadde burde helst vært eldre/voksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det ikke er det smarteste å anskaffe ny valp når man allerede har en valp i hus. Heldigvis så er den største allerede blitt 7 måneder og er det ikke lenge igjen før den er voksen. Hvis du er heldig så er den voksen før den nye valpen kommer i den verste tiden hvor den begynner å teste dere.

Jeg ville holdt de to fysisk adskilt av og til. Det er flott at Bailey godtar Basse og vil leke, men pass på at Basse får den roen han trenger. Et tips er å lage et sted som er avholdt til Basse, hvor du ikke lar Biley komme til. Det kan være ei seng f.eks, eller et åpent bur der du legger noen av Basses leker f.eks. Og der Basse sove i fred uten Baileys mas og styr. Det er viktig for valpen å sove, en valp skal jo ha helt opp til 20 timer søvn om døgnet når den er så liten.

Når det gjelder dogåingen, er jeg enig i at aviser den første perioden er lurt. Som regel vil hunder pisse på noe som trekker til seg tisset og da er avis en god plass. Legg avisen med døra og med en gang du ser at Basse går mot avisen hopper du opp av stolen og tar han med deg ut å setter han på snøen eller gresset (viktig!!). Grunnen til at du skal sette han på snøen eller gresset, er at det er større sannsynlighet for at han tisser her. Det er samme greia, gress og snø trekker til seg tisset mens bar bakke ikke gjør det. Ta han også ut hver gang han har sovet, spist, drukket, leka eller du ser at han begynner å gå rundt å leter etter et sted å gjøre fra seg. Bruk også skjønn. Du vet jo sånn ca. når tid sist han var på do, og du vet han har lita blære og trenger å gå på do OFTE. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...