Gå til innhold

Aktiv livsstil


nuvel

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en lite sprek livsstil de siste årene; jeg har studert, reist, spist god mat og gjort mye forskjellig, men svært lite har vært noe sprekt. Nå har jeg lyst til å få en litt mer sporty livsstil, men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. Har dere noen tips? Jeg bor i bergensområdet, dersom det er relevant.

Jeg tenker ikke på trening på treningssenter akkurat nå, det gjør jeg allerede. Men mer friluftsaktiviteter man kan finne på. Dere som har en sprek livvstil hvordan legger dere opp ukene? Hva gjør dere i helgene. Hva gjør dere på ukedagene og i ferier? Hva gjør dere i de forskjellige årstidene? Hvordan varierer dere aktivitetene?

Jeg har ski, sykkel, brodder, fjellsko, telt, sovepose, termos, turtøy og treningstøy. Kan kjøpe noe utstyr, men det bør ikke være alt for dyrt, i allefall ikke nå i starten. Håper dere har noen gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du bor i bergen, har du jo verdens beste utgangspunkt :) Jeg bruker fjellene rundt byen hele året, det er fantastiske muligheter for korte treningsøkter - alle de 7 fjell kan du gå fine ettermiddagsturer på, og det er mange ulike traseer som kan gi deg en god treningsøkt - Ulriken er en av mine favoritter, da begynner jeg ved Montana og holder til venstre om jeg vil få opp pulsen, eller tar til høyre for en lengre og ikke fullt så bratt trase. Alle byfjellene gir deg en god tur. For lengre turer, har du feks Vidden fra Ulriken, Gullfjellet i Arna, Totlandsfjellet, Stølsheimen mot Voss, osv. Du kan sjekke bergen turlag, de har mye info om turer http://www.bergen-turlag.no/ og bt.no - http://www.bt.no/sprek/turtips/. ellers er rallarvegen fantastisk, men veldig begrenset tilgjengelighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var i Bergen akkurat nå ville jeg gått på TGI Fridays... Men så skal jeg jo hjem imorgen så TGI's blir det kansje:) jippiiii

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Den enkleste måten å gjøre en livsstilsendring på, er å forandre omgangskretsen din!

Hvis du henger mye med mennesker som går på cafe på hverdager, går på utesteder i helgene, røyker, spiser mye junkfood osv, er det sannsynlig at du gjør det samme, fordi det sosiale samværet baseres rundt disse aktivitetene.

Hvis du blir medlem av en turgruppe, eller en annen friluftslivgruppe, vil du omgås mennesker som er mye i aktivitet, og som kanskje også spiser sunt. Disse menneskene vil heller skravle mens de går tur i fjellet, i steden for å skravle mens de sitter på cafe :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne begynt å ri? :) Mange tror at hesten gjør all jobben, men man brenner mange kalorier og styrker mange muskler ved å ri :) I tillegg er det kjempegøy! Og det er aldri for sent, man kan begynne på nybegynnerkurs for voksne, så man slipper å ri med alle 9-åringene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, her hadde det kommet mange gode svar siden sist. Tusen takk for tips alle sammen..

Jeg har gått en del i byfjellene og det liker jeg veldig godt, så kommer absolutt til å gjøre mer av det. Ulriken har jeg faktisk ikke vært på enda, (bortsett fra med ulriksbanen) så opp dit må jeg ta meg en tur. Hvor lang tid bør man beregne fra montana og opp til toppen? Jeg har sett litt på bergen turlag, og de har endel dagsturer som ser bra ut, så jeg vurderer å bli med på det.

Ellers så er jeg glad i å gå på langrenn, så hvis noen vet om noen gode løyper, gjerne med ikke så veldig bratte fjell/bakker, så setter jeg pris på tips. Kan godt ligge et stykke unna bergen, har bil.

Å flytte til en hytte i skogen er et litt mer drastisk tiltak enn jeg hadde tenkt meg, så tror jeg holder hytteturene til ferier. Men det sant at livsstilen blir mye mer aktiv med en gang man kommer seg ut i naturen, på en hytte for eksempel. Så jeg får prøve å komme meg avgårde på hyttetur litt oftere, har hytte tilgjengelig så må bli flinkere der.

Jeg er enig i at omgangskretsen er viktig, men jeg har veldig mange sporty venner, det er vel heller jeg som ikke har vært så interessert tidligere. Så får prøve å henge meg litt mer på der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Montana til toppen kan du bruke så lang/kort tid du vil, alt etter om du vil gjøre det til en treningsøkt eller en tur. Jeg bruker i snitt 25 minutter opp, da går jeg jevnt og ganske fort. Bra stigning flere steder, og rekkverk til å holde seg fast i. Men du kan fint bruke 45 minutter også. Når du kommer opp, kan du gå litt innover mot Vidden før du tar til høyre og går ned korketrekkeren. Gå med folk som kjenner veien første gangen.

Det simpelthen kryr av flotte tursteder rundt Bergen; kunne nok skrevet sidevis om turer her, så det kommer an hva du vil oppnå - er det lengre dagsturer, kortere treningsturer, fjell, vidde, grus osv. Mange turstedene rundt byen har også koselige gapahuker for spisepauser. Og om det er noen steder i byen som er mer aktuell for deg enn andre. Alle bydelen har i grunn gode turmuligheter, så det er veldig mulig du har noen gode tursteder omtrent utenfor stuedøren din;)

Totland og Gullbotn har/hadde fin såle for langrenn nylig, det er vel nærmeste byen nå. Ellers blir det Kvamskogen; Kvittingen er ganske klassisk.

Endret av Xtra_lilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg synes bare det at du har bestemt deg for å ha en aktiv livsstil er et smart trekk. For det er noe helt annet enn å si at man har til intensjon å trene mer. Da blir det ofte med tanken. Og veldig mye kan gjøres knapt uten utstyr.

Jeg har en aktiv livsstil, det er noe jeg har skapt meg over tid tror jeg, så for meg er det nok sånn at jeg "må" ut og bevege meg. Derfor sørger jeg for å snike inn en eller annen form for aktivitet litt etter hvor jeg er, vær og vind. Jeg gjør noe sammen med andre, men mesteparten av treningne gjør jeg alene faktisk. Det er mest fleksibelt. Jeg har vel en fast treningsavtale i uka, og det er lurt. Resten tar jeg som det kommer. Og jeg trives best med variasjon.

Jeg er glad i å gå på tur, og bryr meg lite om vær. En kveldstur i ny og ne er deilig, en halv time- time. Får luftet hodet også. Kan fint gjøres alene eller ring en venninne. Jeg løper litt i sommerhalvåret. Sykle til jobb er fint om avstanden er overkommelig. Hva som er overkommelig kan flytte seg litt ettersom man blir i bedre form. og så trenger man ikke sykle hver dag, men si si 1-2 ganger i uka da. Sykkeltur i marka/nærmiljø sammen med venner i helgene.

Svømme- bra trening. Og da er du nydusja etterpå. Skal du treffe venninner ute, hvorfor ikke svømme først. Rask svmømming i en halv time gir god effekt det.

Gjør noe som er gøy, feks kiting, snowboard.

Jeg elsker å gå på ski. Det er fin trening men også veldig hyggelig og gir flotte naturopplevelser. Kan tilpasses helt etter humør og form.

Jeg "planlegger" alltid litt aktivitet i bakhodet. Hver gang jeg gjør noe fysisk, så tenker jeg litt på hva og når resten av uka. Så planlegging er lurt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg/vi er vel ikke så spreke at det gjør noe, men vi er i alle fall mer aktive enn vennegjengen vår. :ler: Vi bor i byen og har hund.

- Vi pleier å gå søndagstur hele året - legger den til nærområdet. En turisthytte, en liten fjelltopp eller bare en tur i skogen/marka.

- Vi går litt på ski om vinteren og sykler ute om sommeren. Kjekt å ta noen turer for moro skyld (hvor vi også konkurrerer med hverandre) et par ettermiddager i uka.

- Om høsten går vi mye på tur for å plukke bær og sopp. Tar fort noen timer å gå til "bær-plassen" og så blir vi der noen timer før vi går hjem og kan fylle fryseren!

- Vi går på fjellturer o.l i ferier. En uke på Rondane, og en tur til Galdhøpiggen/Jotunheimen i fjor sommer før vi dro på LAN med kompiser og koste oss.

- Jeg er glad i hest, og har ridd aktivt. Lurer på å skaffe meg hest igjen (enten egen eller låne en) - man kommer seg ut, og det er god trening i en økt dressur!

Vi trener på treningssenter i tillegg, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...