Gå til innhold

Innenlands flyreise


SmallTalk

Anbefalte innlegg

Trenger jeg pass for å fly innenlands, eller holder det å ha med vanlig legitimasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk! :)

Har hittil aldri reist innenlands med fly, kun utenlands, og er så vandt til å dra med meg passet at jeg holdt på å pakke med meg det også nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironisk nok er pass også godkjent legitimasjon ;)

Det er jeg klar over, men det er ikke noe jeg har i lommeboka til vanlig. Og da gidder jeg ikke ta det med hvis jeg ikke må. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyr du innenlands med SAS trenger du ikke legitimasjon.

Sender du baggasje, må du da bruke finger-id.

Finger-id

Endret av charlott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fant dette hos sas:

I tråd med Avinors krav har vi innført legitimasjonskontroll av passasjerer som sjekker inn bagasje. Du skal bestandig kunne legitimere deg på forespørsel når du er ute og reiser uansett om du har sjekket inn bagasje eller ikke, derfor anbefaler vi at du har med deg pass når du er ute og reiser. (...) godkjent legitimasjon er pass, førerkort og bank-id.

Dette med bank-id på fly har jeg ikke hørt om før. Hvordan gjør de det, tar du med bankbrikken? Kan de finne ut hvem man er ut fra den?

Jeg har bare postens legitimasjonsbevis i tillegg til passet, så jeg har alltid med pass på innenriksflygninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette hos sas:

I tråd med Avinors krav har vi innført legitimasjonskontroll av passasjerer som sjekker inn bagasje. Du skal bestandig kunne legitimere deg på forespørsel når du er ute og reiser uansett om du har sjekket inn bagasje eller ikke, derfor anbefaler vi at du har med deg pass når du er ute og reiser. (...) godkjent legitimasjon er pass, førerkort og bank-id.

Dette med bank-id på fly har jeg ikke hørt om før. Hvordan gjør de det, tar du med bankbrikken? Kan de finne ut hvem man er ut fra den?

Jeg har bare postens legitimasjonsbevis i tillegg til passet, så jeg har alltid med pass på innenriksflygninger.

Hvor har du bank-id fra? Det er snakk om bankkort, som er godkjent id i Norge (det du har på baksiden av minibankkortet ditt).

Hvis du leser linken i mitt innlegg, kan du lese følgende fra SAS:

"I dag kan passasjerer som reiser innenlands bruke fingeren når de skal fly med SAS og sende bagasje. Fingeravtrykket, eller biometri som det kalles, erstatter prosessen med å vise legitimasjon."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du bank-id fra? Det er snakk om bankkort, som er godkjent id i Norge (det du har på baksiden av minibankkortet ditt).

Hvis du leser linken i mitt innlegg, kan du lese følgende fra SAS:

"I dag kan passasjerer som reiser innenlands bruke fingeren når de skal fly med SAS og sende bagasje. Fingeravtrykket, eller biometri som det kalles, erstatter prosessen med å vise legitimasjon."

Jeg spurte "Eva" eller hva hun heter på sas.no :)

Men bankkort virker mer logisk enn bank-id, ja. Bortsett fra at man stort sett ikke får bankkort med bilde mer når man bestiller på nett, og da blir det jo ikke legitimasjon. Så jeg har alltid med passet. Å gi fingeravtrykk bare for å reise med fly har jeg ikke sansen for. Synes ikke akkurat passet er så slitsomt å ta med heller. Og så flyr jeg sjelden med sas :) Norwegian har ikke begynt med fingeravgtrykk tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken som helst offentlig godkjent legitimasjon holder.

Førerkort, bankkort med bilde, Postens id kort og pass så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken som helst offentlig godkjent legitimasjon holder.

Førerkort, bankkort med bilde, Postens id kort og pass så klart.

Mulig det, men jeg ville aldri tatt sjansen på å reise uten den legitimasjonen som kreves ifølge informasjonen fra flyselskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Mulig det, men jeg ville aldri tatt sjansen på å reise uten den legitimasjonen som kreves ifølge informasjonen fra flyselskapene.

Postens id-bevis, bankkort og førerkort er godkjent legitimasjon i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at Norwegian har oppdatert sin informasjon siden sist jeg sjekket:

Som identifikasjonspapirer regnes: Gyldig pass, gyldig bank/kredittkort med personlig bilde, gyldig førerkort, militært ID, identifikasjonskortet Kongeriket Norge, Postens ID-kort og Luftfartsverkets ID-kort for lufthavnene m/bilde.

Så da går det med postens ID der i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Postens ID-kort er offentlig godkjent legitimasjon. Ihvertfall ifølge hvitvaskingsreglene vi måtte følge når jeg jobbet i PiB.

Da blir det bare å ta med lommeboka for meg. Der har jeg bankkort og førerkort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det, men jeg ville aldri tatt sjansen på å reise uten den legitimasjonen som kreves ifølge informasjonen fra flyselskapene.

Hvilken legitimasjon krever flyselskapene som de nevnte ikke dekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken legitimasjon krever flyselskapene som de nevnte ikke dekker?

Det varierer fra flyselskap til flyselskap hva de krever. Hvis det står på nettsidene at det kreves pass, bankkort eller førerkort, så tar jeg med pass. Siden jeg ikke har førerkort eller bankkort med bilde. Sjekker alltid med det aktuelle flyselskapet før jeg drar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det varierer fra flyselskap til flyselskap hva de krever. Hvis det står på nettsidene at det kreves pass, bankkort eller førerkort, så tar jeg med pass. Siden jeg ikke har førerkort eller bankkort med bilde. Sjekker alltid med det aktuelle flyselskapet før jeg drar.

Nå er det jo ikke så mange innenlands flyselskap her i landet da, og SAS og Widerøe har jo samme regler.... :sjenert:

Men når jeg flyr her hjemme, har jeg aldri med pass. Vil ikke dra på det unødvendig, å risikere og miste det. Og både førerkort og bankkort med bilde funker greitt. Tror jeg har prøvd alt her i landet, inkludert DAT og Kato Air (som nå ikke finnes lengre) samt helikopteret til Værøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder langt med bank-kort med bilde, førerkort, militærbevis eller lignende. Bare der er bilde og fullt navn er det som regel OK. Pass er helt unødvendig å drakse på når man flyr innenriks :) Det enkleste er uansett å bruke finger'n! (Med SAS altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...