Gå til innhold

Bar-drinker-meny?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan noen hjelpe meg litt?

Til et brylup så skal vi ha åpen bar, men har lite erfaring. Kan noen kansje hjelpelitt med hva vi trenger?

På listen til nå står

Gin

Vodka

Captain morgan rom

bacardi rom

Whisky

cognac

Mest fordi jeg inbiller meg at det er den vanligste alkoholen utover vin og øl. Men hva balandevann/mixers trenger jeg, og hva kan man lage av dette?????

Jeg drikker fint lite og nesten ingenting, og er helt grønn på dette!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja hva skal du lage da?

Grunnlaget for å lage det meste er jo:

Vodka

Gin

Rom

Tequila

Cointreau/triple sec

Kaluha, cognac og en nice bourbon som f.eks Makers mark utvider jo reportoaret betydelig.

Kan jeg spørre hvorfor du må ha Bacardi og Cpt. Morgan?

Lys Bacrdi smaker jo absolutt ingenting og Cpt. morgan er så proppfull av sukker at det er direkte ekkelt.

Kjøp heller havana club Añejo og spiced rom fra el dorado.

Husk å kjøpe inn masse sitroner, lime, bær, mynte, demerara sukker, blandevann osv.

er du litt smart så lager du opp en liter med 2:1 sukkerlake også.

Hvis jeg skal anbefale en drinkbok, så kjøp jan Vardøens bar Bocca bok, den har gode tips, greie drinkoppskrifter, er morsomt skrevet og har ikke 2000 tulle oppskrifter slik mange barbøker ofte har.

I bar boka finner du klassikerene og avarter av disse. mao drinker som smaker godt!

Skrevet

Tja hva skal du lage da?

Vodka

Gin

Rom

Tequila

Cointreau/triple sec

Kaluha, cognac og en nice bourbon som f.eks Makers mark utvider jo reportoaret betydelig.

Lys Bacrdi smaker jo absolutt ingenting og Cpt. morgan er så proppfull av sukker at det er direkte ekkelt.

Husk å kjøpe inn masse sitroner, lime, bær, mynte, demerara sukker, blandevann osv.

Hvis jeg skal anbefale en drinkbok, så kjøp jan Vardøens bar Bocca bok, den har gode tips, greie drinkoppskrifter, er morsomt skrevet og har ikke 2000 tulle oppskrifter slik mange barbøker ofte har.

I bar boka finner du klassikerene og avarter av disse. mao drinker som smaker godt!

Ikke diss Captain Morgan. Det en veldig populær mørk rom. Mange som drikker den, "rom og cola" nam nam

• Liker 1
Skrevet

Ikke diss Captain Morgan. Det en veldig populær mørk rom. Mange som drikker den, "rom og cola" nam nam

At mange liker det er vel ikke noe bra argument, mange som liker pizza grandiosa også - det er ikke god pizza av den grunn.

Prøv spiced rum fra el dorado, mye bedre og koster faktsik mindre om jeg ikke tar feil.

Skrevet

At mange liker det er vel ikke noe bra argument, mange som liker pizza grandiosa også - det er ikke god pizza av den grunn.

Prøv spiced rum fra el dorado, mye bedre og koster faktsik mindre om jeg ikke tar feil.

Visst er det ett bra argument. Om du vet at mange liker en spesiell type drikke så kjøper du jo det stedenfor noe annet. Om du skal ha en fest og skal servere pizza og du vet at mange liker grandiosa best så server du jo ikke Big One.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Bacardi razz med sprite/7up er jo en veldig enkel drink å lage og er likt av mange.

Skrevet

Tja hva skal du lage da?

Vodka

Gin

Rom

Tequila

Cointreau/triple sec

Ts her!

Takk for hjelp!

Jeg tok med både Bacardi, og cptn morgan for jeg regnet med at lys rom var greitt og ha med (og det hadde jeg etter en taxfree tur) og cptn morgan fordi pokerklubben til gubben alltid drikker det, og greitt å ha noe som er safe! :)

Men har du ca peil på hvor mye jeg trenger? Det er vel ca 50 personer til festen, som er i "blanda" alder, mellom 30 og 50 ca...

Og så skla jeg få tak i den boka etterhvert! Bor på lite sted, så må vene til engang jeg har ærend i byen der det er bokhandel! :)

Skrevet

Ts her!

Takk for hjelp!

Jeg tok med både Bacardi, og cptn morgan for jeg regnet med at lys rom var greitt og ha med (og det hadde jeg etter en taxfree tur) og cptn morgan fordi pokerklubben til gubben alltid drikker det, og greitt å ha noe som er safe! :)

Men har du ca peil på hvor mye jeg trenger? Det er vel ca 50 personer til festen, som er i "blanda" alder, mellom 30 og 50 ca...

Og så skla jeg få tak i den boka etterhvert! Bor på lite sted, så må vene til engang jeg har ærend i byen der det er bokhandel! :)

En drink er mellom 4-6cl. Lager du drinker med 4cl, så får du 17,5 drinker på en flaske.

Så da blir jo egentlig hvor mange drinker du regne med at hver gjest drikker.

Hvis man regner på 3 drinker pr. hode, så trenger du ca. 16 flasker børst.

Husk is, masse, masse, masse is!

Skrevet

Vil bare si at jeg styrer med akkuratt det samme som deg. Skal også ha ca 50 gjester. Jeg er der at jeg vil heller ha alt for masse drikke enn akkuratt passe. Sprit går heller ikke ut på dato. Jeg beregner 5 drinker pr person og da har jeg medberegnet Cognac og whiskey. Men husk at det er mange som ikke drikker drinker i det hele tatt men kun drikker vin, så masse vin er viktig.

• 1 måned senere...
Skrevet

Snublet over tråden, men selv om den ikke er helt ny, så vet dere kansje det likvel?

Har havnet i omtrent samme situasjon (men med 70 gjester sånn ca) og lurer på ca hvor mye blandevann jeg trenger? (og sprit?)

Kommer nok til å støtte meg på listen med foreslåtte brennevinsmeker med .. hva heter det på fint... jo, lokale variasjoner ! :)

Jeg vil heller ha for mye enn for lite, men hvordan høres dette ut:

5 x gin

5 x vodka

3 x cptain morgan (smaker pføy, men er poppis!)

2 x bailys

1 x glenfiddich

1 x tulamore dew (til irish coffe)

1 x cognac

1c triple sec eller cointrau

(pluss de to-tre flaskene med bacardi mojito greier som vi har tatt en drink av og etterpå sag "urk nei, dettta var spylervekse gitt!")

10 kasser øl (0.33 l boks) + noe hvit øg rød vin (rester fra middagen?)

Har kommet frem til at om jeg handler inn: tonic, club soda, appelsin juice, cola, fanta, 7up (en haug med) lime og sitron, burde jeg være i i boks med landevann da?

Men som sagt, hvor mye blandevann trenger jeg?

Skrevet

Snublet over tråden, men selv om den ikke er helt ny, så vet dere kansje det likvel?

Har havnet i omtrent samme situasjon (men med 70 gjester sånn ca) og lurer på ca hvor mye blandevann jeg trenger? (og sprit?)

Kommer nok til å støtte meg på listen med foreslåtte brennevinsmeker med .. hva heter det på fint... jo, lokale variasjoner ! :)

Jeg vil heller ha for mye enn for lite, men hvordan høres dette ut:

5 x gin

5 x vodka

3 x cptain morgan (smaker pføy, men er poppis!)

2 x bailys

1 x glenfiddich

1 x tulamore dew (til irish coffe)

1 x cognac

1c triple sec eller cointrau

(pluss de to-tre flaskene med bacardi mojito greier som vi har tatt en drink av og etterpå sag "urk nei, dettta var spylervekse gitt!")

10 kasser øl (0.33 l boks) + noe hvit øg rød vin (rester fra middagen?)

Har kommet frem til at om jeg handler inn: tonic, club soda, appelsin juice, cola, fanta, 7up (en haug med) lime og sitron, burde jeg være i i boks med landevann da?

Men som sagt, hvor mye blandevann trenger jeg?

Synes det høres ganske greit ut. Husk å kjøpe inn nok is og sukker slik at du kan lage caipirinha, kanskje også mynthe så du kan lage mojito?

Det går ca. 10cl blandevann pr drink ved bruk av et standard glass 30cl +/- med greit med is og 4cl sprit.

Listen slik du har satt opp nå dekker fint 70 tørste gjester.

Kanskje kjøpe inn litt boblevann også, så du kan lage noen Champagnedrinker? (Kir, champagne cocktail, mimosa osv.)

Skrevet

Kjøp tequila og grenadine så kan du lage tequila sunrise. Utrolig god, ser nydelig ut og veldig enkel å lage

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...