Gå til innhold

Har nylig fått sterilisert katten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nylig fått sterilisert katten og har ikke fått noen beskjed om rens av såret. Vi har tatt på henne en body og er forsiktige med å ikke røre henne rundt mageområdet. Har ikke falt oss inn å begynne å ta av plasteret og slikt. Men jeg har nå lest på nettet at man skal gjøre det daglig.

Har noen av dere som har sterilisert katten deres fått beskjed av dyrlegen om å fjerne plasteret og rense såret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har nettopp fått hjem sterilisert kanin(!), men der skal såret hvertfall ikke renses, og ingen plaster/bandasje :) Bare holde henne i ro, og gi de smertestillende vi fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staaakars dyr. Jeg føler med de. :(

Hvorfor er det så synd på dyrene? Det er bare snakk om litt vondt i noen dager hvis operasjonen har gått som den skal.. Jeg syns dette er langt bedre enn at katta skal få mange kattunger senere som ikke får et godt hjem, og ender opp i pappesker og blir dumpet i veikanten.. Da snakker vi stakkars dyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staaakars dyr. Jeg føler med de. :(

Hvorfor? Vet du noen ting som helst om dette? Over 70% av alle hunnkaniner får livmorkreft når de blir eldre. Dette kan unngås ved sterilisering! Derfor bør alle hunnkaniner steriliseres.. I vårt tilfelle gjøres dette også for at hun kan gå sammen med de andre kaninene våre, og leve et lykkelig liv i selskap, og ikke alene.

Jeg føler med din uvitenhet. :)

Endret av Quickchick
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er katten kastrert/sterilisert hos en flink veterinær så er det knapt noe sår å se på. Det er temmelig nøyaktig 14 dager siden tilsvarende operasjon ble utført på en ung hunkatt her og det eneste vi kan se er to små striper på buken og litt kortere pels der.

Den forrige vi kastrerte, fire måneder gammel, vred seg ut av bandasje/strømpe i det hun våknet og var enda raskere på bena. Det eneste vi har fått beskjed om å se etter er om såret evt. hovner opp og begynner å avgi gul/blodblandet veske.

(Har forresten fått utført en del operasjoner i det området selv, og det er faktisk ikke veldig vondt så lenge man får narkose og smertestillende og det får jo dyr også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når mine katter ble steriliert hadde et skumgummiplaster på. Det skulle sitte på til det fallt av, ellers skulle jeg holde katten(e) inne noen dager. I det hele veldig ukomplisert og det virket ikke som de hadde det vondt heller. Mor la seg rett ned og ammet sine unger bare timer etter operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk ikke noe beskjed om å rense noe hvertfall.. fikk bare beskjed om å helst ha på bodyen og å holde henne inne til stingene var tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sterilisert/kastrert 4 katter, og har aldri fatt beskjed om aa rense saaret! Ikke var det noe saerlig saar heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Nei, mine fikk plastskjerm på og jeg fikk beskjed om å følge med på såret. Ikke noe rensing. Begge kom seg svært fort uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått kastrert utallige katter. I de senere årene: Ingen body, ingen krage, ingen sting som må tas, ingen sår som må renses og ikke behov for smertestillende. Litt trøtte puser den første dagen er det eneste. Det er en sann fryd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått kastrert utallige katter. I de senere årene: Ingen body, ingen krage, ingen sting som må tas, ingen sår som må renses og ikke behov for smertestillende. Litt trøtte puser den første dagen er det eneste. Det er en sann fryd. :)

Det er vel ikke du som bestemmer om katten trenger smertestillende? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke du som bestemmer om katten trenger smertestillende? :P

Nei, det er det veterinæren som i utgangspunktet bestemmer, og henne har jeg full tillit til. Og så lenge kattene heller ikke viser tegn til smerter så er jeg rolig for det. Ikke så og si at de ikke merker ubehag ved at de har hatt en operasjon (og dyr er også flinke til å skjule smerter), for det gjør de nok. Men når de sover søtt, spiser og er i full gang med lek og moro neste dag, så føler jeg meg trygg ja! :)

Endret av Aurora M.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har fått kastrert utallige katter. I de senere årene: Ingen body, ingen krage, ingen sting som må tas, ingen sår som må renses og ikke behov for smertestillende. Litt trøtte puser den første dagen er det eneste. Det er en sann fryd. :)

Har akkurat samme erfaring som deg. Kattene har også fått gå ut og inn som de ønsker, selv om jeg selvsagt hadde et øye på dem når de vaklet ut for å tisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...